Peugeot 106: Klapperend geluid onder distributiekap

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1124

Het volgende probleem heb ik met onze Peugeot 106 1.1 bj 2000:
Onder de distributiekap komt een klapperend/ratelend
geluid,dit alleen bij koude motor en bij 1500 toeren,net boven stationair dus.
Geef je iets meer of minder gas,dan is het weg.
Auto heeft 200.000 km op teller,bij 120.000 is distributie/spanrol vervangen,waterpomp niet.
Wat zou dat zijn?
Groet Michel

michel106

Geplaatst door michel106 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Beunhaas (540) PRO, 12 jaar geleden

Ik weet niet hoe je sleutelvaardigheid is, maar persoonlijk zou ik de kappen eraf halen en de distributie eens kritisch bekijken:
-Loopt de riem nog goed over de wielen of is tie aan de buitenzijde afgesleten?
-Heeft de spanrol speling? Is eigenlijk alleen vast te stellen met de riem eraf.
-Loopt de riem ergens tegen de kappen aan?

michel106 (0), 12 jaar geleden

Dat tegen de kap aan klapperen vind ik aannemelijk,het is wel weg als de motor warm is
Maar als het toch weer los moet kan ik beter al alles vervangen,incl waterpomp.
Zodra ik het vervangen heb koppel ik het even terug.
Dank voor reaktie!
M..

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zou maar eens rap die kappen verwijderen en de boel controleren! Kan ook zijn dat de riem dusdanig slap staat dat dit het klapperen bij koude motor veroorzaakt. Bij warme motor (uitzetting) komt de riem iets strakker te staan, dus mogelijk een verklaring dat dan het geluid weg is als de motor warm is.

michel106 (0), 12 jaar geleden

Dank je,ik ga zsm en brug huren en de boel losmaken.
Ik laat het nog weten.
Gr. Michel

Pieterb1 (0), 12 jaar geleden

Vermoedelijk is de spanrol verdraaid, deze types hebben geen veer die de rol op spanning houdt.
Ik heb het al enkele malen meegemaakt, dat de rol iets was verdraaid, waardoor de riem dus inderdaad slapper kwam te staan.

Ben benieuwd naar de oorzaak.

michel106 (0), 12 jaar geleden

Vandaag en brug gehuurd,poelie , motorsteun en kap losgemaakt.
Inderdaad de distributieriem was niet meer goed gespannen en klapperde tegen de binnenkant van de kap.
Er was ook zichtbaar en slijtplek.
Omdat alles toch los was heb ik waterpomp, spanrol (zonder veer)en riem maar vervangen.
Daarna het volgende probleem tegengekomen:
Bij het afvullen van de radiator dreef er allemaal olie (zwarte drab)op het water in de vulopening waarschijnlijk de koppakking.
Auto rijd heel goed,niet inhouden e.d.
Wat zal ik doen?Doorrijden en in de gaten houden of vervangen?
Auto is twaalf jaar oud.
Dank voor alle reacties!

Pieterb1 (0), 12 jaar geleden

Ik heb er zelf een 94-er bij als 2e auto (1.0 motor).
Deze heeft nu een 210.000 km gelopen en gebruikt geen spat olie.
Ik heb inderdaad ook de koppakking al vervangen ivm lekkage aan de distributiezijde.
(die van mij had geen olie in het koelwater)
Als je handig bent is het een goed uit te voeren klusje en heb je daarna weer veel plezier van.
Indien er verder geen klachten zijn, en je zorgt voor wat onderhoud op z'n tijd moet je er inprincipe toch een tijd in kunnen doorrijden.

michel106 (0), 12 jaar geleden

Daar gaan mijn gedachten ook wel naar uit.
Auto is al 8 jaar in ons bezit en de laatste jaren zijn alle denkbare slijtagegevoelige delen vervangen,inclusief radiateur , kat. en recent een aandrijfas en grote beurt.
Allemaal zelf uitgevoerd.
Voordeel is dat we goed weten wat we in huis hebben en die koppakking is ook nog iets wat veel voorkomt bij dit type.
Is er iets waar je echt op moet letten bij het loshalen?
En hoeveel kopbouten heeft deze motor?
Gr Michel

Pieterb1 (0), 12 jaar geleden

De kop zit met 10 bouten vast (deze moet je wel nieuw erbij bestellen, maar dat zijn ook niet de kosten).
Na demontage van de kop erop letten of er losse cilinderbussen zijn toegepast bij dit type, zo ja, dan een strip over de cilinderbussen plaatsen en vastzetten met M10 bouten.
(om te voorkomen dat de bussen uit hun onderste bevestiging loskomen)
Als je dan toch de kop eraf hebt liggen, direct de nokkenas keerring ook vervangen.
Ik heb je even wat fotos van mijn klus op je mail gezet, ook die met het borgen van de cilinderbussen.

michel106 (0), 12 jaar geleden

Pieter

Bedankt voor de foto s!
Krijg nu en goed beeld bij de werkzaamheden.
(Mooie werkplek trouwens,kan ik echt van dromen!)

Ik heb ook wat vragen:

Op de foto s is te zien dat je het gasklephuis en tuimelaars hebt verwijderd; is dit noodzakelijk?
Je kan immers bij de kopbouten komen.
Mijn idee is om de D riem, uitlaat en luchtfilter etc. los te maken,daarna kop eraf tillen.
Daarna alles licht opschuren en schoonmaken en de kopboutgaten goed uitblazen
Daarna alles weer monteren.
Wij hebben overgens een laatste type 106
Zag dat er en ander oliefilter en ontsteking opzit.
Gr M.

Pieterb1 (0), 12 jaar geleden

Gasklephuis heb ik verwijderd ivm alle bekabeling etc.
Tuimelaars heb ik niet verwijderd, alleen de kapjes van de nokkenas om zodoende alle kleppen de laten sluiten.
(is de onderzijde van de kop ook direct vlak)
Wat betreft de ontsteking, volgens mij zijn er in totaal 3 verschillende typen in omloop die er in de loop der tijden zijn toegepast.
Pas met het schuren er wel op dat er geen krassen ontstaan.
Benieuwd naar jouw bevindingen (en feedback)

michel106 (0), 11 jaar geleden

Gisteren weer en brug gehuurd,alle losgebouwd en goed schoongemaakt met pakkingkrabbertje en fijn
Schuurpapier.
Koppakking op advies helemaal ingevet daarna geplaatst en kop weer
met nieuwe bouten vastgezet(1x20Nm daarna 2x 120graden)
Alles afgemonteerd en radiator met water en en reinigingsmiddel afgevuld.
Motor loopt aardig,werd wel snel heet dit ivm met lucht in het koelsysteem.
Lang met ontluchten bezig geweest via de drie ontluchtings nippels (ventiel kachelslang,thermostaathuis en radiator rechts.
Er zijn nu twee dingen waar ik nog vragen over heb:
1:De bovenste radiatorslang blijft erg hard.
2:de motor maakt meer als voor de ingreep een spinnend haast tikkend geluid.
Verder rijd hij goed, volgende week het water voor koelvloeistof vervangen
Dank voor alle reakties!

Jeroen1978 (50), 11 jaar geleden

Wat vraag 2 betreft, heb je na het vervangen van alle onderdelen de kleppen wel opnieuw afgesteld?

michel106 (0), 11 jaar geleden

De kleppen heb ik niet gesteld omdat dat enn paar maanden eerder
als was gebeurd.Ga ik voor de zekerheid nog even doen.
Zou het ook in het injectiesysteem kunnen zitten? Het geluid lijkt meer daarvandaan te komen?
Gr. M

Jeroen1978 (50), 11 jaar geleden

Als ik de distributieriem los heb gehad controleer ik altijd de klepspeling en stel ik deze opnieuw af indien nodig.

De injectoren maken normaal gesproken ook een tikkend geluid maar het lijkt mij sterk dat ze dat voor de reparatie minder deden dan na de reparatie.

Ik zou eerst voor de klepspeling gaan.

michel106 (0), 11 jaar geleden

Ga ik doen
Dank je

michel106 (0), 11 jaar geleden

Dat ziet er goed uit,
Lastige is alleen dat ik altijd ergens naartoe moet rijden voordat ik
aan de auto kan werken.
Ik was er vanuit gegaan dat cilinder 1 aan de distributie zat.
Gr. M

Jeroen1978 (50), 11 jaar geleden

Cilinder 1 zit inderdaad aan de vliegwielkant, is Franse stokbrodenlogica.

Klepspeling afstellen kan je overal doen, ongetwijfeld ook bij jou voor de deur, ongeacht of je in een boerengat of in een grote stad woont.

Auto in z'n 5-de versnelling zetten, rechter voorwiel opkrikken en dan kan je door het wiel te verdraaien de kleppen openen of sluiten.

Hans4040 (355) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Jeroen1978]Klepspeling afstellen kan je overal doen, ongetwijfeld ook bij jou voor de deur, ongeacht of je in een boerengat of in een grote stad woont.[/quote]
Maar het mag niet...
APV
Artikel 5.1.2
3. Het is degene die er zijn bedrijf, nevenbedrijf dan wel een gewoonte van maakt voertuigen te stallen, te herstellen, te slopen, te verhuren of te verhandelen, verboden:
b. de weg als werkplaats voor voertuigen te gebruiken.

michel106 (0), 11 jaar geleden

Kleppen vandaag (koud) gesteld volgen tabel.
Volgorde klopte, nr 1 is aan vliegwielkant.
Motor loopt weer zoals we de auto 8 jaar geleden
kregen mooi stil en zonder getik en gespin!
Kleppen stonden dus niet goed afgesteld.
Verder moest wel water bijvullen, ik ga er vanuit dat er nog wat lucht
in het koelsysteem zat.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.