Renault Megane: Accu steeds leeg

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Mijn Megane met automaat vreet accu's ook al rij ik er niet mee. Plaatselijke garage - noemt zich Renault service dealer - kan fout niet vinden en heeft nu weer de zoveelste accu geplaatst binnen 2 maanden. Er zitten nu al 3 nieuwe accu's - deze 14 dagen geleden vernieuwd - in hij laad genoeg bij en er blijven geen lampjes in het koffer of dashbordkastje branden. Op het moment rij ik er niet mee maar ik had hem na deze 14 dagen na accu vernieuwing nodig en de nieuwe accu is weer leeg. Iemand een idee waar gezocht moet worden naar dit probleem.

marjovtil

Geplaatst door marjovtil (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Ze kunnnen toch meten of er stroom weg lekt,of zijn ze zo dom daar bij die garage?.
Je gaat toch wel even verder kijken dan alleen maar vervangen.

Heino4267 (110), 11 jaar geleden

Geen doorgeslagen diode in de dynamo? Geeft dezelfde verschijnselen.
Hoe kom je daar achter?
- als de accu na een dag stilstaan gegarandeerd leeg is, zetten ze de auto weg met volle accu en losgenomen dynamo-aansluitingen.
- als de accu dan niet meer leeg loopt, is het bij na altijd een defecte diode in de dynamo: dynamo vervangen....

hoffmann (0), 11 jaar geleden

ik doe meestal eerst in zulk soort situatie me radio afkoppelen

marjovtil (0), 11 jaar geleden

Maandag komen ze hem voor de zoveelste keer weer ophalen en zal ze wat van de hier gegeven antwoorden voorleggen. Het valt wel allemaal onder de Bovag garantie en als ik op een ander ga ben ik die natuurlijk kwijt bij dit bedrijf. Ver weg kan ik ook niet met mijn invaliditeit omdat er voor mijn lichamelijk probleem geen vervang wagens zijn. Allemaal bedankt voor de reactie. Als ik verlost ben van het probleem tzt geef ik een reactie.

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

geen lid van een hulporganisatie want die kunnen zo stroom verlies meten (trouwens een garage ook)

ronny530 (0), 11 jaar geleden

Om de accu op peil te houden moet je natuurlijk wel met de auto rijden, een geheel nieuwe accu laten monteren en vervolgens de auto laten staan is niet handig te noemen. Een nieuwe accu is niet volledig geladen maar wordt dat wel door met de auto te rijden. 14 dagen niet rijden en dan de volledige startcapaciteit van de accu vragen is vragen om problemen. De dealer zal best wel de lekstroom gecontroleerd hebben want 2 accu's weggeven doen ze niet zomaar. Ergo als de laadstroom goed is en er geen lekstroom is buiten de systemen zoals CV, alarm en radio back up om zie ik het niet als een defect. Een kwestie van ontlading door het niet gebruiken van de auto is de enigste optie.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Kom op Ronald,een auto met een nieuwe accu,die is echt niet na 14 dagen ontladen.
Er is gewoon wat mee.
Je schrijft dat de auto aangepast is wegens invaliditeit,de aanpassing die gedaan is is niet de veroorzaker van het leeglopen?.
En neem ook het antwoord van Hein mee naar de garage,een doorgeslagen diode geeft ook dit verschijnsel.

Ben1052 (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij ons staan de accu's soms een paar maand op de plank voordat ze gemonteerd worden en dat geeft nooit problemen.
Stroom meten en geduldig zoeken. Zit niets anders op.

marjovtil (0), 11 jaar geleden

Primera p11, Elektrisch is er niets aangepast alleen in de bediening voor het gasgeven dus daar kan het niet aan liggen. Voor het probleem begon heeft er 11 jaar dezelfde accu ingezeten. Ik rij wel geen grote afstanden maar ook dan kan een accu oud worden heb ik ondervonden. Is een dynamo met doorgeslagen diode te repareren of moet die vervangen worden?

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Meestal word die vervangen.

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

Lat nu eerst eens meten, dan weet je wat meer

marjovtil (0), 11 jaar geleden

Had belooft jullie op de hoogte te houden. De nieuwe accu opgeladen,dynamo vervangen en lekstroom opgemeten volgens de Renault service dealer op advies van de officele Renaultdealer uit de omgeving. Dynamo zag er inderdaad uit als een nieuwe. Na 1 lange rit met 2x starten en een rit van 15 kilometer met 2x starten gisterenmorgen weer hetzelfde probleen,accu leeg. Heb zonder verlichting,airco of radio aan gereden hem thuis afgezet en met de afstandbediening en handrem erop afgesloten. Vanmorgen kregen ze hem niet gestart met een startkoffer (?) en ook niet met startkabels de motor draaide amper rond en dan nog met snukken. Lampje kofferruimte is al verwijderd. Zou de startmotor of bekabeling nooit gebruikte trekhaak de oorzaak kunnen zijn? Kan ik met zoiets terecht bij b.v. het ANWB station in Geldrop voor een diagnose als hij weer loopt? Triestig ben ruim 40 jaar lid geweest van deze club en net voor aanvang dit jaar heb ik afgezegd omdat ik minder rij en dan gebeurt dit.

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

Je kunt altijd bij een ww station langs gaan, maar je zult wel lid moeten worden, en dit kost dan veel extra, als je verstandig bent wordt je lid via internet ,dan krijg je een voorlopig inschrijf formulier en heb je 8 dagen later recht op hulp (misschien eerder colange van de ww)
succes ermee

marjovtil (0), 11 jaar geleden

Ga ik proberen Jan want als ik naar een andere garage ga heb ik ook geen garantie meer wat deze prullers gedaan hebben. En daar staat Bovag op de gevel en facturen dus dat geeft ook geen garantie voor vakkundig werk. Nu ze hebben hen juist terug gebracht en de oude dynamo weer gemonteerd. Verder iets gedaan zonder uitleg door de computer te omzeilen. Ga hem morgen weer proberen en kijken of hij overmorgen nog aan de gang krijg. Zo niet dan bel ik de ww het kost nu toch geld.

peter80 (0), 11 jaar geleden

hoeveel Ah is de accu? Ik verwachtte ook direct de diode van de dynamo. Meet het spanningsniveau van de accu tijdens het lopen van de motor (+/- 13.8 V) en in stilstand (+/- 12 V). Klopt dit? Als je een dc amperemeter hebt hebt moet je eens bij stilstand meten hoeveel stroom er loopt. Deze moet bijna nul zijn (je hebt altijd een standby spanning ==> stroom). Als je de stroomwaarde hebt, kun je terugkijken welk apparaat zoveel stroom trekt ==> Ah....

Is er ergens sluiting, wat het defect veroorzaakt Sluiting naar aarde. Controleer eens het aardpunt, is deze mooi schoon?

gr en succes

peter

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=jan5047]Lat nu eerst eens meten, dan weet je wat meer[/quote]
Zoals mijn gewaardeerde collega al zegt,meet eens wat je precies aan laadspanning én laadstroom en evt lekstroom. Controleer ook eens de zekeringkast naast de accu,die willen ook nog wel eens doorrotten.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de uch het probleem geeft.
Deze stuurde om de zoveel tijd de binnenverlichting aan.
Haal de lampjes eens uit de units en proberen.


beste manier van lektesten is door wanneer de amp meter er tussen zit en de deuren met de handzender worden afgesloten want dan komen alle relias in rust.
Je mag max 0.07amp lek hebben.
Zoniet een voor zekeringen en relias losnemen of componenten afkoppelen en kijken wanneer de amp meer waarde zakt.
Dan weet je een richting waar je moet zoeken.

Succes.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

En verwacht van de ww ook geen wonderen,die zitten je samen met de auto bij een garage neer.
Die prutsers in die garage kunnen toch wel lekstroom meten?.

440cvt (0), 11 jaar geleden

Wanneer alle verbruikers uit zijn of op stand by{radio}, dan zou je met een amperemeter hooguit ongeveer 200mA moeten meten.
Is dit veel hoger dan kun je nog door een voor een zekeringen te verwijderen kijken of de stroom afneemt en in welk circuit het zit.
Lekstroom mag eigenlijk niet voorkomen, de stroom die er vloeit wordt verbruikt door de boord elektronica en het geheugen van de radio.
Wanneer er wel lekstroom vloeit kan het zijn dat er ergens bedrading is beschadigd waardoor met een overgangs weerstand stroom naar massa vloeit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.