Renault Scenic: scenic wil niet starten

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Hallo, vanmorgen bij het wegrijden na het tanken, helaas auto starte niet. Ik moet wel zeggen dat ik vergeten was de auto in zijn vrij te zetten en toen ik de koppeling liet opkomen kreeg ik de melding "iets met laadstroom defect" Verder allerlei meldingen op display (parkeerem defect, airbage controleren....) Na diverse pogingen viel zelfs display weg. Accuklemmen los gemaakt, weer teruggezet, geen effect. Naar huis laten slepen, onderweg geprobeerd door auto in zijn 2 te zetten en de koppeling op te laten komen, helaas niets. Als ik nu de auto wil starten krijg ik een ratelend geluid te horen , volgens mij vd startmotor. Verder krijg ik op de dsiplay steeds de melding "parkeerrem defect" en gaat er steevast een "alarm" af(wat na een tijdje wel ophoudt). Iemand een idee waar ik naar moet zoeken? Alvast bedankt, gr Wim

wmpi

Geplaatst door wmpi (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 12 jaar geleden

Accu leeg zou het ratelen kunnen verklaren , spanning meten van de accu
In het ergste geval je distributieriem defect.
Of door de klap van de koppeling op laten komen is je crashsensor geaktiveerd rode drukknop onder de motorkap .

wmpi (0), 12 jaar geleden

Hallo Kaleido 1,

Bedankt in ieder geval voor je reactie. Accu leeg, daar denk ik zelf niet aan, is vrij nieuw, geeft "groen" aan. Zal door iemand de accu toch voor de zekerheid laten doormeten. Distributieriem defect, zou kunnen. Hoe controleer ik dat?
De crashsensor, heb er nog nooit van gehoord(ben ook maar een amateur met 1 1/2 linkerhand.....) Waar zit dat ding precies?

kaleido 1 (1610) PRO, 12 jaar geleden

Krukas draaien en kijken of de nokkenas meedraaid , maar daarvoor dient wel het een en ander gedemonteerd teworden.
Welk type heb je (Model) qua bouwjaar denk ik het nieuwe model na type 2
Bij het oude type zit er een rode drukknop aan de bestuurderskant onder de motorkap.
Maar gezien dat je zelf al zegt dat kennis een probleem is , is het misschien verstandiger om er iemand na telaten kijken met 1 1/2 rechterhand

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik vermoed toch dat de accu leeg is.
Dan krijgt men precies de klachten die omschrijft.
Accu kan leeg zijn ook is het bolletje groen op de accu.

wmpi (0), 12 jaar geleden

Heren Kaleido 1 en Ramjod,

Bedankt voor jullie reactie. Ik zal morgen door mijn buurman de accu door laten meten. De auto is van april 2004 type 2. Ik ga er niet teveel zelf aan doen, was ook niet de bedoeling van mijn vraag (nogmaals 1 1/2 linkerhand....) Was voor mij voldoende om te weten waar ik moet zoeken en of het "eenvoudig" te reapareren is. Sta op het punt om een andere auto te kopen, want ik heb al wat (kleine) ellendige dingetjes meegemaakt met deze auto. Moet eerlijkheidshalve zeggen: op dit moment nooit geen Renault meer. Maar een lopende auto levert meer op dan een "dooie"......
De stand van zaken op dit moment is volgende(heb net nog geprobeerd de auto te starten). Het ratelen blijft bij het starten, daarna valt de display uit, that's it. Dood , niks, noppa. Het alarm wat steevast afging zodra ik de deur opende is verdwenen. Zag dat het lampje bij de parkeersensor knipperde. Ik heb toen zonder de auto te starten de parkeerrem handmatig geactiveerd(lampje bleef branden) en voila het alarm geluid was weg (toeval !!!!!) ik weet het niet. Ik houd jullie op de hoogte en blijf nieuwsgierig naar "DE" oplossing.
gr. Wim

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Geen lid van renault route service of privilege pas want dan wordt u aan huis geholpen .

wmpi (0), 12 jaar geleden

Nee, geen lid van. Zal zodadelijk nogmaals proberen om de auto te starten. Misschien heb ik geluk. In het verleden wel meer meegemaakt dat de auto niet starte, en dan na een tijdje wel ineens starte, Tja, deze auto blijft mij verbazen zowel negatief als positief. Nogmaals , ik houd jullie op de hoogte.

wmpi (0), 12 jaar geleden

Heer Ramjod, U had gelijk. Het was een accu probleem. Vanmiddag mijn accu doorgemeten. Weet niet meer precies welke waardes deze aangaf(heb totaal geen verstand van stroom, maar dit terzijde). Accu was "te zwak" volgens de experts. Met mijn eigen accukabels geprobeerd, geen resultaat. Kabels van iemand in de buurt geleend(proffesionele kwaliteit) en hup, gelijk starten.(mijn kabels meteen weggegooid) Accu laadde goed bij volgens de experts. Aangezien de accu nog net geen jaar oud is, ga ik toch maar eens terug om een andere te halen. Ben blij dat de auto weer loopt en dat ik vooralsnog geen grote kosten heb om dit te maken. Zoals ik al eerder te kennen gaf, sta op het punt om een andere auto te kopen. Wel heb ik nog de melding op de display "parkeerrem controleren", maar voor zover ik kan nagaan werkt deze nog goed. Nogmaals bedankt voor Uw reacties en oplossing, ook bedankt Kaleido 1.

kaleido 1 (1610) PRO, 12 jaar geleden

Nou ben ik net een klein kind maar ik was eerst met het antwoord van lege accu dat dat een mogelijkheid was ha ha grapje, ik ben blij dat het niet mijn tweede idee was .
Accu inderdaad claimen voor garantie

wmpi (0), 12 jaar geleden

Sorry Kaleido 1, idd was jij de "1e" die het over de accu had. Totaal over het hoofd gezien/ gelezen. Nogmaals excuses. Ben in ieder geval dat het probleem is "opgelost" en dat door de inbreng van zowel Ramjod als jijzelf.

kaleido 1 (1610) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt en succes met je eventuele zoektocht naar een nieuw vervoermiddel.

wmpi (0), 8 jaar geleden

renault niet meer in mijn bezit

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.