Renault Grand Espace: Melding: Automatische versnellings bak defect.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.5 V6

Na de storing variable stuurbekrachtiging defect, opgelost door bekwame monteurs heb ik helaas weeeer een problem. Na de kabel van de variable stuurbekrachtiging te hebben gesoldeerd en voorzien van krimpkous, was ik zo blij dat nu alle storingen waren verholpen. Met de familie op stap, altijd een leuk ritje als je weer een storingvrije auto hebt diende op de terug weg tijden het inpakeren (gelukkig voor het huis en mijn vrouw reeds uit gestapt om de voordeur d te openen) deed zich het volgende probleem voor. De melding: "Automatische versnellings bak defect."
Ik moest me beheersen niet te vloeken, maar was met name teleurgesteld in de elektronica van deze Espace.
Na de 2e poging contact uit, weer aan de zelfde melding als ik de auto in de R en vervolgens weer in de D zette.
Bij de 3e poging was het weg. Vanochtend met de kids naar zwemles gereden, geen enkel probleem?

Maar goed, wie kan me op weg helpen:
Heb ooit eens bij het uitlezen de melding gehad: meerstanden schakelaar controleren of iets dergelijks. De garage heeft toen een stekkerverbinding (kabel) vervangen.Echer is het robleem er weer. Het lijkt wel op te treden als ik de selecteurhandel bedien. Gaf ook een soort symbooltje van een sinusgrafiek meting / teken in het scherm. Mijn Accu likt goed, heb op dit forum gelezen dat accu spanning goed moet zijn omdat er anders vage storgen op treden. Accuspanning 12,45 volt, balast lampen etc. zonder dat de motor loopt 12,21 volt. Met draaiende motor 14,35 volt. Verbinding tussen - en morotblok is bijna 0 ohm.

Is er een mechanische verbinding tussen selecteur en automaat of puur met stekker-draad verbinding.

Kortom:
meerstanden schakelaar?
Accu?
Bekabeling?

fhk

Geplaatst door fhk (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

De selecteur hendel heeft een kabel naar de bak toelopen. In de bak bedien je een meerstandenschakelaar en ook bedien je mechanisch je parkeerstand. Dit is ook de weerstand die je valt bij het in/uit schakelen van de P stand.

De versnellingsbak zit volgens mij aan dezelfde zijde als die variablele stuurbekrachtiging. Heb je geen marter in de buurt lopen die ook deze bedrading heeft doorgevreten?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Jullie hebben de motor eruit gehad en hadden toen de bedrading van de variable stuurbekrachtiging beschadigd.

Zijn er niet meer delen beschadigd nu je een storing in de automaat hebt.

Ik zou toch een alles nalopen qua ligging bundelen en stekker verbindingen.

fhk (0), 12 jaar geleden

Ja, ik zal zeker alles na moeten lopen. Alleen zat deze storing er al in voordat de motor is gewisseld.Wat er gebeurd: Als ik start; ik ga langzaan stap voor stap vanuit P naar R, geen probleem, van R naar N, geen probleem, maar dan ik verder naar D, komt direct de melding!!??

Kan dit ook de selecteurschakelaar in de auto zijn (middenconsole)?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik denk dat het probleem op de bak zit want daar zit de meerstandenschakelaar of afstelling bedieningskabel.

fhk (0), 12 jaar geleden

Ik zal morgen wederom laten uitlezen, wellicht staat de melding er in van de meerkeuze schakelaar. Raar is wel dat ik constant de melding kreeg bij starten, ook als ik het contact uit en weer zette. Om e.e.a uit te sluiten heb ik een poos de acculader aangesloten, daarna geen melding meer als ik de selecteur weer stap voor stap in de D liet uitkomen.
Wel raar want de accu lijkt goed. Ik heb verder niet aan de kabels gezeten, rare storing. Ik heb de multimeter aangesloten op de accu.
Vervolgens de lichten aan bij een niet draaiende motor, accu spanning terug laten lopen tot rond de 10/11 volt, de melding ESP en ABS kwam op, niet de automatische transmissie? Bij een zwakke boordspanning zijn deze (ESP/ABS) de gene die het dan laten afweten!?
Maar goed, morgen uitlezen..

fhk (0), 12 jaar geleden

Vandaag is de Espace uitgelezen. Accu is goed. De meerkeuzeschakelaar of de bedrading blijkt niet goed, melding bij is nu rood i.p.v. oranje. Monteur gaf aan dat deze stiring er nu permanent in zit.
Wie heeft er een schema van deze bedrading, met name de kabelboom van de automatische transmissie besturing. Vanavond accu uitbouwen en e.e.a controleren.

fhk (0), 12 jaar geleden

Alle bedrading nagelopen, schoongemaakt en voorzien van contactspray.
Probleem heeft zich niet meer herhaald.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.