Fiat Multipla: Motor sputtert

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Afgelopen week ging uit het niets het motormanagementlampje branden. Sindsdien loopt de motor als deze koud is op 3 cilinders, maar al vrij snel is dat weer weg, en rijdt de auto weer normaal. Alleen in lage toeren voel je heel even iets van een hapering.
Laten uitlezen: foutcoude: in eerste instantie werd ontsteking aangegeven. Bij 2e lezing: injector 1.
Garage heeft bobine en bougies vervangen, want bij controle was er geen vonk op 1e bougie: helaas geen resultaat.
Enige optie zou nu zijn: alle injectors vervangen, maar dat kost € 1.100,00. Iemand mss nog een andere suggestie???
Alvast heel erg bedankt...

vortex

Geplaatst door vortex (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Multipla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoezo ALLE injectors? Alleen de kapotte is volgens mij genoeg. En mogelijk kun je die ook op de sloop verkrijgen tegen een gereduceerd tarief.
Als de injector kapot is, en niet de bedrading/stekkers.

Begin met het meten van de weerstand op de injectors (met stekker los). Zie je gauw genoeg of injector 1 afwijkt.
Zou ik het 2 maal doen. 1 maal koud (voor de 1e start 's morgens) en 1 maal warm (aan het eind van een rit).

Wat is je motorcode? (Staat op typeplaatje onder de motorkap.)

vortex (0), 12 jaar geleden

Dank je voor de info. Zal straks even kijken voor de code. Dacht er ook al over om maar eens richting sloop te gaan, maar is zon injector vervangen een beetje zelf te doen cq. kom je er eenvoudig bij?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Zonder motorcode even gokken: "normale" injectie (lage druk) is te doen als je weet hoe.
Je moet namelijk de rail waar de injectors (alle) in zitten loshalen en dan kun je 1 injector uit de rail halen.
In het ergste geval: laten doen? Zelfs als het heel moelijk is kost het niet meer dan 2 uur. Meestal veel minder.
Denk erom, je moet exact dezelfde injector hebben (zelfde nummer, zelfde kleur, zelfde merk).

Maar, (Hele Grote Maar) is die injector wel stuk? Of is het een stekker die gammel is of een draadbreuk?
In het ergste geval kan zelfs je motorcomputer defect zijn. Eerst meten, dan vervangen, anders kan het flink duur worden.

vortex (0), 12 jaar geleden

Ja, je hebt helemaal gelijk! Ik twijfel daar ook zo over....Maar zon garage leest aleen uit, en aan de hand van de foutcode gaan ze dingen vervangen. In dit geval foutcode injector 1: er komt geen brandstof uit zeggen ze, terwijl de auto toch prima op alle 4 cilinders rijdt als ie warm is.
Mss. kan ik eerst beter eens iemand zoeken die gedegen metingen kan doen, alvorens allerlei dingen te vervangen.

vortex (0), 12 jaar geleden

Mmmm...ze hebben gisteren zon reinigingsgoedje bij de benzine gedaan, en ik moet zeggen dat na een uurtje rijden vandaag de Multipla het gewoon weer prima doet. Ook bij de koude start. Zal na het weekend de foutcode laten deleten, en es kijken wat er gebeurd.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Goedje in de tank gaat geen elektrische fouten opheffen. Weet je de exacte foutcode die uitgelezen is? Liefst met nummer.

vortex (0), 12 jaar geleden

Inderdaad...smorgens blijft de auto even op 3 cylinders lopen. Zeg maar de eerste kilometer. Daarna rijdt ie wel weer als vanouds. Heb de foutcode wel gezien, maar weet het nummer zo niet. Er werd letterlijk aangegeven: injector 1.

thei11316 (0), 12 jaar geleden

Rij eerst even een 250km met de injectie reiniger bij de benzine,als het dan niet over is kun je nog altijd die ene injector(laten) vervangen.

vortex (0), 12 jaar geleden

Nou, toch flink mee gereden maar het wordt alleen maar erger. De auto gaat pas na flink intrappen van het gaspedaal (na 3000 toeren) op 4 cylinders lopen. Toch maar de injector laten vervangen of reinigen????

edwinhorn (0), 11 jaar geleden

hallo mijn multipla geeft foutcode 0203 en 0204 203 is inspuitventiel cilinder 3 kortsluiting met plus en code 0204 inspuitventiel cil 4 onderbreking nu loopt de motor stationair slecht maar als ik een beetje gas geef dan pakt hij het wel weer op het is alsof hij op 3 cilinders loopt stationair kan het ook vanuit de computer komen wat kan ik hier mee doen.
allen bedankt

Harry4233 (0) PRO, 11 jaar geleden

Je kunt ook je injectoren ultrasoon laten reinigen eerst het in en uitbouwen is niet zoveel werk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.