Renault Megane Coupe PH2: Inhouden op benzine en inhouden en backfire op LPG

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16v

Mijn auto houd in op benzine en ook op LPG.
Alleen heb ik op LPG ook backfires.
Zolang de motor goed koud is rijd de auto gewoon goed maar zodra hij een beetje warm word gaat hij haperen.
Dit is alleen tot circa 2500 toeren, daarboven niet en vooral bij het optrekken.

Bobines en Bougies zijn recent vervangen.
Backfire op LPG kan ik voorkomen door heel weinig gas te geven bij het optrekken.


Waar zou dit aan kunnen liggen?

richard9712

Geplaatst door richard9712 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

A.Smit (0), 12 jaar geleden

Heeft het vervangen van de bougies een (kleine) verbetering gegeven. Ik heb dit namelijk ook gehad bij de Clio, slecht optrekken en stotteren in de lage toeren. Schoonmaken van het luchtinlaatkanaal, gasklep en stappenmotor kan helpen. Ik had er (door veel korte ritjes) ook drab in zitten. Mijn motor loopt in ieder geval weer goed.

Succes!

Mvg, Arjan

richard9712 (0), 12 jaar geleden

Bougies zijn niet vervangen vanwege dit euvel maar bij een onderhoudsbeurt.
Het lijkt een lucht probleem te zijn,, dus zat zelf meer te denken aan een sensor.

A.Smit (0), 12 jaar geleden

[quote=richard9712]Het lijkt een lucht probleem te zijn[/quote]
Daarom dus juist het luchtinlaat kanaal schoonmaken. Vuil kan de motor verstikken en daar heb je juist in de lage toerenbereiken dan de meeste hinder van.

Enige sensor die ik met het verhaal in verband kan brengen is de nokkenassensor. maar als die niet goed is zal de motor eerder uitvallen wanneer je geen gas geeft dan dat die slecht trekt.

richard9712 (0), 12 jaar geleden

Stationair loopt hij ook erg slecht en het starten gaat soms ook moeizaam. Dit was ik vergeten te vermelden.

A.Smit (0), 12 jaar geleden

af en toe een hik, alsof 'ie een vonk overslaat, gepaard met een dip van de toerenteller gedurende een halve seconde. Dit zonder regelmaat, maar te pas en te onpas... lijkt af en toe alsof 'ie nog maar op drie poten loopt... Zoiets?

Je krijgt te weinig lucht naar binnen. Nou weet ik niet hoe de gasinbouw er op die K4M motoren uitziet maar ook de backfire zou er mee verklaard kunnen worden. Te weing lucht, onvolledig verbranding, naverbranding in het hete spruitstuk of de kat.

Heino4267 (110), 12 jaar geleden

Klepspeling gecontroleerd?
Dat is een notoire veroorzaker van dit soort klachten.

A.Smit (0), 12 jaar geleden

Mogelijke andere oorzaken:
1. Voor de K4M motoren is bekend dat bij een dergelijke klacht de rekeneeheid van de inspuiting moet worden geherprogrammeerd. Is dat al eens gedaan?
2. Er wil wel eens water in de bougieschachten komen, je krijgt dan vonkoverslag tussen de isolator van de bougie en de bougieschacht. Te herkennen aan roest of witte aanslag aan de bougie of zwarte strepen op de isolator.
3. Eén van de bobines kan slecht zijn.

Let wel: Als je een bobine loshaalt moet je die altijd met speciaal siliconenvet terugplaatsen.

Dus als schoonmaken niet helpt... Kleppen kunnen niet met de hand gesteld worden. Zal daar alleen aan kunnen liggen als er koolaanslag op de klepzetels zit.

willyvan (5) PRO, 12 jaar geleden

bobines vervangen

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Voer eens een cilinderlektest uit zowel koud als warm.
Wat doet je temp sensor koelvloeistof vanaf koude start tot de motor warm is.
Gaat deze geleidelijk omhoog (gemeten met diagnose kast) ?
Mag niet meer dan 4 graden per keer omhoog gaan.
Staat je timing goed?

richard9712 (0), 12 jaar geleden

Op benzine rijd hij inmiddels weer goed, alleen stationair is nog erg rommelig.
Bobines zijn paar weken geleden al vervangen. (4 stuks)
Afgelopen zondag is er in de benzine computer een foutmelding "injector 2" gekomen.

De garage heeft vandaag geconstateerd dat de inlaat stuk is gegaan, deze is gerepareerd.
Hierdoor kwam er valse lucht.
Morgen weten ze of het daardoor komt, anders zou het misschien nog de injectie simulator van de LPG installatie kunnen zijn.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Foutmeldingen op het elektrische deel van de injectors zitten ook in dat elektrische deel.
Valse lucht, lekke uitlaten, lege reserve wielen, het heeft daar niks mee te maken.
Het moet wel gerepareerd worden, maar die injector fout los je er niet mee op.

richard9712 (0), 12 jaar geleden

De foutmelding "injector 2" is gekomen tijdens het rijden op LPG.
Deze foutmelding heeft dus geen betrekking op het benzine gedeelte aangezien de injectoren tijdens het rijden op LPG uitgeschakeld zijn.
Dit zou wel kunnen betekenen dat deze injector tijdens het rijden op LPG niet of niet goed uitgeschakeld word.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik ben blij dat je er zoveel verstand van hebt, hoef ik niet meer te antwoorden.

richard9712 (0), 12 jaar geleden

Trek ik de verkeerde conclusie?
Dan hoor ik dat graag, was idd misschien te voorbarig van mij om die conclusie te trekken.
Op benzine rijd de auto goed.

richard9712 (0), 12 jaar geleden

Injector fout is gewist en niet meer terug gekomen.
Garage heeft vandaag kort proefgereden en het probleem lijkt te zijn gekomen door de kapotte inlaat.
Morgen zal ik nog wat langer rijden om er zeker van te zijn dat het dat ook is.

richard9712 (0), 12 jaar geleden

Het lijmen van het inlaathuis bleek idd de oplossing te zijn. Het knallen is nu opgelost.

Alleen nu heb ik een veel te hoog stationair toerental zodra ik de motor start als hij koud is.
Als ik vervolgens ga rijden gebeurd het al snel dat zodra ik de koppeling in moet trappen, bij afremmen en bij het volledig tot stilstand komen dat de motor afslaat.
Zodra hij warm is blijft hij wel stationair lopen, al is dat ook niet van harte.
Kan dat komen door een vervuilde of kapotte stappenmotor?

richard9712 (0), 12 jaar geleden

Het slecht lopen op LPG word veroorzaakt door een lekke verdamper.

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Heb de verdamper laten reviseren maar dat bleek helaas toch niet de oplossing te zijn.
Waar zou het dan wel aan kunnen liggen?

Stationair toerental is vrij rommelig dus laat nog naar de lambdasonde kijken.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Geen lpg injector defect?

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Dit is nog de oude generatie LPG installatie, namelijk een Eurogas EAS.
Dus zonder injectoren.

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Heb geinformeerd bij een LPG specialist en die zegt dat het zou kunnen zijn dat het inlaatspruitstuk krom is.
Dit komt blijkbaar vaker voor bij deze auto.
Als het dit blijkt te zijn laat ik dat weten.

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Het bleek niet het inlaatspruitstuk te zijn maar de nullastregelaar. (stappenmotor)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.