Renault Clio: Clio 1.2 1991 valt stil bij gasgeven

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: E7F

Hallo,

Ik heb een Clio uit 1991 met de 1.2 Energy motor. Deze motor is voorzien van een monopoint inspuitmodule. De motor valt stil als je een beetje gas geeft. Het lijkt er op dat hij teveel of te weinig benzine krijgt. Vol gas geven is geen probleem.

Ik heb in eerste instantie de complete injectiemodule (incl stappenmotor en TPS, IAT en injector) vervangen door een van de sloop. Dit maakte echter geen verschil. Nu kan het zijn dat er in de vervangende unit een zelfde probleem zit, of waarschijnlijker, het probleem niet in de unit te vinden is. Daarnaast heb ik de KVS sensor en de MAP sensor uitgewisseld met een andere auto. Zonder resultaat.

Nu ben ik met een multimeter en handboek aan de slag gegaan. Alle waarden die correct zijn ga ik niet vermelden. Hieronder staan de punten waar ik mijn twijfels over heb:

Massa
Alle punten ok, behalve pin 32. Deze waarde varieert en is zeker geen 0. Een waarde ergens in de K ohm. Volgens de vraagbaak meet je in combinatie met pin 32-14 en 32-15 de inlaatluchttemperatuursensor respectievelijk de koelwatertemperatuursensor weerstanden.

Centraal inspuitventiel
0v, terwijl auto wel op contact staat. Draaiende motor 14v Klopt die 0v?

Koelvloeistoftemperatuursensor
Waarde aan de hoge kant. 4,25 Kohm. Waarde bij 20C moet ongeveer 4 Kohm zijn. Tijdens het meten was de motor "iets" warm en had de waarde eigenlijk nog lager moeten zijn.

Gasklepstelmotor
constant 13v bij stationair toerental, zowel pen 1-23 als 1-24. Volgens vraagbaak 2 tot 12 volt.

Gaskleppotentiometer
pen 10 en 17
klep dicht: -800ohm Open 678ohm. Dit met de stekker op de ECU
Klep dicht 1575 ohm, open oneindig. Dit zonder ECU aangesloten.
Volgens vraagbaak 0 ohm dicht en oneindig bij open.

BDP
pen 11 en 28, 0v? Volgens vraagbaak 0,4v. Maargoed, als de BDP niet goed is zou hij überhaupt niet lopen?

Waar nu verder?

Alvast bedankt,

Frits

Frits_H

Geplaatst door Frits_H (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

map sensor ook goed

Frits_H (0), 12 jaar geleden

Uitgewisseld met die van een megane, geen verschil.

Ik vertrouw met name de waardes van de gaskleppotentio niet. Maargoed, ik heb nog weinig ervaring op dit gebied. Toen ik de Clio kocht lag de stekker van de gaskleppotentio er af trouwens, nog even ter aanvulling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.