Renault Clio: CO uitstoot te hoog (APK)

Bouwjaar: 2000

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem. Mijn renault clio uit het bouwjaar 2000 is afgelopen week op APK geweest. Alles was helemaal goed behalve de CO uitstoot.
Nu werd er mij verteld door de keurings-meester dat hij niet wist waar het aan lag en ik misschien maar even langs de renault dealer moest gaan. Bij de renault dealer vertelde ze mij dit : Wij kunnen de oorzaak ook niet vinden maar het scheelt echt maar een paar cijfertjes, het scheelt eigenlijk niks. Hun vertelde mij dat ik eventueel een keer V-Power moest tanken en een injectie reiniger erin gooien en daarna flink warm rijden voordat ik hem weer op keuring breng..

Maar ik heb er geen goed gevoel bij, om de volgende reden : Als mijn auto een tijdje stil heeft gestaan (ook al is het maar 1 dag) en ik start hem daarna, lukt dat wel maar op het moment dat ik dan gas wil geven werkt het niet, en hoor je de motor langzaam stil worden, maar hij blijft wel draaien maar gas geven lukt gewoon niet.. vervolgens start ik hem opnieuw en moet dan een flink dot gas geven in zijn neutraal om hem echt goed werkend te krijgen, als ik dit doe ruik ik echt benzine binnen in de auto.. overigens stinkt mijn auto ook echt als ik er mee stil sta.

Weten jullie misschien een oorzaak en oplossing hier voor ?

gruzzler

Geplaatst door gruzzler (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 12 jaar geleden

Misschien een niet goed functionerende koelvloeistofsensor of luchtemperatuursensor waardoor de motor teveel benzine krijgt .
Maar dit zou via uilezing van life data tezien moeten zijn, hebben ze dit bij de renault dealer gedaan?

gruzzler (0), 12 jaar geleden

Nee, ik geloof het niet ze hebben hem daar ook echt alleen aan de meter gelegd voor co etc.. misschien moet ik hem idd een keer laten uitlezen.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als het verschil echt zo klein is, dan is mogenlijk de katalysator overleden.

Weet je alle waardes van de 4-gas test nog? CO2, CO, HC, O2 en lambda getal.
wat is de voorgeschiedenis m.b.t. fouten/defecten in het inspuit-systeem?

gruzzler (0), 12 jaar geleden

Ik weet helaas de waardes niet precies, stom genoeg geweest om dat niet te vragen hah.. maar ik heb vorig jaar met de APK eigenlijk geen probleem gehad en heeft altijd goed gereden tot en met een paar maanden geleden toen begon hij dus zo vaag te doen, bougies verwisseld, accu vervangen (start problemen door de kou) en nu doet hij dus dit als hij koud is.. maar vorig jaar en dat jaar ervoor geen enkele opmerking op de APK gehad.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat betreft de koude start ga ik met Ferrie mee. Slechte of slecht werkende sensor.
Dat kun je laten uitlezen bij een koude motor door de dealer. Moet je de auto de avond van te voren brengen.

Als je mazzel hebt lost dat je APK probleem op.

gruzzler (0), 12 jaar geleden

Hmm, ga ik maar eens laten doen dan misschien zit de oorzaak inderdaad daar wel ergens. Bedankt voor de tip :).. ik laat wel weten wat er uit komt ;)

gruzzler (0), 12 jaar geleden

Heb vandaag weer wat nieuws meegemaakt, ik heb wat injectie reiniger in de brandstoftank gegooid en V-power getanked voor morgen bij de APK.

Maar zojuist was ik een stukje aan het rijden om te kijken wat er aan scheelt en merkte toen ik mijn gas pedaal losliet mijn auto gewoon bleef door rijden op 50km p/h en ik heb geen cruise controle.
Ik stopte voor een stoplicht en mijn auto bleef maar door gassen, dus ik heb daarop de motor uitgezet en weer aan, alsnog bleef hij maar door gaan. Toen hem ik een keertje op het gaspedaal gedrukt en toen was het weer goed.. het wordt steeds vager met deze auto, iemand een idee ? :p

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Laat de auto eens uitlezen.
Vast hangende stappenmotor op het gasklephuis?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.