Renault Laguna: Stotterende motor

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 20l 16v

Sinds een aantal weken als ik de auto 's ochtends start, loopt de motor zeer onregelmatig. Stotteren is ook wel het goede woord. Zo af en toe als ik de motor start, slaat deze nog net niet af. Onder het rijden, met name de eerste kwartier als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, hapert de motor ook.
Ik ben hier mee naar de garage geweest, uit laten lezen en blijkt een cilinderfout te zijn geweest. Het systeem is gereset en ik moest het nog maar een proberen. Het leek goed te gaan hierna, maar als snel begonnen de problemen al weer parten te spelen.
Weer ben ik hier mee naar de garage geweest en de auto uit laten lezen. Ik ben bewust erbij gebleven om te kijken wat het systeem aangaf. Het bleek een injectieprobleem te zijn op een van de cilinders.
Hierna heb ik aangegeven of een grote beurt niet op zijn plaats was. Vervolgens een afspraak gemaakt voor een grote beurt.
Hierna leek het probleem definitief te zijn verholpen. Maar helaas, naar een paar dagen begon het weer.
Ik weet niet wat ik hier mee aan moet. Bij de garage zeggen ze dat het een slechte bobine kan zijn of beginnende slijtage van de dynamo of spanningsregelaar. Ik weet het allemaal ook niet.
Heeft een van jullie hier een verklaring voor, of heeft een van jullie dergelijke ervaring met zulke problemen?

Alvast hartelijk bedankt!

gwessels

Geplaatst door gwessels (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat me opvalt is dat het wel lang duurt voor je motor warm is. Een kwartier is iets te lang.
Dat kan een thermostaat probleem zijn. Voel na de koude start aan de bovenste radiateurslang.
Wordt die gelijk na het starten geleidelijk warmer dan staat de thermostaat open en moet vervangen worden.
Staat denk ik los van je andere probleem, maar het versterkt het mogelijk wel.

Probleem wat je hebt is denk ik een misfire op een cylinder. De exacte fouttekst en/of het nummer kan hier uitsluitsel geven.
Ook is het interessant om te weten of het telkens de zelfde cylinder is.
Slechte bobine/bougie zou kunnen, maar er zijn veel meer oorzaken.
De link naar de dynamo kan ik nog niet leggen, maar ik heb de auto ook niet doorgemeten.
Flikkeren de koplampen tijdens het rijden/stationair draaien? Wat is de laadspanning van de dynamo?

Omdat het probleem na resetten van de fout kennelijk een paar dagen redelijk goed werkt, denk ik dat er iets verloopt.
Dat verlopen komt door het zelf-lerende proces van de computer dat in dit geval door een verkeerd signaal wordt aangestuurd.
Als 1e denk ik dan aan een lekje in de uitlaat in de buurt van de lambdasonde.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.

Hoe oud zijn de bougies (in kilometers) of zijn die vervangen bij de grote beurt? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

Als alternatief kun je een 4-gas test laten doen bij warme motor en schrijf alle waardes op (CO, CO2, HC, O2 en lambda-getal).
Dat wordt ook bij de APK gedaan. Dus als je binnen korte tijd voor de APK moet is het makkelijk als je die waardes opschrijft.

gwessels (0), 12 jaar geleden

Hoi oldford,

De thermostaat kan het niet zijn. De motor is binnen het kwartier al warm, maar om even een tijdsindicatie op te geven, vandaar.
De auto heeft op 24-02-2012 een grote beurt gehad. De bougies en filters zijn dus vervangen. De laadspanning van de dynamo was goed en de koplampen flikkeren niet bij stilstand/stationair.

Of het aan de uitlaat ligt betwijfel ik. ik hoor geen geluid dat er een lekje in de uitlaat zou zitten. De lambasonde is in het verleden wel eens vervangen.
De brandstoftank rijd ik eingelijk nooit helemaal leeg. zou gauw deze in de buurt van de reserver komt, ga ik meestal tanken, omdat in het laatste beetje benzine troebel mee kan komen vanuit de tank.

Binnenkort moet de auto wel voor een APK. Ik zal vragen of ze dan de waarden op papuier kunnen zetten. Misschien wordt dan het een en ander duidelijk.
Ik hoor ook wel van anderen, dat het wel eens aan een vervuilde gasklep kan liggen.

gwessels (0), 12 jaar geleden

hoi oldford,

inmiddels al weer een tijdje geleden, maar inmiddels heb ik de auto bij de garage gehad. Afgesproken dat mijn gasklep zou worden schoongemaakt en een nieuwe bobine zou worden gemonteerd. 's ochtends de auto weggebracht. 's middags gebeld over de stand van zaken. De gasklep was inderdaad vuil en is grondig schoongemaakt. Verder hebben ze de bonbine niet vervangen maar de bobinepennen van de 2e en 3e cilinder omgedraaid, omdat er altijd storing in de 2e cilinder optrad. mocht de 2e cilinder in de toekomst weer storing geven, dan is het waarschijnlijk de inspuiting op de cilinder en anders toch de bobine.
De auto werd netjes weer thuis gebracht. De volgende ochtend was ik natuurlijk erg nieuwsgierig. De auto gestart en bleef direct goed op stationair toerental draaien. Zo heel af en toe lijkt het alsof de motor nog last heeft van kleine hikjes, maar dit ga ik eerst is even een poos aanzien. Voor nu draait de motor goed en heb nog geen storingen weer gehad.
Wel gaat nu zo af en toe de Cruise controle er vanzelf af, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de remsensor. Hier ga ik binnenkort mee naar de garage omdat binnenkort de APK vervalt. Dan kunnen ze dit direct meepakken.

gwessels (0), 12 jaar geleden

hoi oldford,

inmiddels al weer een tijdje geleden, maar inmiddels heb ik de auto bij de garage gehad. Afgesproken dat mijn gasklep zou worden schoongemaakt en een nieuwe bobine zou worden gemonteerd. 's ochtends de auto weggebracht. 's middags gebeld over de stand van zaken. De gasklep was inderdaad vuil en is grondig schoongemaakt. Verder hebben ze de bonbine niet vervangen maar de bobinepennen van de 2e en 3e cilinder omgedraaid, omdat er altijd storing in de 2e cilinder optrad. mocht de 2e cilinder in de toekomst weer storing geven, dan is het waarschijnlijk de inspuiting op de cilinder en anders toch de bobine.
De auto werd netjes weer thuis gebracht. De volgende ochtend was ik natuurlijk erg nieuwsgierig. De auto gestart en bleef direct goed op stationair toerental draaien. Zo heel af en toe lijkt het alsof de motor nog last heeft van kleine hikjes, maar dit ga ik eerst is even een poos aanzien. Voor nu draait de motor goed en heb nog geen storingen weer gehad.
Wel gaat nu zo af en toe de Cruise controle er vanzelf af, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de remsensor. Hier ga ik binnenkort mee naar de garage omdat binnenkort de APK vervalt. Dan kunnen ze dit direct meepakken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.