Renault Laguna: Zelfstellende koppelingskabel

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0-16v

Hallo allen, vorige week is het zelfstelmechanisme van de koppelingskabel kapot gegaan. De kabel is inmiddels vervangen (niet origineel Renault) maar zo fijn als voor het defect is het niet meer. De koppeling gaat zwaarder dan eerder en voelt week aan. De koppeling komt goed vrij maar grijpt eerder aan dan voorheen en bij snel doorschakelen voelt het alsof het pedaal nog niet in ruststand is gekomen. Nu mijn vraag, is het een kwestie van wennen of heeft toch iets met de kabel danwel montage vandoen?

M.v.g.

Ronald.

ronny530

Geplaatst door ronny530 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Is het de juiste kabel die gemonteerd is?

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Voor zover ik weet wel de kabel is op kenteken bestelt en geleverd, montage heb ik laten uitvoeren maar onder de kap zijn geen rare dingen te zien.

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Even een update, daar waar de kabel de motorruimte verlaat kun je hem zo bewegen het aansluitblok kan alle kanten op. Aan dat aansluitblok voel ik wel twee lipjes zitten maar echt zien wat dat is kun je weer niet. Graag zou ik weten hoe de kabel stap voor stap gemonteerd moet worden want nu is de kabel nog niet volledig gesteld.

M.v.g.

Ronald.

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Ik denk dat ik er uit ben die kabel is helemaal niet zelfstellend maar kun je zelf stellen, ik heb een vulstuk toegepast om zodoende de speling op te heffen want de kunststof huls vertouw ik voor geen meter. Al met al de koppeling werkt weer zoals het hoort.

ronny530 (0), 11 jaar geleden

Hoi we zijn alweer een tijd verder, ik zou nu toch wel graag de kabel op de originele manier willen afstellen. De witte kunststof huls is voorzien van een contra moer is dit dan toch het stelmechanisme?

M.v.g. Ronny

ronny530 (0), 11 jaar geleden

Ik ben er uit, omdat ik op google en andere sites niets kon vinden heb ik mijn topic omhoog gehaald. Het stellen is vrij simpel. Aan de kant van het pedaal zijn bij de huls 2 kunststof zeskanten te zien en daar tussen in een borgmoer. Om de lengte van de buitenkabel te stellen los je de borgmoer en draai de zeskant aan pedaalzijde zover uit dat de gaffel van de koppeling weinig tot geen speling meer vertoont. Trap het koppelingspedaal in en als die over het zeg maar dode punt heen komt dus volledig vrij loopt en goed aangrijpt draai je de borgmoer vast richting huls. Zo simpel kan het zijn maar je moet het wel even weten.

Wat mij betreft is dit topic opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.