Renault Laguna: krukas lagers vervangen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 dci

ik heb een vraag over mijn laguna, heb hem verleden week laten keuren, vroeg de monteur of de krukas lagers wel eens vernieuwd waren, omdat hij al 254000 km heeft gereden, volgens hem doen ze dit vaak bij dit type motor 2.2 dci , rond de 130000 km , ben op internet een beetje aan het zoeken, maar kan niet zo gauw een antwoord vinden, ik heb hem een jaar, en 25000 km gereden en 2x olie ververst, rond de 15000 km, kosten van deze vernieuwing ongeveer €350,00 inc olie en olie filter

aquariaan

Geplaatst door aquariaan (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 12 jaar geleden

kijk kwaad kan het niet, maar waarom doen heeft dit type motor zwakke krukaslagers?
bij de dealer laten keuren?

aquariaan (0), 12 jaar geleden

sorry maar heb gisteren contact gehad met de garage het gaat om de drijfstang lagers, deze schijnen bij de 2.2 dci nogal slecht te zijn , vooral in de renault espace daarom word er geadviseerd om ze toch te laten vervangen, iemand hier ervaring mee

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Ja, dat is waar. Maar om nu preventief alle zwakke punten van een Renault te gaan vervangen...

kaleido 1 (945) PRO, 12 jaar geleden

Drijfstanglagers is inderdaad wat anders als krukaslagers.
De keus om het tedoen is van zoveel factoren afhankelijk dat er eigenlijk niet veel zinnigs over tezeggen valt.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Maar ik vind het raar, dat er bij de keuring wordt gevraagd of deze lagers reeds vervangen zijn.! Als we daarover gaan discussieren, leidt dat tot niets (of heel weinig).
En bovendien wordt Aquamaria hier niets wijzer van. Onnodige bangmakerij.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Albert,lagers worden vervangen als ze slecht zijn,bij jouw is dit niet het geval.
Er zijn serie's bekend waarvan dit zich al in een heel vroeg stadium al openbaarde.
Gezien jouw auto van 2002 is (de zeer beruchte bouwjaren) verwacht ik dat dit dan al gedaan is.
Of je moet de complete historie hebben waaruit je kunt zien dat dit nog niet gebeurt is.
Maar zolang die goed loopt,niet aankomen.
En niet iets gaan vervangen wat niet kapot is.

JaapVeld (0), 12 jaar geleden

Ik weet niet of de vragensteller bekend is met de reputatie van de Laguna uit dit/deze bouwjaren dus wellicht dat hij nu het spoor bijster is geraakt.

Ik zou zeggen als ie de 254.000 gered heeft en gezien de waarde die het nog vertegenwoordigt lekker doorkarren. Ik vind 350 euro voor het vervangen van de drijfstanglagers overigens niet erg duur maar dit terzijde.

Gr Jaap

Hans4040 (190) PRO, 12 jaar geleden

Topic een beetje opgeschoond...dit is geen vergelijkend warenonderzoek.

mvg,
Moderator.

karel123 (0) PRO, 12 jaar geleden

wat goed is goed laten geen dingen gaan zoeken.

aquariaan (0), 12 jaar geleden

bedankt voor de reactie,s, mijn probleem is een beetje dit, heb 3 maanden geleden nieuwe turbo intercooler en egr klep laten vervangen, turbo kapot, intercooler helemaal bol kosten €2000, niet beginnen waarom heb je dat gedaan , is gebeurd , nu is dus het probleem voor mij dat ik hem minimaal noch 2 misschien 3 jaar blijf rijden, dus moeten niet straks die lagers het begeven, heb gekeken voor de reparatie van de turbo voor een andere auto, maar met dat geld van die reparatie had ik ook niet een auto waarvan ik denk die rijd ik 3 jaar zonder problemen, kom dan op een auto van hetzelfde jaar of ouder, met dezelfde km stand, dus wat is wijsheid, het gaat mij er nu om is het verstandig om het te doen, zijn er ervaringen met mensen die dit wel gedaan hebben, of niet met de nodige reparatie,s achteraf, bedankt

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Zolang men geen rara geluiden hoort mooi laten zitten.
Als men normaal je onderhoud uitvoerd en tijdig is er niets aan de hand.
Er zijn altijd uitzonderingen waar de lagers kapot gaan en meer.
Heeft ook te maken met rijstijl .
Rustig warmrijden niet een een keer op de start trappen met koude motor.
Niet direct stop zetten na een rit even laten stationiar laten draaien dan pas uitzetten.
Maar ik betwijfel dat men de lagers voor 350 euro krijgt vervangen .

Want de halve motor moet uitelkaar omdat daar ook nog de cassette zit met de balansassen erin.

aquariaan (0), 12 jaar geleden

heb vanmorgen 2 dealers gebeld, 1 in Harderwijk en 1 in Nijkerk, beiden geven ze advies om het te laten doen, , deze 2 dealers adviseren om het te doen omdat ik toch 2 jaar door wil blijven rijden, volgens hun advies is het zo, mochten de lagers eraan gaan dat het dan zeer waarschijnlijk ook de krukas beschadigd en dan kun je er beter een nieuwe motor in zetten, dus ze kunnen inderdaad deze km stand aan, maar meestal doen de mensen hem al voor die tijd weg, dus komt het niet zoveel voor bij de garage dat ze er andere in doen, dus ja ik laat ze er maar inzetten, voor alle duidelijkheid, ik laat hem keuren bij een onafhankelijk bedrijf , dus geen dealer. Ik heb gevraagd hoe je merkt als ze versleten zijn, dan hoor je ze tikken, heb ik gevraagd hoe lang je er mee kunt doorrijden, antwoord was , als je ze hoort tikken, ben je al te laat

aquariaan (0), 12 jaar geleden

nou misschien is het probleem helemaal verholpen, net ongeluk gehad, gelukkig niet mijn schuld, geen slachtoffers, moet nieuwe bumper, nieuwe koplamp,xenon , linkerspatscherm , en eventueel nog andere beschadiging aan voorkant, schade geschat op €2.500 euro, morgen hoor ik van de verzekering hoe en wat, word vervolgd

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Nou, wees wijs in je beslissing. Succes

toonmar (60), 12 jaar geleden

Ruimere drijfstanglagers geven meteen een lagere oliedruk. Handig van Renault dat ze een olie-niveaumeter inbouwen.
Maar een oliedrukmeter geeft behoorlijk wat meer informatie. Voordat ie begint te rammelen kun je dan nog ingrijpen.

teunissen (0), 12 jaar geleden

Als de wagen op tijd olie wordt ververst en er wordt normaal mee gereden ( zie Ramjod ) en je hoort geen rammel in de motor rond de 3000 toeren, dan is het onzin om de lagers nu te vernieuwen.
Daarbij komt als je ze vernieuwd moet ook de krukastappen gemeten worden, want als die niet meer goed zijn heeft het helemaal al geen zin om ze te vervangen.
Maar het belangrijkste is OP TIJD DE OLIE VERVERSEN!!!!!!!!!!
Mijn advies is door rijden.

aquariaan (0), 12 jaar geleden

nou de schade aan de auto bleek mee te vallen, €1500 dus toch maar laten repareren, ik heb de garage gebeld die de auto voor mij in onderhoud heeft gehad, 8 jaar, dus veel onderhoud historie, hij heeft eigenlijk alleen maar Franse auto,s in onderhoud, en hij adviseerde alleen om zo goed mogelijk de olie verversing te doen, het liefst bij 10000 km, en ook vooral om het peil goed te controleren, zoals Teunissen ook al zei, en anderen, en aangezien ik ook nog steeds niemand gesproken heb die het wel heeft gedaan, zie ik er toch maar van af, en zal hem zo goed mogelijk onderhouden wat betreft de olie, in ieder geval bedankt voor de reactie,s

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.