Renault Twingo: Twingo bj 2000 loopt op 2 cilinders en geen vermogen meer

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Dag allemaal,

Mjin Twingo (bj2000, 1.2 benzine) loopt ineens erg slecht. zomaar onder het rijden gebeurde dat opeens. Op de terugweg naar huis ging ik via de snelweg en kon niet harder dan 90km per uur (vol gas) laag in de toeren is het net een tracktor en het is duidelijk te merken dat hij niet op 4 cilinders loopt. Het gekke is dat wanneer ik bij hoog toerental iets minder gas geef, dat het getril en tracktor geluid veel minder is.

De auto bij huis gezet en alle bougies en kabels vervangen. probleem het zelfde. Ook stationair loopt hij erg slecht. Ik kwam erachter dat de 2e cilinder (van rechts) niet vonkte. Vervolgens een nieuwe bobine geplaatst en hij vonkte weer. Ik alles weer aangesloten (op juiste volgorde) en dacht dat het verholpen was. Mooi niet dus.. bij het starten liep hij nog net zo slecht.

enkele vreemde kenmerken:

- bij stilstaan en handmatig half gas, klinkt de motor normaal en lijkt het alsof hij wel gewoon op 4 cilinders loopt.
- bij rijden (belasting) dat hij niet op 4 cilinders loopt (duidelijk merkbaar 2 of 3 cilinders)
- bij stationair lopen en het afhalen van de 2e bougiedop, loopt de auto niet slechter dan hij al doet.
- bij stationair lopen en het afhalen van de 3e bougiedop, loopt de auto ook niet slechter. Bij het afnemen van bougiedop cil 1 of cil 4 slaat hij af

uitgesloten:
geen lekke koppakking
geen foutmeldingen bij het uitlezen

Wie heeft er een tip voor mij of denkt te weten wat er aan de hand kan zijn??

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.

vincent1980

Geplaatst door vincent1980 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Vincent ;demonteer de injector-rail en bekijk het sproeibeeld . Er moet een injector zijn die roestig is en waarvan de naald niet of nauwelijks kan bewegen . Vang de benzine op en let er op dat je met 2 personen bent . Hoed u voor brand. Succes.

vincent1980 (0), 12 jaar geleden

allereerst bedankt voor je reactie! Wat is de makkelijkste manier om die rail eraf te halen? en hoe kan ik dan het sproeibeeld testen? Het lijkt alsof het hele inlaatspruitstuk eraf zou moeten, maar dat lijkt me niet de bedoeling neem ik aan?

ik wou nog een paar foto`s erbij doen, maar dat kan niet als je 1e bericht eenmaal geplaatst is geloof ik

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Foto´s kunnen altijd !!! De verstuivers of sproeiers zitten met z'n vieren aan een verzamelbuis (rail) . Die buis zit vaak maar met 2 boutjes vast .Moeilijk of niet het zijn zaken die je even moet controleren. Als alle ontstekingdelen vernieuwd zijn moet je wat anders proberen. Test eventueel de vonk op kracht 15 mm in de atmosfeer moet mogelijk zijn.
Succes.

vincent1980 (0), 12 jaar geleden

Nou ik heb de rail eraf gekregen en getest. Het is duidelijk te zien dat alle verstuivers het doen. Ook alle bougies vonken en heb de rail er weer op gezet. echter, loopt hij nog steeds niet op de 2e en 3e cilinder. De vonk op kracht testen weet ik niet hoe ik dat zou moeten doen. maar stel dat de vonk niet krachtig genoeg zou zijn, wat zou dat kunnen veroorzaken dan?

zou het ook iets met de kleppen kunnen zijn? ik ben van plan om het kleppendeksel eraf te halen en alle bougies zodat ik zonder compressie rond kan draaien om te zien of alle kleppen wel open en dicht gaan. of is dit verspilde moeite?

En verder heeft iemand nog vermoedens ideeën, of klinkt het probleem herkenbaar?

vincent1980 (0), 12 jaar geleden

Ik heb nog iets anders ontdekt. Ik kan er helemaal naast zitten, maar het volgende is me opgevallen. Als ik van het kastje (rechts naast de zekeringkast) de stekker eruit haal (volgens mij is dat toch de ecu??) en ik start de auto loopt hij net zo slecht als toen het probleem is begonnen. Zover ik me heb laten vertellen regelt de ecu het moment van ontbranding/ontsteking. Klopt dit en kan het zijn dat de ECU het defect is?

Ook terwijl dit met uitlezen NIET wordt aangegeven? geen foutcode... helemaal niks.


EDIT: beschouw dit bericht maar als niet verzonden. volgens mij is dat kastje de startonderbreker. wel raar dat hij wel gewoon start als ik de stekker eruit haal.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Nu je de bougies er uit hebt zou ik gelijk de compressie testen . Iedere bougie heeft zijn eigen bobine maar ze werken wel samen dus 1 met 4 en 2 met 3 . waarvan de zuigers gelijk op en neer gaan . Eerst de druktest . De mate van hoogspanning is afhankelijk van de elektrode -afstand . Maar nog veel meer weerstand geeft de compressie. Omdat je niet in de compressieruimte kan kijken bind je de bobine met bougie zo vast dat er een afstand van+- 15 naar massa overbrugd moet worden . Groeten .

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Zou eerst eens beginnen met klepspeling controle.
Hoe zijn de bougie's die geven wel eens problemen.

Bij een twingo heb je gewoon een bobineblok met 4 uitgangen.
Heb je wel vonk op cil 2en 3?
Even een vonk trekken door bougie kael los nemen op de bougie en een schroeven draaier er in duwen.
Dan een vonk trekken op het motorblok deze moet makkelijk een 1cm of meer kunnen overspringen

vincent1980 (0), 12 jaar geleden

Hallo Ramjod,

De bougies vonken alle 4, nieuwe bougies, nieuwe kabels en een nieuwe bobine. de vonk trekken zal ik morgen doen.
Ik heb het gevoel dat hij misschien niet op het goede moment vonkt bij cilinder 2 en 3. ik weet niet of dat gekomen kan zijn door vorige bobine, want die was wel kapot gegaan. Kan er misschien een kortsluiting zijn geweest en dat er ook iets anders door beschadigd is? een sensor misschien. maar goed hij geeft bij het uitlezen geen fouten.

Ik heb ook nog maar voor de zekerheid de bdp sensor los gehaald en toen de auto opnieuw uitgelezen. hij gaf geen fout aan, maar de auto wilde toen helemaal niet starten. Stekker weer op de sensor gedaan en toen startte hij wel weer gewoon en uiteraard erg slecht en op 2 cilinders...

nog meer ideeën?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

De vraag is nu hoelang rij je er al mee?
Het kan zijn dat er motorschade is onstaan.
Advies cilinderlektest laten uitvoeren en klepspeling controle.

vincent1980 (0), 12 jaar geleden

heb er helemaal niet mee gereden verder. op de terugweg naar huis gebeurde het en toen hooguit 10min mee gereden. Het is een paar dagen geleden gebeurd, daarvoor heeft de auto altijd zonder problemen gereden. als nieuw zelfs. Motorschade lijkt me heel erg sterk, geen rare geluiden uit het blok, alle vloeistoffen op peil en geen lekkage`s. puur en alleen de ontbranding wat nu t probleem is lijkt het. ik kan er alleen niet achter komen waar het in zit.

kan het zijn dat de bdp of map sensor de verkeerde waardes doorgeeft voor t tijdstip van vonken aan de ecu en de ecu t verkeerd doorgeeft aan de bobine? bijv dat hij vonkt wanneer de zuiger onderin is?

nog een vraag aan de prof`s: wat kan ik beter ophalen, een compressie-meter, of een cylinder lekkage tester (en wat is exact t verschil?)

vincent1980 (0), 12 jaar geleden

Dag allen, hierbij een update

Ik heb nu een compressiemeting gedaan. Cilinder 2 en 3 hebben niet genoeg compressie. even kort samengevat:
dit probleem trad op onder het rijden. daarvoor altijd probleemloos gereden. Lekke koppakking lijkt me onmogelijk omdat de auto niet rookt, helemaal nul, nul.

Wat zou het meest voor de hand liggen. Inlaatspruitstuk pakking? of iets met de kleppen?
Het lijkt me ook wel wat vreemd dat de kleppen van beide cilinders tegelijk een probleem hebben.

cilinder 1 heeft 12 bar
cilinder 2 heeft 5 bar
cilinder 3 heeft 5 bar
cilinder 4 heeft 11 bar

bougies (nieuw) van cilinder 1 en 4 zijn wit aangeslagen, lijkt me in orde
bougie van cilinder 2 lijkt olie aan te zitten, beetje vettig maar niet kletsnat
bougie van cilinder 3 is zwart en droog

Koppakking had ik uitgesloten, maar begin toch te twijfelen. reden van uitsluiting was omdat de auto tijdens het slechte lopen totaal geen witte rook vertoond. Ook niet na een half uur te hebben gelopen en flink gas te geven.

Ik hoop dat er nog iemand goede tips heeft. dank je..

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Duidelijk verhaal als je de waardes ziet.
Compressie verlies door defecte koppakking doorgeslagen tussen cil2 en 3.

Kop lichten.

vincent1980 (0), 12 jaar geleden

Oke bedankt voor de reacties. ik zal nog posten wat nu uiteindelijk de oplossing is geweest. ik ga er voor nu vanuit dat het de koppakking is.

vincent1980 (0), 12 jaar geleden

Beste lezers,

Het was inderdaad de koppakking. Deze was doorgeslagen tussen cilinder 2 en 3.

Groeten Vincent

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.