Renault 8: Renault 10 sputtert en schokt bij koude start, weg na ongeveer 1

Bouwjaar: 1968, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Hallo beste autoliefhebbers,

mijn naam is tim vermeulen. (23)
Ik ben een auto-knutsel-amateur uit breda,
en ik probeer mezelf met hulp van iedereen om mij heen een beetje wegwijs te maken in de techniek achter de auto

ik heb een renault 10.1 major uit 1968. door mij en mijn vriendin liefkozen "het bakkie" genoemd.

als ik hem koud start loopt hij de eerste minuut erg zwak (hij start als fantastisch trouwens) en hij varieert erg qua loopsnelheid
en als ik dan gas probeer te geven heeft hij de neiging uit te vallen, na enkele minuten kan dat wel en sputtert hij alleen nog bij meer gas geven
en na een tijdje kan ik gewoon gas geven, wel heb ik het idee dat hij sinds hij dit doet vermogen is verloren.

hij is dit gaan doen, enkele dagen nadat ik mijn dynamo heb laten reviseren, de man van de revisie-winkel meldde mij wel dat
ik een nieuwe regelaar erop moest zetten ivm het feit dat deze nogmaar 4 ampere opleverd (wat net genoeg is om overdag zonder licht/verwarming op te laden)

zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? ik denk zelf van niet omdat de regelaar aangesloten zit via de dynamo, die zijn energie onvangt van het vliegwiel..
zou het mogelijk de uitlaat kunnen zijn? en waarom?
zou het de carborateur kunnen zijn? en waarom?
zou het aan de stroomverdeling kunnen liggen? (deze ziet er namelijk gloednieuw uit)
zou het de benzinepomp kunnen zijn, of de automatische choke?

- luchtfilter is schoon, volgens mij zuigt hij netjes aan.
- oliepeil is oke
- er zit een benzinefilter tussen (bij mijn brommer was dat destijds het probleem)
- hij lekt geen enkele vloeistof
- er zit genoeg benzine in :)
- bougies zien er netjes uit

even ter herhaling, dit probleem is pas opgetreden enkele dagen nadat de dynamo vervangen is, maar het zou natuurlijk ook gewoon stom toeval kunnen zijn.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,
een autoliefhebber uit breda!

renault10

Geplaatst door renault10 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault 8? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Het hele verhaal klinkt naar te arm staan bij koude motor.
Bij een carburateur ga ik dan denken aan de chokeklep.
Als je in de carburateur kijkt moet je kunnen zien of de chokeklep wel dicht gaat.
Of voorzichtig met je hand de luchttoevoer afdekken (niet helemaal) om de chokeklep na te doen.
Loopt de motor dan beter?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 8 of stel zelf een nieuwe vraag.