Renault Espace: Espace 1998 2.0 8v motor probleem

Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 8v (f3rj7)

Ik heb me vandaag aangemeld omdat we sinds 3 maanden een espace hebben gekocht waarmee nu helaas een probleem is.

Het volgende is het verhaal.
Zondag hebben we er nog 400km zonder problemen mee gereden.
Nu wilde ik vandaag weg, maar het starten duurde langer dan normaal, motor blijft amper lopen hij lijkt stationair op 3 poten te lopen.

Houd je de auto wat hoger in toeren loopt hij wel gelijkmatig.
Maar zodra ik het gas loslaat rommelt en stommelt de motor als een gek.
Hij ploft zelfs iets terug in de inlaat af en toe (op benzine, gas nog niet geprobeerd) is net of de ontsteking verkeerd staat.

Bougies zijn bij aanschaf door ons vervangen voor NGK LPG bougies, heb ze eruit gedraaid en zijn zwart/nattig + ruiken naar benzine.
Ze zijn slechts 5000 km oud (en kostten toch 28 euro p. stuk)
Oliepeil blijft goed op peil....

Stappenmotor vandaag eraf gehaald en schoongemaakt, geen verschil loopt even slecht.

Hulp zou welkom zijn aangezien ik nog niet heel erg eigen ben met de Espace.
Motorcode f3r7j

Vriendelijke groet

Jasperkrug1

Geplaatst door Jasperkrug1 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

primera p11 (0), 12 jaar geleden

loopt tie op lpg wel goed?.
Als dat het geval is is het benzine systeem waarschijnlijk vervuild.
Doordat het merendeel van de km's op lpg worden gemaakt vervuild het benzine systeem.
Wat nog weleens wil helpen is 25 liter V-power,2 flesjes wynn's injectorreiniger erin en dat op rijden.
Lpg bougie's moet je bij de volgende vervanging niet meer doen,is geldklopperij.
Alleen da elektrode afstand is iets anders en hij is een graad kouder.
Gewoon de originele erin.
Elektrode afstand hoef je niet aan te passen,tegenwoordig met die elektronische onstekeingen niet meer nodig.
Vonk is krachtig genoeg.
Mocht tie ook op lpg slecht draaien,dan word het een ander verhaal.
Staan er veel km's op?.
Als tie boven de 2 ton staat is tie vaak aan een koprevisie toe,kleppen zijn uit gesteld met als gevolg slecht starten en of koud op 3 poten lopen.
Maar daar gaan we nog effe niet vanuit.

Jasperkrug1 (0), 12 jaar geleden

Vandaag auto uit laten lezen.
Foutcode: persluchtsensor.
Monteur vermoed gasklephuis + vaccuumslangen verstopt.

Jullie enig idee?

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Hoe loopt tie op gas dan?.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zou maar eens beginnen met klepspeling te controleren.
Inlaat 0.20mm en uitlaat 0.40mm. Koude motor.
Persluchtsensor zegt me niets.
Bedoeld zeker mapsensor die de inlaatdruk meet.
Deze moet een waarde hebben bij stilstaande motor gelijk aan de buiten luchtdruk +/- 1000Mbar en bij stationair rond de 350Mbar.

Jasperkrug1 (0), 12 jaar geleden

[quote=primera p11]Hoe loopt tie op gas dan?.[/quote]
Is op advies v/d monteur nog niet geprobeerd...
Hij zegt dat er een verhoogd risico is op backfire met alle gevolgen van dien.
p.s. kleppen stellen aan deze motor, is dat goed zelf te doen?
Heb het al wel eens gedaan met een onderliggende nokkenas, maar nooit met een bovenliggende.

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

Als je het al eens gedaan hebt, dan wijst het zich vanzelf. Is gewoon een systeem met tuimelaars, je hebt alleen geen stoterstangen meer.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Pas op met dit soort storingen.
Dat je niet een hele bak geld uitgeeft voor misschien achteraf een paar verkleefde benzine injectoren.
Kijk,kleppenstellen/controleren kan sowieso geen kwaad,maar als je massameters en lambdasonde's gaat vervangen en nog wat van dat spul her en der ben je maar zo 1000 euro of meer kwijt.
Als tie op een van de brandstoffen gewoon goed loopt weet je in ieder geval dat dat soort zaken in orde zijn.
Als tie op alle twee de brandstoofen beroerd loopt dan kun je het zoeken in lambda,luchtmassa,kat en dergelijke.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Je moet wel het gereedschap hebben om de stotterbussen omlaag te kunnen drukken en de verschillende dikte vulplaatjes (sjims genoemt).

Jasperkrug1 (0), 12 jaar geleden

Ja precies die heb ik dus niet.

Vandaag vaccuumslang gecontroleerd mooi open geen narigheid.
Gasklephuis eraf + verstuiver LPG (zit voor gasklep gemonteerd) veel viezigheid, helemaal gereinigd.
Nu zag ik wel dat in de luchtslang vanaf filter tot gasklephuis een rond gat zit in de zijkant, dit is echter een loos gat waardoor dus valse lucht wordt aangezogen..... dat hoort toch niet zo lijkt me?

Ook zat de aansluiting op de verstuiver van de LPG zeer losjes....
Hier komt een slang op vanuit de verdamper.

Nieuw filterhuis besteld op de sloop degene die erop zat was kaduuk w.s. backfire geweest een keer.
We hebben trouwens geen last van backfires gehad.

Kan iemand mij vertellen of ik de sludge plug zo uit de verdamper kan draaien met een tang, of moet ie dan eerst warm zijn?

Tot zover, ik houd jullie even op de hoogte.

-Jasper

Trouwens de nippel is afgebroken van de plastic aansluiting op het inlaatspruitstuk tbv MAP sensor, even een nieuwe bestellen bij de dealer (die zullen wel niet in de materialenzaak te krijgen zijn?)

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Die mapsensor kost wel een aardig bedrag.
Schrik niet.

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

MAP-sensor kun je beter op de sloop halen.

Jasperkrug1 (0), 12 jaar geleden

op mijnautoonderdelen.nl voor nog geen 50 euro een MAP sensor.
Iemand ervaring met die site?

Jasperkrug1 (0), 12 jaar geleden

En dat gat middenin de luchtslang dan? Lijkt me ook niet goed....
Zo te zien hoort ie er ook in te zitten maar mist er gewoon een sensor oid.
Ik begreep wel dat de auto een MAP sensor of LMM moet hebben en niet beide toch?

fitz (0), 12 jaar geleden

Dat gat in de luchtslang. Daar zou eventueel een luchttemperatuursensor kunnen horen. Bij een K7M motor (megane, clio) zit op die plek een luchttemperatuursensor. Geen idee of die ook op deze auto hoort.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Daar hoort de luchttemperatuur sensor in te zitten. meestal wit van kleur.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Als ik het zo lees is er flink mee gerommeld.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Deze motoren staan er bekent voor wanneer de auto op lpg loopt dat de kleppen te ver inslijten en niet meer te stellen zijn .
Omdat de syims maar tot een bepaalde minimum dikte verkrijgbaar zijn kan dat een vrij prijzige reparatie worden.
Als de kleppen zijn uitgesteldt komt men de kop aan het laten reviseren.

Jasperkrug1 (0), 12 jaar geleden

Nou vandaag het nodige gedaan:

-MAP sensor vervangen.
-Luchtfilterhuis vervangen + nieuw filter.
-Alles grondig schoongemaakt (gasklephuis, stappenmotor, LPG verstuiver)
-Luchttemp sensor teruggeplaatst
-Alle slangen gechecked.

Vandaag starten, leek even goed te gaan.
Maar auto zakte weer terug, probeerde zich wel te corrigeren (hoger/lager)
Maar uiteindelijk zelfde probleem, overgeschakeld op gas, loopt goed (zeer goed) maar 2 x zo hoog stationair als anders......
Foutcode ook nog steeds aanwezig,


Wat nu?
Injectoren verwijderen + schoonblazen?

Waar zitten die vast? enz enz...


Vriendelijke groet Jasper

Jasperkrug1 (0), 12 jaar geleden

Hallo,

Gas stationair nu prima, maar zakt ook weg na +- aantal minuten.
Reageert dan slecht op gas geven etc.
Zelfde probleem als met benzine.
Heb stappenmotor eraf gehaald en aangesloten op een 9v blokje.
Pinnetje slaat slechts 1a2 mm uit.... ook met 4,5v zelfde uitslag.
Weerstand stappenmotor = 9 ohm.

Geen idee of dit normaal is?
Spanning tijdens loop op stekker stappenmotor is +- 12v.

[b]Als ik de stekker van de stappenmotor verwijder in loop gaat ie prima staionair lopen! maar zakt weer weg na +- 2 minuten[/b]

Iemand enig idee wat nu?

Vr groet,

Jasper

Jasperkrug1 (0), 12 jaar geleden

Even een update...
Map sensor vd sloop was defect dus nwe gemonteerd.
ECU gereset door - pool nacht los te hebben en daarna + te verwijderen en even tegen elkaar te houden ivm reststroom.
Auto gestart, loopt prima ook goed stationair.
Nu doet het volgende zich aan:

Bij het remmen gaat de auto steeds iets harder stationair lopen..... (corrigeert zich dan ook niet meer.)
Als ik de auto af laat koelen en hem opnieuw start loopt ie weer prima, maar tijdens het remmen wederom zelfde probleem.

Enig idee?

Vr groet,

Jasper

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

Ik denk dat je de stappenmotor mag vervangen.

Jasperkrug1 (0), 12 jaar geleden

Goed nog even een update.
ECU reset gegeven en ingeleerd volgens procedure.
Start goed en loopt dan prima stationair.
Trap je na starten de rem vaak achter elkaar in, lopen de toeren op maar corrigeert de auto zich wel.
Rijdt je een stukje doet hij dit niet (soms niet altijd zaagt ie iets).
Geef ik als de auto staionair loopt bijv stoplicht oid een dotje gas zakken de toeren WEL weer goed terug.
De auto gaat dus harder lopen tijdens het remmen en blijft vervolgens op dat toerental...
Verder met koppelen oid geen enkel probleem.

Stappenmotor vervangen?
Of moet ik het toch in een andere hoek zoeken?

Graag nog even hulp..

Vr groet,

Jasper

Jasperkrug1 (0), 12 jaar geleden

Waardes lamdasonde zijn tussen de 0,3 en 0,45 volt.
De stappenmotor (op het spruitstuk) krijgt constant 13,3 volt, hoort dat zo?
Wanneer ik de stekker verwijder en de motor op de noodloop laat lopen heeft deze ineens meer vermogen en trekt aanzienlijk sneller door, de waarde van de lambdasonde veranderd echter stationair niet (0,3 - 0,45 volt)

Maar blijft stationair nog zagen ook met stekker van de stappenmotor eraf.

Haal ik dan de stekker los van de sensor op het gasklephuis (potentiometer d8 ik? klein rond ding.) is het gezaag weg maar de toeren nog wel te hoog maar stabiel...


Motorstoringslampje gaat alleen branden bij verwijderen stekkers en brand verder niet/nooit.

Net even de waarde opgezocht van de potentiometer.
Voorgeschreven is 600-1500 ohm (volgens google) gas dicht/volledig open

Mijn potentiometer begint bij 1100 ohm en loopt bij gasklep vol open op tot 2300 ohm.

Lijkt me niet goed?
Ivm verstoord signaal naar rest van inspuitsysteem / nullastregelklep.

-Jasper

musje83 (0), 11 jaar geleden

Hoi Jasper,

Ik heb vergelijkbare problemen met mijn Mégane (ook 2.0 8v). Heb je intussen al wat kunnen vinden/oplossen? Alvast bedankt!

Jasperkrug1 (0), 11 jaar geleden

Hallo Musje83,

Grootste spelbreker bleek een lek te zijn bij het gasklephuis (valse lucht, te arm mengsel)
Is te controleren door remmenreiniger rond je inlaattraject te spuiten, let op veranderend toerental.

Probleem is opgelost door:

Gasklephuis + LPG verdeelstuk te reinigen, alles na terugplaatsen extra afgedicht met hitte bestendige kit. (ivm valse lucht bij het gasklephuis)
Nieuwe MAP sensor, nieuwe bougiekabels (dit zorgde voor haperende loop LPG, en w.s. onvolledige verbranding waardoor de gas ecu zich niet meer wilde inleren)

Wat is je exacte probleem?

Vr groet,

musje83 (0), 11 jaar geleden

Hoi Jasper,

Ik heb er een apart topic voor, misschien kun je even meelezen? http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Komt er in elk geval op neer dat:

- Motor slaat vaak af bij middel- tot hard afremmen, zoals bij rotondes op 80-wegen en stoplichten.
- Motor houdt in, heeft vaak moeite in 1e en 2e versnelling, 3e en 4e gaan aardig en in 5 kom ik niet voorbij 120km/h
- Motor kan soms heel erg bokken bij belasting, dus bijvoorbeeld bij het afrijden van een rotonde in 3 (met 40km/h bijv.). Het bokken is letterlijk: inhouden en schuddend motorblok.
- Vaak, maar niet altijd, ruik ik na het starten een forse benzine lucht.

Zucht...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.