Renault Clio: Motor valt steeds uit/loopt niet goed

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: RSi 1.8

Ik heb nu al ruim anderhalf jaar een probleem met mijn auto, die uit het niets is ontstaan.

Als het tussen de 0 en 15 graden is loopt de motor slecht, valt de auto na een stukje rijden uit en is daarna niet meer te starten.
Dit gebeurd trouwens zodra de motor onder de 2000 toeren draait, als ik bij het stoplicht zorg dat ik rond de 2500 toeren blijf en zo weg rijdt lukt het rijden nog wel, maar dit is buiten dat het lastig is om af te remmen en de motor boven de 2000 toeren te houden, absoluut niet goed voor de koppeling. En dus doe ik dit alleen om op een fatsoenlijke plek aan de kant te kunnen staan.

Als ik 'm een tijdje stationair laat lopen slaat ie soms ook gewoon af.
Maar soms kan ik opeens weer een paar dagen rond rijden zonder problemen zonder dat ik iets heb gedaan.

Het vreemde is dat ik de hele zomer eigenlijk nergens last van had, wel 1 of 2 keer als ik de auto wilde starten met een warme motor dat het niet meteen lukte.
En ik heb de afgelopen weken dat het -15 was ook nergens last van gehad, de motor liep goed.

Ik heb ondertussen al de Bbp-sensor vervangen, nieuwe bougies, verdelerkap schoon gemaakt er zat een beetje corrosie onder, bougiekabels gecontroleerd, eigenlijk alle kabels en slangen gecontroleerd op lekkage.
Ik heb echt geen flauw idee wat het kan zijn dat ik er alleen maar tussen de 0 en 15 graden buitentemperatuur last van heb.
Het meest logische lijkt mij dat het met vocht te maken heeft, maar dan is de vraag: waar?

Heeft iemand tips wat het eventueel kan zijn, of wat ik nog meer na kan kijken?


"Ik zie nu ook dat ik me verkeerd heb ingeschreven, ik ben geen professional, maar een particulier!"

Dreminator

Geplaatst door Dreminator (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

Het kan een defecte koelvloeistoftemperatuursensor (scrabble!!!) zijn, die de verkeerde waardes naar de inspuitcomputer doorgeeft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.