Renault Megane: Schokken in 1e versnelling (koude motor)

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dCi

Sinds een paar weken, schokt mijn auto bij het wegrijden (en loslaten van het koppelingspedaal) in 1e versnelling en bij koude motor. Als de motor eenmaal warm is, is er geen vuiltje aan de lucht.
Gisteren bij de dealer geweest en die vertelde dat er iets van olie op de koppelingsplaten kon zitten. Dit zou worden aangezogen door een onderdruk ergens in de motor (?). De enige oplossing was een nieuwe koppeling (schone platen), maar het zal zich dan op termijn toch weer voordoen was zijn mening. Mijn auto heeft 340duizend km gelopen en zo'n 60duizend km terug ook een nieuwe koppeling gehad (De reden hiervoor was dat een of ander drukcilinder lek was en de olie in mijn koppelingshuis was gelopen).

Herkent iemand dit probleem en heeft wellicht (andere) ideeen?

Bedankt!

Megane2

Geplaatst door Megane2 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Dubbel dempend vliegwieldefect?

Heino4267 (110), 12 jaar geleden

Dat koppelingsverhaal lijkt mij héél sterk, omdat bij olie op de koppelingsplaat je juist bij de hogere versnellingen de meeste last hebt (doorslippen) en dat zowel bij koude als warme motor.

Een defect vliegwiel zou zo maar kunnen.

- Komt het schokken doordat de motor "hikt" (dus kort uitvalt)?
- Of werkt ook dan de motor normaal en zie je in die omstandigheden bv. het motorblok (versnellingspook) teveel bewegen? Bij het laatste zou het een defect vliegwiel of motorsteun kunnen zijn.
Bij een hikkende motor zou ik naar de ontsteking kijken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.