Renault Scenic: bandenspanning controlelamp

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo

ik heb een nieuwe accu geplaatst en nu was de code van de radio weg die kon ik weer opnieuw invoeren, maar nu brand ook het lampje van de bandenspanning,en het ra wiel is uit op het display waar ook de deuren los gaan.
de bandenspanning is goed, wat is hier de oorzaak en wat is er aan te doen.
zou iemand mij daar advies over kunnen geven, is dit toevallig of heeft dit te maken met de nieuwe accu??
alvast bedankt.

wime48

wime48

Geplaatst door wime48 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

is de stroom er af geweest?

wime48 (0), 12 jaar geleden

Hallo ja de stroom is eraf geweest om de nieuwe accu te monteren, maar toen ik naar de garage ging nadat ik heb weer aan het lopen had kreeg ik de melding onderweg ook al even en later was die weer weg.
toen de accu erin zat begon hij onderweg weer te branden.

gr wime48

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

ja je moet oppassen tegenwoordig om de stroom er af te halen wij (wegenwachten) monteren accu,s met spanning op het systeem om deze ellende voor te zijn

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Advies rij eens 5km aan een stuk.
Als dat niet helpt moeten de sensoren opnieuw ingelezen worden.

Het blijft electronica en daar gebeuren wel eens gekke dingen. .

wime48 (0), 12 jaar geleden

Ja ok maar daar is het nu dus te laat voor maar weet u of dit dan nog te verhelpen is of kun je deze meldingen helemaal uitschakelen? een lekkeband merk je toch wel hoef ik niet via een lampje te ontdekken .

gr wime48

wime48 (0), 12 jaar geleden

Ok ik zal morgen eens een stuk gaan rijden en kijken wat hij dan doet.
je hoort nog van mij.in ieder geval bedankt.

gr wime48

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Het hele systeem valt uit te zetten.
Men moet in de uch en in het klokkenpaneel de functie sspp uit configureren.

wime48 (0), 12 jaar geleden

het systeem uitzetten kan dus alleen bij de dealer of kun je dat zelf ook doen maar probeer eerst even te gaan rijden uitschakelen of opnieuw inlezen kan altijd nog kan er ook nog een sensor stuk zijn gegaan? en id die te vervangen?

gr wime48

Heino4267 (225), 12 jaar geleden

Laatste mogelijkheid: vóór je accuprobleem werkte alles correct, dus het is onlogisch dat er ineens een ventiel kapot is gegaan als er niet aan de wielen is gewerkt. Dus vermoed ik dat een sensor wakker gemaakt moet worden, en wel als volgt:
- je display meldt dat "rechts achter" ontbreekt.
- je komt er achter welk wiel zich aanmeldt als "rechts achter", door op de tabel te kijken in je deurstijl aan bestuurderszijde: welke kleur = "rechts achter"?
- stel in de tabel staat dat "rechts achter" rood is: zoek op al je ventielen (effe schoonwrijven...) naar een ventiel met een rode kleurcode ring. Dat wiel moet je hebben, dat meldt zich als "rechts achter".
- rij naar een benzinepomp met een werkende bandenpomp. Laat "de band met de rode kleurcode op het ventiel" helemaal leeglopen totdat er geen lucht meer in zit. Daarna wacht je een minuut en je pompt die band op tot 3.0 Bar (nee, dat kan geen kwaad). Ga daarmee een minuut of 5 rijden.
- als het goed is krijg je nu een foutmelding dat de band rechtsachter te hard staat. Het ventiel is dan wakker.
- laat stapsgewijs de bandenspanning in de te harde band zakken totdat het display de juiste bandenspanning meldt.

Dit kost je niets of weinig (50 cent om een band op te pompen), duurt maar een paar minuten en waarschijnlijk werkt het dan weer als vanouds.
Zoniet: dan kan je het systeem altijd nog laten nakijken of uitzetten.

wime48 (0), 12 jaar geleden

Ok Heino ik ga dit in ieder geval proberen, bedankt voor de tip en jullie horen nog van me.

gr wime48

wime48 (0), 12 jaar geleden

Hallo Jan,Cotech en Hein.

ik heb alles geprobeerd wat jullie adviseerde maar niets hielp, ben naar de renault dealer geweest en laten uitlezen,kreeg melding ra sensor geen signaal montuur wiste de storing en en het lampje ging uit en de storing was opgelost.
dit type scenic1 kun je volgens de dealer niet uitschakelen.
maar in ieder geval iedereen bedankt voor de raadgeving.

gr wime48

Heino4267 (225), 12 jaar geleden

Ben blij voor je dat het weer werkt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.