Renault Megane: koel en kachel probleem renault megane coupe 1.6e

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6e

hallo, ik heb een renault megane coupe gekocht, 1.6e motor
ik heb de thermostaat vervangen en zo goed mogelijk ontlucht,
nu heb ik het probleem dat de kachel niet warm word, en dat
er na 20 a 25 km rijden druk opgebouwd word in het koelsysteem.

zou dit kunnen komen omdat er nog lucht in het systeem zit of is dit een ander probleem?
wie weet hier iets van?
er zit geen mayo smurrie aan de olie dop
en er zit ook geen water sporen aan de peilstok.

wie kan mij helpen?

blackmegane

Geplaatst door blackmegane (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

harry folkers (0) PRO, 12 jaar geleden

hoe is je motor temp

blackmegane (0), 12 jaar geleden

motor temp stijgt vrij snel,
loopt niet het rode in, net voor het rode zakt hij weer terug tot de helft en zo gaat het steeds verder.
stijgen en zakken maar ookal laat ik hem lang stationair draaien loopt de temp niet in het rode.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Druk opbouw is natuurlijk niet goed maar wat noem je druk opbouw?
Gaat het systeem koken/borrelen als de auto stationiar laten lopen zonder dop erop.
Gaat de beveiliging in de dop open?

Kan duiden op een koppakking probleem.

blackmegane (0), 12 jaar geleden

met dop open kan ik hem gewoon laten draaien en komt het af en toe een beetje omhoog maar niet koken.. de motor temp gaat ook niet het rode in.
maar met de dop dicht na een lang stuk rijden 20 a 25 km komt het eruit via de dop van het reservoir daarom dacht ik zelf aan lucht in het systeem,
of de dop beveiliging doet zijn werk niet.

voor de rest start en rijdt de auto perfect.

hoe kan ik testen of de koppakking nog in goede staat verkeerd?

blackmegane (0), 12 jaar geleden

de fan slaat trouwens ook gewoon netjes aan en gaat gewoon weer uit al deze voldoende gekoeld heeft.

kaleido 1 (1620) PRO, 12 jaar geleden

IK zou toch nog eens goed ontluchten
Ook de ontluchtingsnippel op de kachelslang bij het schutbord los gedraaid en op de radiateur?
Koelvloeistof testen met een snuffelaar de meeste garages hebben wel zo n apparaat.

blackmegane (0), 12 jaar geleden

oke ga ik dat nog een x doen.
de ontluchtings procedure gaat toch als volgt?

kv = koelvloeistof

kv bij vullen in het reservoir, dop erop
nippel op de radiateur open draaien tot het kv eruit komt dan dicht draaien.
weer kv bijvullen in het reservoir deze weer dicht draaien en dan met draaiende motor de nippel op de kachel slang open draaien tot er kv uit komt
tot slot kv peil op niveau brengen?
is dit de juiste manier want zo heb ik het geprobeerd.

kaleido 1 (1620) PRO, 12 jaar geleden

ja

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Waterpomp aan zijn einde misschien.

blackmegane (0), 12 jaar geleden

ik heb vandaag de ontluchtings procedure nog een keer gedaan.
heeft niet gewerkt de kachel word nog niet warm.
ook heb ik het idee als ik de kv peil op niveau heb gebracht dat hij het uit de kachel slangen terug gooit in het reservoir
en het niet in de slangen houd zou dit kunnen komen omdat de kachel radiateur verstopt zit?

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Kachel radiateur is bij Renault wel een probleem met name in kangoo's of het bij de Megane ook zo is? gezien de leeftijd moet je die optie wel openhouden.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Beide slangen losnemen en door spoelen met een krachtige straal water als dat niet helpt zit er niets anders op dan vernieuwen..

harry folkers (0) PRO, 12 jaar geleden

je hebt misschien wel 2 problemen een lekke koppakking en een verstopte kachel radiateur. je kan nog voelen of beide slangen wel goed warm worden.

suffie (0), 12 jaar geleden

Dat je kachel niet warm wordt; duid erop dat er geen koelvloeistof in de kachelradiator is. Als daar lucht in zit gaat deze in volume toenemen; vandaar ook; waarschijnlijk de drukopbouw en het terugvloeien in het reservoir. (Zit bij de radiator geen ontluchtingskraantje ?)

Het tegen rood aanlopen van de temperatuurmeter, daarna pas weer zakken. (Lijkt op een te laat openen, van de thermostaat.)

Echter omdat ook de kachelradiator niet gevult wordt. Lijkt het mij dat het probleem ligt in een slechte doorstroming. En dit duid op een slecht functionerende waterpomp. (zoals eerder vermeld door ronny530)

In iedergeval is het een slechte doorstroming, denk ik.

blackmegane (0), 12 jaar geleden

de renault staat nu even stil omdat er iemand schade aan heeft gereden en moet eerst gemaakt worden voor dat er weer meer gereden kan worden, zodra hij weer rijdt gaan we verder onderzoeken.. bedankt voor jullie reactie's dit gaan we zeker controlleren.

Ries71 (0), 11 jaar geleden

Hee hallo,

Voor mij is dit een bekend probleem. Ik heb hetzelfde met een Scenic 1.6e en daar is de koppakking van kapot.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.