Renault Scenic: krukassensor gaat regelmatig kapot. Wat is de oorzaak???

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6e

Hallo,

Ik heb een renault scenic 1.6e bj 1999. Nu is de krukassensor (of BDP) in het afgelopen jaar 3x kapot gegaan. het probleem is dat dit gevaarlijke situaties oplevert (je weet nooit wanneer het gebeurd) en de auto dabn echt stil staat. Rijden is dan niet meer mogelijk, hij start niet meer (pas na een half uur) en dan is er hooguit 3 tot 5 km mee te rijden.

Wat veroorzaakt zo'n defect? Er moet gezien het aantal keer dat het is voorgekomen in een relatief korte tijd toch ergens vandaan komen. Nu zag ik dat ik het uitlaatspruitstuk defect was, wat vorige week inmiddels is vervangen. Kan dat de oorzaak zijn geweest? Is de temperatuur door uitstoot van uitlaatgassen onder de motorkap een oorzaak? Wie kan me vertellen waar het probleem vandaan komt, zodat ik de oorzaak weg kan nemen. Op dit moment i s elke rit een risico stil te komen staan door zo'n rottig sensortje.

Is er ook nog kwaliteitsverschil te merken in de sensors van de verschillende merken? Ik heb er hiervoor 2 van het merk FACET gehad en nu zit er een in van SIEMENS.
Ik heb er in reserve een van BOSCH liggen, maar deze past niet op de stekker (die wel op de SIEMENS en de FACET past). De uitsparingen komen niet overeen, is dit dan wel een goede?

Wie herkent dit probleem en weet wat de oorzaak is en kan advies geven op de type/merken sensor.

Alvast bedankt voor de reactie!

Marreb

Geplaatst door Marreb (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

Is het de sensor zelf de stuk gaat of is de connector slecht ?

Een slechte connector los je meestal niet op door de sensor te wisselen. Voor slechte connectoren heeft een dealer als ik het goed heb een reparatiekit en als je zelf handig bent knip je de stekkers er tussenuit en soldeer je de juiste draden met elkaar door en isoleer je dit.

Marreb (0), 12 jaar geleden

Ook na het vervangen van de complete set herhaalt het probleem zich.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb je orgineel of imitatie materiaal gebruikt?
Zijn het de orginele bevestigingsboutjes want door verkeerde kan de sensor te laag zitten en het vliegwiel raken.
Zit de sensor goed gecentreerd?
Goede soldeerverbinding gemaakt bij het aan elkaar maken losse draden van de connector?

Probleem komt me niet bekent voor .
Na het het vervangen van sensor en connector zijn tot heden nog geen terugkomers met de storing BDP sensor.
Wel orgineel van de dealer blauwe sensor met blauwe stekker.

Marreb (0), 12 jaar geleden

wat is origineel materiaal? Welke merken onderdelen worden gebruikt door de dealer? De bevestigingsboutjes zijn origineel en er valt weinig af te stellen aan de sensor zelf. Het zijn 2 bouten die hem op de juiste plek houden (toch?). Er zitten nu (en de vorige keren) een blauwe sensor en connector in, maar ook daarin zijn verschillende aanbieders/merken. Overigens zat er op het moment van aanschaf een zwarte sensor in.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Is de afstelling van de sensor een vaste of kun je de sensor ook nog afstellen?.
Is daadwerkelijk de sensor stuk en is dat gecontroleerd?.
Die dingen gaan niet achter mekaar stuk.

Marreb (0), 12 jaar geleden

het is een vaste sensor waar niet aan kan worden afgesteld. Je de sensor had zelf steeds het defect. Dit is door uitlezen en door testen uitgevoerd.
De ANWB heeft me de laatste keer geholpen. Toen bij een of andere cooling spray op de sensor spoot wilde hij weer starten, maar na 3 km stond ik alweer stil. Ik weet niet wat er in zo'n spoeltje zit, maar ik vroeg me dus af of warmte de oorzaak kan zijn? Dit mogelijk ontstaan door het defect uitlaatspruitstuk?

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

komt meestal door de warmte ja. Wat mij collega heeft gedaan is met stikstof de sensor afkoelen,waardoor de weerstand were zakt. Een van onze foefjes om een defecte sensor even te helpen.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Bdp sensor zit toch een stuk uit de buurt van het spruitstuk.
Geen lekkage koelsysteem van het thermosstaathuis boven de sensor?

Klacht dat er al meerdere sensoren defect gaan achter elkaar heb ik nog nooit meegemaakt.
Is er geen probleem met de bedrading vanaf sensor naar inspuitcomputer waardoor de sensor defect gaat.

Marreb (0), 12 jaar geleden

Het uitlaatspruitstuk zit wel een stuk uit de nuurt van de bdp. Maar mijn vraag is dus of het defect kan ontstaan door een gebartsen spruitstuk waardoor uitlaatgassen en warmte onder de motorkap terecht komen die er niet thuis horen. Kan door deze warmte de sensor kapot gaan?

Marreb (0), 12 jaar geleden

Ik merk namelijk wel dat wanneer de klachten ontstonden het koelvloeistof pijl gedaald was. Maar na het bijvullen blijft hij weer gewoon goed. Dit controleer ik wekelijks.

Hoe kan ik zien of er een lekkage in het koelsysteem zit of in het thermostaathuis? Dit is nog wel iets wat het controleren waard is.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Systeem afpersen en dan kijken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.