Renault Laguna: distributie poelie krukas

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hoe zit de onderste poelie van de distributie vast bij een laguna 1.6 16v uit 2003..
Zit die conisch, of klem je die met de poelie van de multieriem, of d.m.v. een spie

zx9r

Geplaatst door zx9r (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Geen spie en niet conisch........... Leef je uit. Maak er studie van VOOR dat je iets los haalt anders heb je een rot weekend. Groeten.

zx9r (0), 12 jaar geleden

Dat loshalen was niet het probleem, en wat moet je anders als de distributie knapt...
Dan ga je het demonteren, nieuwe kleppen inslijpen, en dan wil je nadat de kop weer dicht is de boel weer in orde maken...
Ik weet dat je de paspen tegen de krukaswang moet draaien, de nokkenassen moet fixeren, maar was bang dat de krukaspoelie door de klap een eventuele spie had afgebroken, maar ga nu de boel op tijd zetten, en dan de multiriem poelie er maar tegenaan schroeven

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Hoe ga je die bout aanhalen op de krukas? Die blokkeerpen is daar niet voor bedoeld. Heb je een slagmoersleutel ?
De spiegleuf is er wel . Zet die haaks omhoog t.o.v. het carter, zit je in ieder geval in de richting. Succes.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Eerste cilinder in BDP zetten dmv stift in het bougie gat zetten en omhoog laten komen.
De bout met bde luchthamer aandraaien zou ik maar niet doen dan kun je zeker een koprevisie doen want je weet immers niet hoek de bout dan zit.
De poelie zit met een hoekverdraaiing vast ik dacht eerst 30Nm en dan 145 graden.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Ramjod]De bout met bde luchthamer aandraaien zou ik maar niet doen dan kun je zeker een koprevisie doen want je weet immers niet hoek de bout dan zit.[/quote]
Doe al jaren niet anders en nog nooit mis gegaan.

zx9r (0), 12 jaar geleden

Nou hij loopt weer...
Na breken distributie, was natuurlijk alles van tijd en kapot, dus 8 nieuwe kleppen er in, ingeslepen, daarna zelf een tooltje gemaakt om de nokkenassen te fixeren, en het BDP opgezocht...
Kleppendeksel gemonteerd, vliegwiel geblokkeerd via het gat in de versnellingsbak, daarna de riem er op.
Multiriem poelie erop gezet, natuurlijk met een nieuwe bout, deze met een grote persluchtsleutel aangezet, daarna de boel afgemonteerd, en starten en direct mooi lopen....

PFFFfftt

heeft wat hoofdbrekens gekost, maar het resultaat verzoen de arbeid

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Hoekverdraaiing van de krukasbout nog in acht genomen .??????? Goed gedaan !!! Ook als merkvreemd monteur is het de eerste keer zweten. Groeten.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

niet alle distributie's worden gemonteerd op BDP stand.[quote=Ramjod]Eerste cilinder in BDP zetten dmv stift in het bougie gat zetten en omhoog laten komen.
De bout met bde luchthamer aandraaien zou ik maar niet doen dan kun je zeker een koprevisie doen want je weet immers niet hoek de bout dan zit.
De poelie zit met een hoekverdraaiing vast ik dacht eerst 30Nm en dan 145 graden.[/quote]

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Dan zit je wel in de richting om de bdp stift te kunnen gebruiken bij dit type motor.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

da's waar.

zx9r (0), 12 jaar geleden

[quote=robby10030]niet alle distributie's worden gemonteerd op BDP stand.[quote=Ramjod]Eerste cilinder in BDP zetten dmv stift in het bougie gat zetten en omhoog laten komen.
De bout met bde luchthamer aandraaien zou ik maar niet doen dan kun je zeker een koprevisie doen want je weet immers niet hoek de bout dan zit.
De poelie zit met een hoekverdraaiing vast ik dacht eerst 30Nm en dan 145 graden.[/quote]
[/quote]
Wat je bedoeld is dat niet alle distributies vervangen worden met de zuigers in BDP, maar ELKE distributie is natuurlijk te vervangen op elk gewenst punt, MITS je de nokkenassen, krukas en eventueel de ontsteking en pomp ook kunt borgen....

Heb 10 tallen distributie's vervangen, en gebruik nooit speciaal gereedschap, alleen gezond boeren verstand, en bij het demonteren teken ik gewoon alles af, en dat moet na montage weer zo staan, alleen als de distributie knapt, en je hebt geen vrijloper, dan kom je natuurlijk in de problemen, en moet je via de afstelpunten gaan werken... en als die er niet zijn, of alleen met speciaal gereedschap te vinden is, dan wordt het anders...

Maar elke motor heeft bij een zuiger in het BDP 2( of 4) kleppen helemaal dicht staan en 2 kleppen in overlap een klein stukje open, dus zo kun je in ieder geval terug redeneren hoe de boel in elkaar moet....alleen de vrij draaiende krukaspoelie was voor mij nieuw, en zorgde voor een extra demensie voor wat betreft de controle, want nu moest je eerst de multieriempoelie monteren voor je de motor kon tornen.

En dank zij problemcar kun je dan net even die gewenste info krijgen...

Ik werk trouwens als storings/onderhoudsmonteur, in ploegendienst, en vooral bij grote storingen, neem je klussen over, waarbij het het moeilijkst is om een machine die een collega uit elkaar heeft getrokken weer te monteren, en daar is juist dat leren kijken en gezond verstand zo belangrijk...

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

wat ook altijd verstandig is om met een lakstift een streep te trekken op de oude riem en alle poulie's,dan leg je de oude riem op de nieuwe en trek je de strepen over,dan leg je de nieuwe riem weer op de poulie's met de strepen gelijk,dan ligt er wel een nieuwe riem op maarrrr bij vele motoren is dit niet voldoende dan moet je nog de nokkenas of krukaspoulie verstellen om het juiste punt te krijgen vandaar ooit de sleufgaten in nokkenaspoulie's,bij oude motoren kwam het niet zo nauw een tandje verkeerd en hij liep nog, maar bij de huidige technieken word er het maximale uit een motortje gehaald wat millimeter werk betekend.echter als je riem is geknapt is het toch verstandig om speciaal blokkeergereedschap voor betreffende motor te gebruiken en zeker met spieloze poulie's,maar je hebt het prima voor elkaar gekregen da's mooi.

duckie1098 (0), 12 jaar geleden

Goed zo zx9r, een beetje storingsmonteur, en dan wel een storings monteur lukt dit gewoon.
Want ook bij machine storingen moet je goed kunnen redeneren en nadenken en als je je dan ook nog interesseert voor verbrandings motoren is het niet moeilijk.Alleen de manier om erbij te komen he?Ook ik was storingsmonteur (CNC freesbanken en portaal freesbanken)en heb vele jaren gesleuteld aan motorfietsen dus......
Ook mijn distributieriem is aan vervanging toe (5 jaar en 40000 kilometer) maar daar ga ik dus ook echt geen 7 a 800 euro voor betalen.
Groetsels,

Ben

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.