Renault Laguna: Achterruitverwarming

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo mensen,

Mijn achterruitverwarming van Laguna 1995 benzine 1.8 doet het niet! grrrrrrr
Als ik de stekker op het raam eruit doe (wit/groen) meet ik 14 volt.
Doe ik de stekker er weer in dan meet ik niks meer?????

Mvg, Nopie

Nopie

Geplaatst door Nopie (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb je een goede massa achterruit /klep?

Meestal brand voor in de zekerings aan de onderzijde daarvan de stekkers door deze zitten achter een dekseltje dat je kunt omklappen.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Meestal een kwestie van een verbrande massakabel in de ververbindingsstekker. Meen dat die rechts achter boven de wielkuip achter de bekleding zit........

Nopie (0), 12 jaar geleden

Ramjod, Ik heb het samen met iemand allm gemeten dus die zal ik dat ff vragen (ik heb zelf geen verstand van die dingen)
Zekering die in het kastje zit is heel. (als je die bedoelt?)

Moderator, Weet niet wat een massa kabel is, maar links achterin zat een witte stekker en daar meten we ook 12 a 14 volt... (bedoelde je die?)

Als de motor loopt en ik druk de achterverwarming aan hoor ik bij het stuur wel een release klikken!!!


Fijn dat jullie meedenken!!!!!

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Onder de zekeringskast zit de meervoudige stekker vanaf zekeringskast naar achterruitverwarming dacht oranje van kleur.
Dze stekker verbrand meestal waardoor ook de zekeringskast beschadigd wordt (pennetjes verbrand.
Dus goed checken.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Voor een werkende ruit heb je plus (+) en massa (-) nodig. Plus zit links, massa rechts volgens mijn geheugen........
Een tikkend relais zegt alleen dat de plus (+) naar de ruit geschakeld wordt. Verder niets. Zonder massa werkt deze dan nog niet.

Nopie (0), 12 jaar geleden

Ik ga met deze tips aan de gang!

Jullie horen van mij.........

Nopie (0), 12 jaar geleden

Tis me nog te koud buiten om te gaan zoeken naar probleem! Als het minder koud is ga ik weer verder. hahahaa

Nopie (0), 12 jaar geleden

Ik kom er niet uit! laatste wat ik kan bedenken is dat het toch aan de achteruit licht. Hoe zou ik hier achter kunnen komen? Kun je zoites meten?

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Het ligt niet aan de ruit.
Uit je vraag blijkt dat je wel stroom tot aan de ruit hebt. Dus is de oplossing m.i. simpel: er is geen massa.
[quote=moderator]Meestal een kwestie van een verbrande massakabel in de ververbindingsstekker. Meen dat die rechts achter boven de wielkuip achter de bekleding zit........[/quote]

Nopie (0), 12 jaar geleden

Ik had links achter al een verbindingsstekker gevonden en daar werkte alles goed! Moet er recht er dan nog 1 zitten?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Als beide stekkers losneemt van de achterruit en daar tussen een 21w lampje aansluit op beide stekkers brand deze dan?

Nopie (0), 12 jaar geleden

Dat ga ik testen Ramjod.....

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Nopie]Moet er recht er dan nog 1 zitten?[/quote]
Kijken is de beste ondervinding...........

Nopie (0), 12 jaar geleden

Ik heb er een lampje tussen gedaan en die brande niet
Heb ook rechts bij de wielkast achter gekeken en daar zat verder niks.

Ik denk dat het toch aan de massa ligt dan????
Zou ik dat kunnen maken? zoja hoe ?

Heino4267 (110), 12 jaar geleden

Dat is niet zo heel moeilijk:
Neem een multimeter en sluit dit op het gelijkspanningsbereik (Volts dus) aan op je achterruitverwarming:
- zorg dat je achterruitverwarming "aan staat".
- meet met de 2 klemmen van de multimeter op de accu om te controleren dat de meter uitslaat. Onthou welke meetpen de plus is.
- meet in de connector van de aansluiting van de achterruit (met de min-meetpen van de multimeter tegen massa, bv. een blank carrosseriedeel aan): meet welke van de 2 aansluitingen in de connector 12 Volt krijgt. Aan de andere aansluiting in de connector hoort de massa aangesloten te zijn. Daarop meet je nu "niets", omdat de massaverbinding blijkbaar defect is.

Vervolgens komt het echte meten:
- sluit nu "de meetpen die plus is" aan op de kant in de connector die 12 Volt geeft en laat die daar steeds aangesloten
- ga met de andere meetpen de massadraad langs naar voren in de auto. Daarvoor duw je met een combinatietang voorzichtig een naald op enkele punten steeds verder naar voren in de auto door de massakabel, bijvoorbeeld voorbij de kabeldoorvoer van de achterklep. Op een gegeven moment gaat de multimeter uitslaan als je de min-meetpen daarvan tegen de naald aan houdt.
- De onderbreking in de massakabel (minkabel van de achterruitverwarming) zit tussen het huidige punt (waar de multimeter uitslaat) en het voorlaatste meetpunt waar de multimeter niet uitslaat.
- Als je de onderbreking gelocaliseerd hebt, vervang je m.b.v. kabelverbinders het defecte stuk.

Nopie (0), 12 jaar geleden

Hallo heino,

Het eerste deel van je uitleg klopt. er word bijna 14volt gemeten op 1 stekker.

Als ik de +pen in de stekker waar de 14volt gegeven stop, en vervolgens de - pen in de massa stekker stop dan geeft de meter bijna 14volt aan? dus lijkt me goed toch?
Als ik de stekkers van de ruit er weer in steek dan meet ik helemaal niks meer......???????

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Dat je na aansluiten geen spanning meet is te verklaren. De verwarming trekt zoveel weg in de opwarmingsfase je kunt enkel een ampèremeter bekijken of er stroom loopt. Een multimeter heeft die functie. Heb je zo'n ding is meten simpel, je zet de meetpennen in serie met de plusstekker en de aansluiting, wel op de tien ampère stand. Is het circuit in orde dan moet er een hoge stroom gaan lopen, al dat zo is dan gelijk stoppen want de meeste meters kunnen dat maar even aan. Gebeurt er niets dan is er toch een onderbreking hetzij in de verwarming op zich of de stekkers zijn gaar. De verwarming kun je op weerstand éénvoudig controleren middels de weerstandmeting op de universeelmeter, is die oneindig dan is die stuk (Kan het me niet voorstellen) is de weerstand laag dan zijn de stekkers verdacht en moet je die simpelweg vervangen. De laatste optie komt het meest voor.

NB, voor de verwarming effectief werkt moet je wel geduld hebben.

willyvan (5) PRO, 12 jaar geleden

stekker in zekkerring kast bij koppelingspedaal dikke witte kabel heeft overgang weerstand trek hem er maar uit zie je dat ie verbrandt is rechtstreeks op relai solderen heb er al vele gemaakt zo

Heino4267 (110), 12 jaar geleden

@Nopie: als je dat meet, heb je inderdaad ergens een overgangsweerstand zitten, waardoor de achterruitverwarming onvoldoende stroom krijgt.
De mogelijkheid die willy noemt zou een voor de hand liggende oorzaak kunnen zijn.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Zie stap 5 is reeds vermeldt.

Nopie (0), 12 jaar geleden

Er zat een gele stekker achter/onder de zekeringskast, in die stekker zit een witte kabel en die aansluiting leek verdacht (verbrand)
Ik heb er een schuurpapiertje en klein staalborsteltje doorheen gehaald en contactspray op gespoten en hij doet het weer!!!!!

Allemaal bedankt voor het zoeken naar een oplossing

Groeten Nopie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.