Renault Scenic: Inhouden renault scenic diesel ''emissiesysteem controleren''

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 dci

Een paar maanden geleden heb ik tijdens een rit een paar maal last gehad van een vervelend probleem. Tijdens het acceleren leek het of dat de motor niet reageerde op het gaspedaal. Dit duurde een 1 a 2 seconden en daarna reed die weer of dat er niets aan de hand was. Helaas kreeg ik gisteren wederom hetzelfde probleem. Beide keren hield het op nadat ik de motor even flink had laten werken en de toeren even flink laten oplopen. IN tegenstelling tot de eerste keer krijg ik echter nu wel de melding '' emissiesysteem controleren''. Daarnaast wil ik er nog bij opmerken dat ik beide keren '' merkdiesel'' had getankt. Normaal gesproken tank ik bij de Tinq alleen ik vond de auto de laatste tijd wat minder pittig en heb op aanraden van de garagist bij een merkpomp getankt. Dit heeft ook zeker gewerkt en ik vond de auto ook een stuk pittiger. Auto is uit 2005 en heeft nu ongeveer 170.000 op de teller.
Voordat ik een bezoekje breng aan de garagist graag jullie mening!

bvd!

Sjors81

Geplaatst door Sjors81 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Eerst maar laten uitlezen door de dealer. Dat scheelt een hoop gezoek en gegis.

Sjors81 (0), 12 jaar geleden

ja dat begrijp ik, alleen voordat ik dat doe hoor ik ook graag de mening van een ander. Mijn vertrouwen in de gemiddelde garagist is helaas niet al te groot. Daarvoor is er in het verleden mij iets teveel op de mouw gespeld.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Volgens mij ben ik al "een ander".
En je vertrouwen in de gemiddelde garagist is kennelijk wel zo groot dat je duurdere diesel gaat tanken na advies.
Misschien een zware vorm van allergie voor de dealer?

zafira2.2dti (0), 12 jaar geleden

Jaja, en hij is niet de enige met zo'n allergie.

Sjors81 (0), 12 jaar geleden

Na het uitlezen van de auto geeft de garagist aan dat het met de EGR-klep te maken heeft en vervangen de beste optie is. Hij geeft aan dat hij wel te reinigen is maar dat ik er dan over 10.000km weer sta. Wat adviseren jullie? Kosten voor vervangen schatte hij rond de 300 euro. Reinigen heb ik niet gevraagd maar wellicht kan iemand anders hier een antwoord op geven of dit een grote klus is.

Daarnaast heb ik wel eens gelezen dat op zich de EGR-klep niet eens nodig is en deze ook verwijderd kan worden. Is dit ook mogelijk voor een een Scenic en wat zijn de consequenties?

Ukkie 1.5dci (0), 12 jaar geleden

Gewoon de stekker v/d EGR-klep los halen, rij nu inmiddels zo'n 60.000 km zo (60KW 1.5Dci Mégane)
de metalen aanzuigbuis zou je ook eens schoon kunnen maken,deze zal ook wel dicht gekoekt zitten
succes

Sjors81 (0), 11 jaar geleden

toch maar besloten de EGR-klep te vervangen. De garage gaf aan dat bij loshalen van de stekker hij niet meer door de APK komt. Bedankt voor de info.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.