Renault Laguna: Laguna II 2.2 DCI motorolie spuit uit het motorblok

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 DCI

Hallo,

Ik hoop dat iemand mijn probleem kan oplossen.

Sinds 2000 km moet ik elke 100 km een liter motorolie bijvullen.
Ik heb de afdekkappen van het motorboot gehaald, en toen zag ik dat het hele motorblok zeiknat van de motorolie was.
Met remreiniger het hele motorblok gereinigd, en de plek gevonden die elke keer weer onder de motorolie zit.
In eerste instantie zat het ook in alle gaten waar de verstuivers zitten, maar heb alweer 200km gereden, en het zit alleen nog maar aan de voorkant.
Dus in de buurt van de EGR klep moet het ergens lek zijn. Het rare is dat ik het bij het stationair lopen van de auto niet kan vinden waar het nu precies lekt. Ook als ik gas geef in de vrij, zie ik niks.
Pas als ik ga rijden en 'm even flink op de staart trap, is het weer helemaal zeik nat van de olie in de omgeving van de EGR klep.
Wat kan het nu precies zijn?

Met koude start komt er een behoorlijke witte rookpluim uit de uitlaat, en rookt ook heel even, en de rook gaat daarna weg.
Als ik rustig rij, verbruikt de auto minder olie.
Pas als ik vlot ga rijden, komt er zwart grijze rook uit de uitlaat, en kan ik na 100 km olie bijvullen.
Als ik stil sta en goed gas geef, word de grond git zwart.

Ik hoop dat iemand dit probleem herkent, en mij verder kan helpen.

Gr., Patrick

Patricksoedira

Geplaatst door Patricksoedira (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Niet mee doorrijden, dit blok kan heel lsecht tegen laag olie niveau. Turbo as op speling controleren. Kijk vor de olie lekkage eens omhoog achter de egr, hier zitten vier luchtbuizen aangesloten op de kop van de motor, deze rubbers willen het weleens begeven waardoor er olie lekkage ontstaat.

Verder kijk eens of er een hoge carterdruk is, dit kan komen door een gescheurd kleppendeksel, dit zie je niet van buiten af.

Patricksoedira (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie.

ik ben er vandaag een beetje mee bezig geweest om de exacte locatie te vinden, en ik denk dat ik 'm gevonden heb.
1 boutje waarmee het kleppendeksel word vastgezet, zat onder de motorolie. Zodra ik daar een keukenrol inprop, blijft de rest van het motorblok schoon.
Ik dacht dus rondom de EGR klep, maar de motorolie lekt er van bovenaf op.

Ik heb er een foto van gemaakt, maar ik weet nog niet hoe ik hier een foto kan plaatsen.

Zelf denk ik nu dat het de pakking is van de kleppendeksel?

ik hoor het wel.

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Ja dat denk ik ook, maar het moet ook een oorzaak hebben. Dus controleer het kleppendeksel zeer goed op intern scheuren.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Komt wel eens voor dat een inlaatspruitstuk scheurt op de nadeb waar deze aan elkaar is geperst/gelijmd.

Controleer ook even de grote afdekdop aan de distributiezijde ter hoogte van de hogedrukpomp.
Deze wil er wel eens uitploffen wanneer het spruitstuk /pakking kapot zijn en spuit pas echt de olie eruit.

Patricksoedira (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de tips.

Ik heb gisteren de kleppendeksel pakking vervangen en hij lijkt vooralsnog niet meer te lekken. Verder lijkt hij ook geen olie meer te verbruiken.

1 van de O-Ringen van de verstuivers was ook gescheurd, dus ik heb ze alle 4 vervangen.

Ik ga vandaag ruim 300 kilometer rijden, en ga daarna nog eens kijken of ie olie lekt.

Ik wist alleen niet met welk moment (Nm), je de bouten van de kleppendeksel vast moesten worden gezet. Ik heb ze vastgezet met 12 Nm.

Ik laat het uiteindelijke resultaat nog wel even weten.

Patricksoedira (0), 12 jaar geleden

Nou,

Gisteren ruim 300 Km gereden, gemiddeld 150 Km per uur, en GEEN lekkage meer. Een lekke klepdeksel pakking is waarschijnlijk de oorzaak geweest.
Toen ik de klepdeksel eraf had, kon je ook goed zien dat de pakking van de inlaat zeiknat was. (de twee buitenste rubbers van de vier).

Dus wat mij betreft is mijn probleem opgelost, en kan dit topic worden gesloten.

Heren bedankt voor de input.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.