Renault Megane: snelheidsmeter werkt niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,6

hallo allemaal ik heb sinds gister een renault megane cabriolet uit 1998. nu is het geval dat de kilometerteller het niet meer doet.snelheid,kilometerstand en dagteller werken niet.heb al het 1 en ander onderzocht en ben beland bij de sensor op de bak. daar zitten 3 draden op aan gesloten een zwarte,gele en een licht grijze(wit) tussen zwart en geel met ik 12,7 volt en de andere kabel met ik niks maar dat klopt ook wel want heb gemeten met stekker van de sensor af. ik heb tijdelijk een nieuwe massa gelegd maar dat maakte ook niks uit ook de stekker naast de accu mankeert niks aan zou het misschien gewoon de sensor zelf kunnen zijn? en hoe kan ik de sensor testen of zijn deze niet zo prijzig en kan ik beter de gok nemen om een nieuwe te kopen?

hoffmann

Geplaatst door hoffmann (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

Sensor wil wel eens vaker kapot gaan bij de Mégane. Gewoon vervangen is het devies.

hoffmann (0), 12 jaar geleden

ok ga morgen 1 halen bij de dealer of worden ze ook verkocht bij auto matrialen zaken?

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

Ik denk dat je het beste naar de dealer kunt gaan.

hoffmann (0), 12 jaar geleden

ok dankje wel ik laat het weten of ie werkt

hoffmann (0), 12 jaar geleden

hallo allemaal heb inmiddels de sensor vervangen maar zonder resultaat wat kan ik nu het beste doen?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Controleer eens alle stekker verbindingen lv in de motorruimte of daar geen oxydatie zit.
Zelf test klokkenpaneel uitvoeren.
Druk op verbruiksmeter knop op de ruitwisserschakelaar houd deze vast en zet de auto op contact.
Als het goed is gaan nu de wijzer in stappen bewegen .
Dan weet je of de meters werken of niet.
Als dat allemaal werkt dan zit het probleem in de bedrading of in de bak.

hoffmann (0), 12 jaar geleden

in het zekering kastje naast accu zit witte stekker maar geen afgaande stekker in. wel lag er veel vuil tegen zekering kastje aan waardoor mij inziens het water niet goed kan weglopen.even vraagje zit er een verbruiksmeter knop op de ruiten wisserschakellaar? ik heb de auto pas dus dat is me nog niet opgevallen bak is het haast niet denk ik omdat ik de sensor op boormachine heb gezet en toen was er ook geen snelheid afleesbaar. ik ga aanstaande zondag weer even verder met de auto en hou je op de hoogte

bedankt alvast

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Je ook even bij de dealer kunnen langsgaan en vragen of zij even een proefrit maken met de cliptester erop dan kunnen zien of er een signaal aankomt.
Zo weet je in een keer of de bedrading ook heel is.
Want het klokkenpaneel wil ook wel eens kapot gaan.

hoffmann (0), 12 jaar geleden

ok dankje wel ik zal eerst vandaag test even doen om zeker te weten of klokken paneel goed is.maar nog even over die stekker (witte)naast de accu hoort daar een afgaande stekker in te zitten ? want bij is het gewoon een stekker met niks er in dus kan er juist wat in steken.

hoffmann (0), 12 jaar geleden

net even test gedaan maar tellers reageren helemaal niet maar vraag me af of die zelftest knop er wel op zit kan namelijk de knop indrukken op ruitenwisser schakelaar maar heb geen display zitten tussen de benzinemeter en temperatuurmeter alleen maar display bij kilometerteller die aangeeft olie ok

hoffmann (0), 12 jaar geleden

denk dat ik maar ander kilometer teller gaat halen maar ik zie dat er 2 merken zijn sagem en jeager zit hier verschil in? en moet ik speciaal 1 van cabrio hebben ?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zou wel het zelfde merk aanhouden of op onderdeelnummer.
begint meestal met 77......... of 82...........

hoffmann (0), 12 jaar geleden

ok ik heb vandaag teller op de sloop gehaa;ld ervan uitgaande dat die wel goed is ga hem morgen inbouwen ik hou je op de hoogte

Heino4267 (200), 12 jaar geleden

Dat die zelftest niet werkt klopt volgens mij: dat werkt pas m.i.v. bouwjaar 2000.

hoffmann (0), 12 jaar geleden

ok dankje wel

check

Beste antwoord, geplaatst door hoffmann (0), 12 jaar geleden

het probleem is opgelost. na een andere teller geplaatst te hebben werkte hij nog steeds niet dus heb dom weg de kabelbundel open gemaakt en het grijze kabeltje van de puls naar teller gevold ter hoogte van onderkant radiateur kwam ik er achter dat daar een kabelbreuk zat ik trok aan het kabeltje om hem te volgen en het brak daar. opnieuw aan elkaar gemaakt en oude teller weer terug en alles werkt weer naar behoren iedereen bedankt voor de hulp

havenbonk46 (0), 9 jaar geleden

Ik Heb Een Megane Automaat Maar De Kilometerteller Doet Het Niet
Nu Heb Ik Hem Laten Uitlezen Maar Er Is Geen Storing Gevonden
Dus Heb Ik De Teller Uit Elkaar Gehaald En Hij Loopt Niet Vast
Dus Waar Precies Ziet Die Sensor

RPJdeWeert (0), 9 jaar geleden

Dit is afhankelijk van het bouwjaar. Sommigen hebben een kabel, andere werken met de ABS sensoren. Schakelt de auto wel over?

Overigens, maak een nieuw topic aan voor jouw probleem. Dit om de overzichtelijkheid te bevorderen. Vul dan ook alle gegevens over de auto in.

havenbonk46 (0), 9 jaar geleden

Mijn Megane Komt Uit 1996 Hij Schakelt Gewoon Over Maar Soms Doet De Kilometerteller Het Wel Maar Meestal Niet
De Rest Van Het Dashboard Doet Het Wel

andrecurfs (0), 9 jaar geleden

Hallo ik zie dat jij je probleem opgelost hebt.
Ik heb zelf ook dit probleem maar wat ik zo gek vind is dat ie bij mij als ie koud is gewoon werkt en als ik 7km gereden heb(dus als ie warm is) uitvalt het het niet meer doet.
Had jij dit probleem ook?
Bedankt in ieder geval voor de duidelijke omschrijvingen van de oplossingen eventueel.
Ik ga proberen dit ook te doen al ben ik geen automonteur.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.