Renault Grand Scenic: .Probleem met renault grand scenic 19dci

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19 dci

Goede dag,
Ik kreeg gisteren plots de melding emissiesysteem controleren. Ik merkte ook dat de motor minder vermogen levert. Na nog wat verder gezocht te hebben, bleek dat ineens ook de begrenzer en regelaar defect zouden zijn.
Ik ben net bij een garage geweest waar we de motor hebben uitgelezen. Foutmelding emmissiesysteem is nu weg. De regelaar en de begrenzer blijven nog wel defect. De motor levert ook nog steeds geen vermogen. (max. 2800 toeren)
De man van de garage wist het zo direct ook nog niet. Misschien kan mij iemand hier mee verder helpen zodat we wat gerichter kunnen zoeken.
Alvast bedankt.
Jan-Willem

pearl01

Geplaatst door pearl01 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je weet welke foutcode (tekst of nummer) er uitgelezen is, dan kan iemand misschien iets zeggen.

Met begrenzer en regelaar bedoel je de snelheids begrenzer en de cruise control?
Dat kan wijzen op een defect aan b.v. een rem-schakelaar of in het abs dat de rijsnelheid moet doorgeven.
Brandt je abs-lamp?

pearl01 (0), 12 jaar geleden

Dank voor de reactie.
Inderdaad bedoel ik de de snelheidsbegrenzer en de cruise control. De foutcode was P0487 en nog wat losse codes welke volgens de garage wel het gevolg van e.e.a. konden zijn. De garage was overigen niet een specifieke Renaultgarage. De abs-lamp brand niet. Ik heb de auto weer eens gestart en de melding met een oranje motorje is er weer. (emissiesysteem controleren)
Graag uw reactie.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

P0487 - Exhaust Gas Recirculation Throttle Control Circuit "A" /Open
Open circuit op een klep van het egr systeem. Draadbreuk, stekker los, klep defect of ecu defect (dat laatste komt weinig voor).

De andere codes zijn interessant om te weten. Misschien heeft je garage gelijk en zijn het gevolgen, maar misschien ook niet.
Uitvallen van de cruise control is waarschijnlijk het gevolg van 1 (of alle) van die codes.
Net zoals de toeren begrenzing op 2800 en de vermogens begrenzing.

pearl01 (0), 12 jaar geleden

Beste,
Ik ben nog terug gegaan naar de garage. De andere codes waren P0403 en P0486. Hopelijk geeft dat wat meer inzicht in het probleem.
Even nog dit. Afgelopen donderdag heb ik de auto gewoon gebruikt, er was toen niets aan de hand. Dus vanuit stilstaan naar opnieuw gebruiken heeft hij dit euvel gekregen. Dus niet tijdens het rijden. Tot slot voor de volledigheid: ik heb al vanaf oktober de melding inspuiting controleren. Deze melding staat er af en toe niet. Voor deze melding schijnt de vorige eigenaar ook al de verstuivers en de gloeibougies heeft laten testen. Dit was allemaal in orde. De auto reed hier ook niet slechter door.
Ik hoop nu een zo'n compleet mogelijk verhaal te hebben.
Ik ben benieuwd wat uw bevinding gaat worden.

Alvast weer vriendelijk bedankt.

teunissen (0), 12 jaar geleden

heb zelfde probleem gehad, opgelost met een nieuw brandstoffilter plaatsen.
het is het proberen waard, de diesel van tegenwoordig ziet er geel uit (vroeger was hij gewoon wit) lijkt wel bakolie wat ze er in doen, maar het is in iedergeval niet goed voor de auto.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Meer foutcodes die betrekking op de EGR hebben. Dan zal daar toch echt iets niet goed zijn.
Ik denk alleen niet dat P0403 en P0486 een gevolg zijn. Ik denk dat er meerdere problemen in het EGR zitten.
Dat zou bijvoorbeeld een slechte/losse stekker kunnen zijn.

pearl01 (0), 12 jaar geleden

Beste old ford en teunissen,

Dank voor jullie reacties. Ik had vandaag de auto nodig gehad. En wat denk je....? Ik had weer vermogen en ook de begrenzer en de regelaar doen het weer. Het oranje motorte bleef nog tijdens dat ritje in het display. Bij een tweede gebruik van de auto ging ook dit motortje uit. Hierna heb ik nog 4 ritten van ca. 30 km. gehad en zonder meldingen. Het lijkt voorbij.... Ik wil nog wel even melden dat ik eigenlijk altijd bij een plaatselijke Esso tank en sinds 2x bij een Tinque tankstation. Misschien heeft dit ook wel invloed?
Binnenkort kijgt de Renault weer een grote beurt en dan ook een nieuw filter. Verder zal en kan ik de automonteur veel gerichter naar het probleem laten kijken. Ik dank jullie dan ook heel hartelijk voor de gegeven informatie.

zafira2.2dti (0), 12 jaar geleden

hey Jan-Willem, ik heb dezelfde motor als jou in mijn Scenic, en bij een Renault dealer gekocht. Auto 2e hands net 2 weken in bezit, en ja hoor emissie systeem controleren in het display, terug naar de dealer, 1ste vraag van de monteur, wat voor benzine heb je getankt? Nou dit was dus al 3x bij de witte pomp geweest. Het indringende advies gehad om met deze motor alleen maar zogenaamde A merken te tanken. Nu 3 jaar verder de proef nog 2x op de som genomen, en 2x de melding gehad, die overigens ook weer verdween na het meerdere malen tanken van de betreffende A merken. Het is misschien een raar verhaal maar waar gebeurd, dus doe er je voordeel mee??? Het is het proberen waard toch??

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

EGR of luchtmassameter.
Deze twee delen werken samen.
Zou de egr klep eens demonteren en reinigen en laten testen door de dealer deze kunnen de klep aansturen gedemonteerd met een speciaal gereedschap.
Het kan zijn dat de klep blokkeerd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.