Volvo 850 1995: Stotteren

Bouwjaar: 1995, Brandstof: LPG, Motorcode: t5 2.0

De auto is nu al bij meerdere garages geweest en ze kunnen het probleem niet echt vinden mbt het stotteren op constante snelheid en onder de 3500 toeren. Zodra je rond de 3500 toeren zit stottert hij niet meer. In de lage toeren mist er vermogen.

Wat hieraan vooraf ging was dat uitlaatspruitstuk "los" zat. Bijna alle bouten hiervan zaten los, deze op 25nm vast gezet maar daarmee is het stotteren niet opgehouden maar wel een stuk vermogen terug gekregen.

Ik denk zelf nu dat de uitlaat spruitstuk / pakking toch nog lekt, is er een goeie manier om dit te testen bij een turbo motor? En zou dit ook het stotteren kunnen veroorzaken?

Wat allemaal vervangen is ondertussen
- Bougies (org volvo)
- Bougie kabels (org volvo)
- Rotor / verdeler
- Lambda sonde (delphi)

LMM is uitgewisseld, dit had ook geen resultaat. Motor loopt stationair super netjes volgens de garage. Motor gereviseerd in begin 2011, turbo vervangen in 2010. Olie en koelvloeistof verbruik 0,0.

Wie o wie kan mij op weg helpen?!

jrs2k3

Geplaatst door jrs2k3 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

lijkt verdacht veel op 'n slechte egr klep,indien aanwezig uiteraard.

jrs2k3 (0), 12 jaar geleden

[quote=robby10030]lijkt verdacht veel op 'n slechte egr klep,indien aanwezig uiteraard.[/quote]
Is niet aanwezig

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Lekkende uitlaatspruitstuk pakking kan een hoop narigheid opleveren, omdat de lambdasonde verkeerde signalen gaat geven.
4-gas test kan dit laten zien - althans een lek ergens in de uitlaat doordat er dan veel O2 (Zuurstof) in de gassen zitten.
Lambdasonde signaal en fuel trim bij uitlezen kunnen ook een indicatie daarvoor geven.

Als het spruitstuk echt zo los zat, is de pakking waarschijnlijk aangetast/verbrandt door alle uitlaatgassen die er langs gingen.

jrs2k3 (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Lekkende uitlaatspruitstuk pakking kan een hoop narigheid opleveren, omdat de lambdasonde verkeerde signalen gaat geven.
4-gas test kan dit laten zien - althans een lek ergens in de uitlaat doordat er dan veel O2 (Zuurstof) in de gassen zitten.
Lambdasonde signaal en fuel trim bij uitlezen kunnen ook een indicatie daarvoor geven.

Als het spruitstuk echt zo los zat, is de pakking waarschijnlijk aangetast/verbrandt door alle uitlaatgassen die er langs gingen.[/quote]
Het spruitstuk kon ik niet echt bewegen maar alle bouten zaten in iedergeval los en maakte dus ook een tuffend geluid wat nu trouwens weg is. Hij heeft wel een langere tijd los gezeten als ik zo terug denk. Ik zal vragen of de garage een 4 gassen test kan doen om dit uit te sluiten.

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

kijk uit met vervangende lambda sondes, dat kan een hoop ellende geven bij de 850 en v70. Door schade en schande wijs geworden monteer ik alleen nog de originele in volvo's.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Als bekend is dat er een lek was en je nu met problemen zit dan zou de garage toch als eerste terugkijken neem ik aan en al snel aan de pakking denken.
Ik zou als eerste deze gaan vervangen en laten kontroleren of het spruitstuk ook vlak is en aansluit.
Aftermarket lamda's is idd een afrader en waarschijnlijk niet eens nodig geweest.
Ik vermoed foute meetwaardes door te veel "valse"lucht in het systeem net voor de sonde waardoor deze verkeerde gegegevens terugstuurd naar de ECU van de auto.
Waarom motor gereviseerd? dit zijn meestals onverwoestbare krachtbronnen.

jrs2k3 (0), 12 jaar geleden

[quote=C.Jonker]Als bekend is dat er een lek was en je nu met problemen zit dan zou de garage toch als eerste terugkijken neem ik aan en al snel aan de pakking denken.
Ik zou als eerste deze gaan vervangen en laten kontroleren of het spruitstuk ook vlak is en aansluit.
Aftermarket lamda's is idd een afrader en waarschijnlijk niet eens nodig geweest.
Ik vermoed foute meetwaardes door te veel "valse"lucht in het systeem net voor de sonde waardoor deze verkeerde gegegevens terugstuurd naar de ECU van de auto.
Waarom motor gereviseerd? dit zijn meestals onverwoestbare krachtbronnen.[/quote]
http://farm5.static.flickr.com/4128/5158...
http://farm5.static.flickr.com/4055/5158...

Daarom is hij gereviseerd! :)

Ik zal morgen de garage even vragen wat ze allemaal exact hebben nagelopen.
De oude lambda sonde heb ik nog liggen dus kan deze zo weer terug zetten mocht dat nodig zijn. Pakking zal ik gaan bestellen.

Wauter (0) PRO, 12 jaar geleden

Je geeft zelf voor een groot deel al het antwoord: het inlaatspruitstuk zat los, en na vastdraaien is de klacht minder geworden. Die pakking is wrs lek. Je kan dit eventueel testen door met een draaiende motor wat remmenreiniger te spuiten op de verbinden tussen spruitstuk en cil.kop. Reageert de auto, dan weet je genoeg!


[quote=Ruud10657]kijk uit met vervangende lambda sondes, dat kan een hoop ellende geven bij de 850 en v70. Door schade en schande wijs geworden monteer ik alleen nog de originele in volvo's.[/quote]
Volvo maakt die ook niet zelf, je kan bij je grossier vaak kiezen uit een aftermarketmerk, of een OE merk, dat zal in dit geval wrs Denso zijn.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Verkijk je er niet op wouter wat een precies dezelfde lamda voor verschil maakt. GM bv heeft er veel problemen mee gehad.
Gewoon de originele bestellen en dat kan in dit geval zeker de Deso zijn.

mooie foto's trouwens, what happend ? ha ha.

Nou succes er mee !

Wauter (0) PRO, 12 jaar geleden

Welk verschil denk je dat er tussen een originele van de dealer zit en het OE merk bij de grossier? Indien er origineel een Denso in zit, maakt het niet uit of je die van de dealer koopt met het volvo logo op het doosje, of een Denso sensor met Denso op het doosje.

jrs2k3 (0), 12 jaar geleden

[quote=Wauter]Je geeft zelf voor een groot deel al het antwoord: het inlaatspruitstuk zat los, en na vastdraaien is de klacht minder geworden. Die pakking is wrs lek. Je kan dit eventueel testen door met een draaiende motor wat remmenreiniger te spuiten op de verbinden tussen spruitstuk en cil.kop. Reageert de auto, dan weet je genoeg!


[quote=Ruud10657]kijk uit met vervangende lambda sondes, dat kan een hoop ellende geven bij de 850 en v70. Door schade en schande wijs geworden monteer ik alleen nog de originele in volvo's.[/quote]
Volvo maakt die ook niet zelf, je kan bij je grossier vaak kiezen uit een aftermarketmerk, of een OE merk, dat zal in dit geval wrs Denso zijn.[/quote]
Gaat niet om inlaat spruitstuk maar uitlaat spruitstuk :) Vandaag pakkingen besteld voor de uitlaat kant, hopelijk van het weekend vervangen

Wauter (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=jrs2k3]Gaat niet om inlaat spruitstuk maar uitlaat spruitstuk[/quote]
Excuses, niet goed gelezen... een lek uitlaatspruitstuk ligt niet geheel met stotteren in lijn met elkaar. Althans, de invloed hiervan is veel kleiner dan bij een lek inlaatsspruitstuk.

Succes met sleutelen, en laat svp even weten of de klacht ermee opgelost is

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Lek uitlaatspruitstuk ligt zeker wel in lijn met het stotteren, immers als er lucht bij komt voor de lamdasonde dan zal de meetwaarde afwijken.
Ik heb heb het ook niet over mijn grossier aftermarketspul Wauter maar via de reguliere automaterialenzaken waar het meerdendeel vandaan komt.

Maar goed we zullen afwachten.

Wauter (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij een goeie grossier kan je kiezen tussen aftermarketspul en OE merken.

Wat betreft het lekke uitlaatspruitstuk, je kan gelijk hebben. In mijn beleving wordt er in het uitlaatraject echter geen lucht aangezogen zoals bij het inlaattraject. De 850 heeft nogal eens last gehad van lekke uitlaatspruitstukken (scheur in het gietijzer) en daar liep de auto niet minder van. Een lekke pakking geeft daar dan wellicht wel meer ruimte voor.

jrs2k3 (0), 12 jaar geleden

Helaas! Probleem niet verholpen :(

Vanochtend had hij wat moeite met starten, wou niet echt aanslaan. Motorkap open gedaan en daar hoorde ik mijn stationair regelaar brommer (met contact uit), stekker eruit getrokken, auto gestart door gas bij te geven, en toen hij een beetje liep (500 toeren) de stationair regelaar weer aangesloten en trok toen wel weer bij in toeren.

Zou het misschien dus de stationair regelaar kunnen zijn die bijv niet meer goed sluit en daardoor "valse" lucht krijgt? En hoe zou ik dit uit kunnen sluiten?

Alvast bedankt :)

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

Stationair regelaar schoonspoelen mbv remreiniger.

jrs2k3 (0), 11 jaar geleden

Na een paar maanden verder hebben we het probleem gevonden en opgelost. Timing van distributie was verkeerd. Deze goed gezet aan de hand van de nokkenas inkepingen aan de verdeler kant en cyl 1 op bpd. Auto rijdt weer als een zonnetje!

Toch jammer dat sommige garages dit niet even hebben gecontroleerd.... had me een hoop geld gescheelt!

Ruud10657 (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoe kwam die dan van tijd af? Distributieriem vervangen?

jrs2k3 (0), 11 jaar geleden

[quote=Ruud10657]Hoe kwam die dan van tijd af? Distributieriem vervangen?[/quote]
Geen idee, best kans dat het al een hele tijd zo is geweest na revisie van het blok. Garage gaf aan dat riemen etc wel in goeie staat zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.