Renault Megane: Megane 1.6 loopt wel stationair maar slaat af met gasgeven/optre

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Goede avond.
Onder het rijden begon de auto ineens drastisch in te houden en met gasgeven hevig te stotteren.
Bij aankomen stoplicht blijft ie stationair lopen maar bij enkele aanraking gaspedaal flink tegenpruttelen en afslaan.
Er komt dan witte rook uit de uitlaat.
Hoe meer gas geven des te meer hij tegen pruttelt.
Brandstof filter maakt wel al een tijdje een zoemend geluid maar geen effect op het rijden.
Ik moet er wel bij zeggen dat achteruit rijden wel gaat.(vreemd)

Ik zat zelf te denken aan de brandstofpomp?
En ik heb al op problemcar rondgeneusd(probleempjes zijn niet gelijk aan de mijne) misschien de mapsensor?
Wat doet die eigenlijk?
Heeft iemand tips of een te proberen oplossing dan hoor ik het graag.
Zit met handen in het haar.

Groetjes Dirk

Dolledriek

Geplaatst door Dolledriek (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

willem12077 (0), 12 jaar geleden

Dirk,
Uit bericht is niet duidelijk welk motortype de Megane heeft.
Als het een 16-klepper is, lijkt het er op dat een van de penbobines het heeft begeven. Vaak voorkomend probleem bij dit soort motoren.

Motor lijkt op 3 cylinders te draaien.

Willem

Dolledriek (0), 12 jaar geleden

Ja sorry vergeten te vermelden.
Het gaat inderdaad om een 16 klepper.
Er zitten hier alleen geen penbobines in maar 1 bobine met bougiekabels.
Misschien deze stroomverdeler de geest gegeven?
Bougiekabels (aansluiting op bougies) zien er goed en schoon uit.
Heb ooit meer een auto gehad die op 3 pootjes liep maar die kwam wel gewoon vooruit.
Die liep alleen zeer rauw.

Zal dus op de sloop even een andere moeten regelen om te vergelijken.
Groetjes Dirk

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Kan alleen een K7M 1.6 8 klepper zijn met een bobine blok!!

Dolledriek (0), 12 jaar geleden

Ja sorry,het is een 8 klepper.
Ik ben op onderzoek gegaan en heb de oorzaak gevonden.
Volgens mij is dit de vacuumpomp waar een pal/aansluiting bovenop van gebroken is.
Als ik mijn vinger op het afgebroken stuk hou dan loopt ie gelijk een stuk beter.
Dus nu kan ik de sloop af op zoek naar een vervanger.
Maar voor de kenner,is dit de vacuumpomp,zodat ik het juiste vraag aan de telefoon ter info?
Afbeelding staat hieronder.
Alleen de aansluiting links (als ie staat) is niet aangesloten,hoort dit zo?

Alvast bedankt voor de moeite.
Dirk
[url=http://postimage.org/image/eu6193znp/][img]http://s18.postimage.org/eu6193znp/DSC_0...[/img][/url]

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat is het dampvat dat zorg dat bij deellast de benzine dampen van de tank worden aangezogen en woden verbrand.

Dolledriek (0), 12 jaar geleden

Dank je zeer voor de moeite,klinkt logisch.
Ben geen gehele leek maar weet niet alle benamingen van dergelijke onderdelen.
Ik ga morgen te veld om dit te fiksen

Groetjes Dirk

fitz (0), 12 jaar geleden

Volgens mij regelt een electroklepje of en wanneer de damp uit het dampvat naar de verbranding gaat.

Dolledriek (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de reacties

Dirk

Dolledriek (0), 12 jaar geleden

Dampvat vervangen,maar probleem niet opgelost.
Motor wil af en toe aanslaan,als ie dat doet loopt ie mooi op 4 cylinders(niet hokken en stoten zoals ie op 3 zou lopen)
Bruin relais op linker schutbord blijft ratelen en die vervangen maar blijft het doen(ratelen)
Toch maar garage moeten raadplegen????

Dirk

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Controleer je massa punten eens bij de dynamo steun/ oliepeilstokbuis..

Dolledriek (0), 12 jaar geleden

Dank je voor je bericht.
Zal ik gelijk doen.
Wel denk ik zelf aan de bobine of ontsteking (waar die ook mag zitten)
Dan het zijn dat die de geest gegeven hebben?
En kan een garage die desnoods uitlezen?

Dirk

Dolledriek (0), 12 jaar geleden

Heb gekeken,massa aansluitingen zijn goed in orde.
Was te proberen waard.
Thanks

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Bobine's zitten op het kleppendeksel.
Systeem valt uit te lezen.

Dolledriek (0), 12 jaar geleden

Bobine weet ik te zitten,alleen ontsteking niet

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat is de ontsteking........

Dolledriek (0), 12 jaar geleden

Ramjod,je bent de redder in nood.
Omdat ik niet zeker wist en twijfelde of ik alle massapunten had gehad ben ik op onderzoek uit gegaan.
Onder de splitsing v/d draadboom vlak bij de oliepeilstok waren 2 hele korte draadjes die eruit staken en toevallig in mijn vinger pikte.
Vanaf onder de auto met zaklamp zag ik eindelijk waar ze aan zaten,aan het blok dus.
Met een massieve nieuwe massakabel aan het blok bevestigd,sleutel omdraaien en lopen die handel.
He he eindelijk klaar.
Dit dankzij dit forum en goedwillende leden.

ps. Mijn km teller deed het al lang niet meer (elektronische voeler op versnellingsbak) kreeg dealer toen niet aan de praat.
Door die massakabels goed te monteren werkt mijn km teller weer 100 %

Dus mijn dank is enorm en ik ga nog lang nagenieten.
Thanks

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.