Renault Twingo: Start problemen

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Beste allemaal,
Ik heb een Twingo uit 1996 met startproblemen. Eenmaal rijdend gaat hij als de bliksem. Accu is half jaar oud 2e al in 2 jaar en nu zakt de spanning ook al snel weer af Ik hoor alleen maar een klik als hij even stil gestaan heeft! Als hij dan uiteindelijk start na 3 keer niets maakt hij een schrapend geluid van de startmotor denk ik maar als ik even gereden heb en direct weer start dan geen problemen en start hij als een zonnetje. Alweeer accu vervangen denk ik dan!? Nou ja om een lang verhaal kort te maken Heeft iemand misschien de oplossing alvorens ik weer een accu ga vervangen die maar 6 maanden meegaat. Hij laadt gewoon 14 volt en stationair 12 volt. Dynamo is ook maar 1 jaar oud. Heb ook accu tester in sigaretteaansteker aansluiting en die brandt fully loaded tijdens het rijden maar na een tijdje stilstand maar 1 lampje (partialy charged) Nu heb ik wel ontdekt dat er een losse accu-pool was Die kon ik nog een slag draaien. Maar accu is nog steeds niet lekker kan die mischien hierdoor defect zijn gegaan?
Ik denk natuurlijk aan lekstroom maar ik zie geen lampjes in de kofferbak branden of zo. Hoe kan ik trouwens lekstroom meten?
Ik heb een multi-meter.



Volgens video accu vervangen door nieuw exemplaar en de accupolen gereinigd/gekrabt en gesprayed met contactspray. Nu laadt hij 14,28 volt stationair!!!???zowel op blote pool als via kabels. Dit was eerst 12,87???? Ik denk dat het probleem is opgelost.
Nu een bosh accu gekocht 45 m/a er stond een ombekend merk 54 m/ah in. Wat me opviel is dat het accuplateau geheel nat is en alle lak is verroest en gebobbeld. Natte slijmerige roest.
Zou de accu lekken of regenwater?. Het stinkt wel. Er zaten ook zwarte pitten op 2 van de accu-grijpertjes die waren afgebroken. Die heb ik naar binnen gevouwen voor beter contact. Zoals ik al zei er heeft een pool half los gezeten.

Lekstroom gemeten. Dit was echt een fluitje van een cent. Goed kijken naar het you-tube filmpje.Gaf als waarde 0,01 ampere Dus totaal geen lekkage. heb begrepen dat 0,05 al normaal is. Dus ik denk dat het probleem is opgelost Start ook weer als een tierelier. Ben benieuwd naar morgenochtend.

Nog bedankt voor juliie reacties Nu mijn laatste vraag (voor de zekerheid) kan een losse accupool een defecte accu veroorzaken?

aart1706

Geplaatst door aart1706 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

Sowieso moet je eerst je accupolen in orde maken en de massa-aansluitingen controleren/schoonmaken.
Dan kijk je of je nog steeds last hebt.
Daarna laat je door een garage de accu testen, want die wordt niet vrolijk van de situatie.
Als dat allemaal in orde is, laat je meten op lekstromen en je dynamo controleren op defecte diodes.

JdeP (5), 12 jaar geleden

Een voorbeeld van lekstroom meten: http://www.youtube.com/watch?v=KF1gijj03...

aart1706 (0), 12 jaar geleden

[quote=JdeP]Een voorbeeld van lekstroom meten: http://www.youtube.com/watch?v=KF1gijj03...[/quote]
Kijk dat is nu eens een duidelijke video Bedankt! Als het een beetje droog is ga ik direct aan de slag.
Zeer interessant Dit zoek ik al maanden omdat ik vermoedt lekstroom te hebben.

aart1706 (0), 12 jaar geleden

[quote=Heino4267]Sowieso moet je eerst je accupolen in orde maken en de massa-aansluitingen controleren/schoonmaken.
Dan kijk je of je nog steeds last hebt.
Daarna laat je door een garage de accu testen, want die wordt niet vrolijk van de situatie.
Als dat allemaal in orde is, laat je meten op lekstromen en je dynamo controleren op defecte diodes.[/quote]
Ik heb het verhaal aangevuld alleen het testen van de diode niet gedaan maar hij laadt nu 14,28 volt stationiar Dat is volgens mij perfect.

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

Stationair zegt niet zoveel: wat meet je boven stationair (bv. bij 2000 tpm)?

aart1706 (0), 12 jaar geleden

[quote=Heino4267]Stationair zegt niet zoveel: wat meet je boven stationair (bv. bij 2000 tpm)?[/quote]
Ik heb nu stationair 14,29 Volt en met 2000/2500 toeren 14,33 tot 14,38 Volt. (gemeten op kale pool(onder de kabel) voor de zekerheid zodat ik ook zie dat hij daadwerkelijk de polen voedt.)
En start nog steeds als een trein (voor zover een trein kan starten dan. Een diesel misschien.) Maar lijkt dus nog steeds opgelost.

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

De gemeten waarden zijn in elk geval zoals het hoort. :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.