Renault Clio: uitlijnen

Bouwjaar: 2004, Motorcode: 1200

Dag mensen,

mijn dochters Clio trekt naar flink rechts. Bij het wisselen naar winterbanden gevraagd om uit te lijnen.
De vakman bandencentrum constateerde een verkeerde wielvlucht (rechts 0,3 links 1,7 of i.d) maar zag geen kans
dit te corrigeren. Hij heeft geprobeerd om de wielophanging via oplossen van de veerpoot en de draagarm te verzetten.
Hielp slechts minimaal. 1,7 werd 1,5 of zo.
Nu moeten we starks terug naar zomerbanden. Rechts voor is weer zo afgelopen. Hoe is dit uitlijnprobleem op te lossen ?

dank voor goede tips.
vriendelijke groet, theo

thijsie

Geplaatst door thijsie (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

Schade gereden?

Hans4040 (285) PRO, 12 jaar geleden

Wielvlucht (camber) is bij deze auto inderdaad niet afstelbaar; wat de bandenman heeft gedaan is het minimale wat mogelijk is.
Rechts 0,3 is goed.
Waarschijnlijk heeft de auto een tik gehad (stoeprand ofzo).
Het is wel te corrigeren, maar dan moeten de bevestigingsgaten uitgevijld/gefreesd worden...geen galante oplossing maar het werkt wel.

mvg,
Hans.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

draagarm niet krom of veerpoot anders vervangen

thijsie (0), 12 jaar geleden

Hallo !

dank voor deze snelle reacties. Schade of kromme spullen werden door de bandenman niet geconstateerd.
Hij suggereerde wel dat er mischien een naaf krom was. Zoiets kun je niet zien zei hij.

Hans: bevestigingsgaten uitfrezen ? Welke, de veerpoot, de arm of beide en aan welke maten moet je dan denken.
Ik veronderstel dat je daarna proefondervindelijk op de uitlijnbrug de juiste stand opzoekt ??
Blijft die afstelling daarna ook staan ?

dank voor je reactie, theo

Hans4040 (285) PRO, 12 jaar geleden

Bij gaten nummer 8, zodat het wiel verder kan kantelen.
Boverste gat naar binnen opruimen, zodat wielvlucht minder wordt (in dit geval)
Je spreekt over graden, dus ik denk dat 1 tot 2 mm genoeg is.
Daarna uiteraard weer afstellen op de uitlijnbrug.

succes,

PS: plaatje is niet van een clio, maar principe is gelijk.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/823...][img]http://img823.imageshack.us/img823/9967/...[/img][/url]

thijsie (0), 12 jaar geleden

Hoi Hans,

reuze bedankt voor de tip. Ga dit voor de nieuwe banden worden gemonteerd uitvoeren.
Kan de bandenman zorgen dat het spoor weer goed komt.

groet, theo

Petje57 (0) PRO, 12 jaar geleden

Lijkt me me niet verstandig om met deze bevestigingsgaten aan de haal te gaan middels uitboren, vijlen of iets dergelijks.
Wanneer je meer dan 1 graad moet corrigeren, blijft er niet veel materiaal over om de zaak vast te zetten. Breuk of scheur door materiaalvermindering is dan geen ondenkbeeldig gevolg en dat moet je niet willen. De gevolgen kunnen niet te overzien zijn. Mocht er iets gebeuren, zal een technisch onderzoek onvermijdelijk zijn.
Er zal iets krom zijn, al dan niet direct zichtbaar maar zoiets moet te achterhalen zijn.
Bezint eer ge begint.

Mausx (0), 12 jaar geleden

Is er niet ooit eens een wiellager vervangen aan de voorzijde?
Wat namelijk nog wel eens gebeurt is dat ze het wiellager met een pers demonteren en monteren. op die manier raakt het fuseehuis krom met een foutieve camberstand tot gevolg.

thijsie (0), 12 jaar geleden

Hoi Petje,
bedankt voor je reactie. Is natuurlijk geen regulaire ingreep, maar de dealer zegt: zet hem daar maar neer,
we bel wel als hij klaar is. Mijn vraagtekens, wat doet hij dan? de hele ophanging vervangen. Ook boren/frezen ?
Op een richtbank zetten en trekken ? Ik denk dat ik alleen veel geld kwijt ben. Of ik daarnaast dan ook nog risiko's loop?

Als ik zelf iets doe dan weet ik hoever ik ga, toch.
Ik ga binnenkort een kijken hoeveel "vlees" er beschikbaar is en of daar op een verstandige manier iets vanaf kan.

groet, theo

thijsie (0), 12 jaar geleden

Hoi Maurice,
dank voor het meedenken. De auto is met 17000 km als occasion gekocht. Schadevrij zei de dealer. Nu 102.000 km
en bij ons geen schade. Wiellagers zijn zover bekend nooit vervangen.
Het probleem is, je ziet geen schade. Het wordt dus vervangen tot de afstelling wel goed is.

groet, ik kom erop terug.
theo

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoeft maar een kleine afwijking te zijn wat je zo niet ziet.
Gewoon via onderdelenlijn een andere schokdemper en fusseelichaam regelen.
Dat geklooi van vijlen en boren is geen professionele oplossing.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.