Renault Megane: Bandenspanningssensoren

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Enig idee of de bandenspanningssensoren van een Megane CC bj 2004 kunnen worden uitgeschakeld. Je kunt nu nooit de wielen van voor naar achter plaatsen en v.v. Heel lastig.

FredAJ

Geplaatst door FredAJ (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 11 jaar geleden

kan niet.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Kan wel.
In de UCH en in het Klokkenpaneel moet de functie SSPP uitgeschakelt worden met de Cliptester van renault.

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Sspp heet het.

ronny530 (0), 11 jaar geleden

Renault raad in het instructie boekje ten sterkste af om wielen van plaats te wisselen. Bij normaal gebruik is wisselen ook helemaal niet nodig.

FredAJ (0), 11 jaar geleden

Heren,
Ik heb de voor en achterwielen gewisseld. Gaf GEEN storing in het display. Eigenlijk probleem opgelost

Heino4267 (110), 11 jaar geleden

Ja dat kan kloppen: dan vallen NU ! de bandenspanningen nog binnen de marges die voor de originele plaats van het wiel gelden.
Zodra het kouder/warmer wordt, of je volbeladen c.q. hard gaat rijden, zul je foutmeldingen krijgen in je instrumentenpaneel (m.n. dat de bandenspanning te laag / hoog is).

Voorbeeld (met willekeurige getallen):
Marges in de computer voor bandenspanning vóór: 2.2 - 2.6 Bar
Marges in de computer voor bandenspanning achter: 2.0 - 2.4 Bar

Je werkelijke bandenspanning vóór was 2.3 Bar en achter 2.2 Bar. Nu wissel je de voorbanden met de achterbanden (ik mag voor jou hopen "dat je de linkerbanden allebei links hebt gehouden"):
- het wordt kouder buiten: De computer geeft bij koude auto een foutmelding op de achterbanden (omdat de werkelijke bandenspanning in je voorbanden tot 2.1 Bar is gezakt).
- je gaat rijden: een lange rit op de snelweg met kinderen en bagage achterin. De bandenspanning in je voorbanden loopt op van 2.2 naar 2.5 Bar (dat is de praktijk...). De computer geeft een foutmelding op je achterbanden omdat in werkelijkheid je voorbanden een te hoge spanning hebben.

Als je kan leven met dit soort meldingen en bij foutmeldingen de werkelijke band weet te achterhalen (bv. via een extra tabelletje dat je zelf bijhoudt), is er niet zoveel aan de hand.

Ik wordt zelf echter hélemaal gestoord van die knipperende oranje meldingen over bandenspanningen, aanstaande beurten enzovoorts tijdens lange ritten!

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Kortom,uitschakelen deze onzinnige accesoire.
Het brand te pas en te onpas en uiteindelijk let je er niet meer op omdat het de zoveelste melding is.
En normaler wijze moet je juist eens in de zoveel tijd of km's je wielen paarsgewijs wisselen met voor teneinde ze gelijkmatig te laten slijten en cupvorming te voorkomen

afschrijving? (0), 11 jaar geleden

Uitschakelen, Ik weet niet wie deze onzin heeft uitgevonden, een normaal ventiel kost 30 cent, een ventiel met sensor kost 80€, als er eens iets kapot is, komt er een dure reparatie bij kijken.
(bij "run flatt" banden is het begrijpelijkerwijs verplicht om een bandenspanningssensor te hebben). Verder vind ik, dat wanneer je een lekke band hebt, je hem moet repareren of vervangen, de doorrijdtruckjes helpen uiteindelijk niet veel verder. (kost een hoop extra geld).

Het is overigens mogelijk, de banden op hun nieuwe plaats in te leren met speciale apparatuur.
Groet Harry

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Als je het fijne er niet van weet oordeel ook niet dan....
Veel mensen merken het niet als zs met te zachte banden rijden tot het gevaarlijke af.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Ja Sebastiaan,als het systeem goed werkt,kan het een positieve bijdrage leveren.
maar als het lampje te pas en te onpas lekke banden gaat melden let je er op den duur niet meer op.
Het is net als met een auto alarm,als het voor de eerste keer in de straat afgaat ga je kijken,maar als dit 4 keer in de week gebeurt kom je er je stoel niet meer vooruit.
Dit soort systemen zijn een extra kassa voor de dealer,want je durft geen band te laten wisselen bij een bandenboer teneinde maar niet geconfronteerd te worden met dat irritante lampje.
Dus ga je naar de dealer,en die rekent wel ietsje meer.
Kortom,een onzinnige accesoire,goedkoper is gewoon een keer in de twee weken bij een tankbeurt je bandenspanning voor 50 euro cent checken.
Een maat van mij heeft het uit laten schakelen destijds,werd er gek van,was weliswaar een lease auto,maar toch.
Met name de wissel met de winterbanden was een crime.

Heino4267 (110), 11 jaar geleden

/offtopic:
Kleine nuancering:
- het systeem meldt alléén dat er een lekke band is als de band werkelijk lek is, óf als de bandenspanning zo ver is gedaald dat de band zich gedraagt alsof hij lek is. Deze "rode" meldingen zijn behoorlijk accuraat en ze voorkomen wel degelijk ongelukken.
- de "gele" foutmeldingen die je vaker krijgt, betreffen een band waarvan de bandenspanning zich buiten het door de fabrikant ingestelde venster bevindt. De vensters zijn zo gekozen dat je met correcte bandenspanning niet vaak deze meldingen krijgt.
- Als het erg warm of erg koud wordt, kan je wèl zo'n melding krijgen. Dit is terecht: je zou de afwijkende bandenspanning in die gevallen moeten corrigeren om weer binnen de door de fabrikant voor dat bandentype aangeraden marge te komen.
- Er is een Europees voornemen om dit systeem binnenkort verplicht te stellen op alle nieuwe auto's. (De invoering ervan is net uitgesteld.)
- Op de nieuwere modellen kan je twee sets banden aan laten melden: één set zomerbanden en één set winterbanden. Als je na het eenmalige aanmelden van de nieuwe velgenset bij het monteren let op de kleurcode op de ventielen (altijd cf. de kleurcodetabel in de bestuurders-portierstijl) , kan je ze gewoon monteren en zonder problemen doorrijden.
- het wisselen van banden "over de velgen" is hierdoor inderdaad lastiger geworden.

En ter leering ende vermaeck:
Bij mij op het werk zijn in 2011 tijdens een veiligheidsactie alle banden van alle (1200+) auto's in de parkeergarages gechecked. Je wil niet weten met welk desastreus resultaat. Velen reden op bandenspanningen onder 1 bar. En de meeste auto's komen en gaan via de pal naast het bedrijf liggende snelweg....

/ontopic....

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Allemaal leuk als het verplicht gesteld word,weer een extra kassa voor de dealer.
Want dan laat je geen band meer door de bandenboer doen,want dan heb je altijd gezeik achteraf.
Zeker als de winterbanden een half jaar in de schuur liggen,blijken na montage de batterijen in de zender op,kan de hele boel er weer af.
Is gewoon geen goed systeem,nogmaals,een keer in de twee weken bij het tankstation controleren,kost je 50 euro cent.
En tuurlijk,er zijn altijd mensen die nergens naar kijken,maar die reageren na verloop van tijd ook niet meer op een brandend lampje,die kijken sowieso toch nergens naar.

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Batterijen gaan 10 jaar mee, iedere garage kan gewoon je banden vervangen, sensoren kosten 25 euro ps, en iedere bovag garantie staat garant voor de ventielen die ze vernielen door onhandig opleggen of demonteren. Staat in de voorwaarden. Ben wel eens dat de eerste jaren megane en laguna software problemen hadden waardoor ze rare meldingen gaven. Maar dat is daarna goed gekomen.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Hallo Sebastiaan.
Ik weet niet waar jij die voorwaarden vandaan haalt,maar de meeste zeggen gelijk,we vervangen de banden,maar we zijn niet verantwoordelijk voor het wel of niet werken daarna van de sensoren.
Tenminste,dat was bij die maat van me zo,die liet ze dus vervangen door de renault dealer.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Wanneer de auto binnen komt voor banden wissel / vervangen en daarna is er storing hebben wij als dealer een probleem.
Daarom eerst controle of het systeem geen melding geeft op dashbord zoja eerst met klant overleg voor we er aan beginnen om erger te voorkomen.

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Ik heb zelf aan de hand gehad, de monteur brak het ventiel aan de binnenzijde. Hun oplossing was met tape de sensor in de velg plakken en dan een rubberen ventiel. Ging ik natuurlijk niet mee akkoord.

Had ik even in de voorwaarden gekeken, en daar staat iets van: de garage is verantwoordelijk voor gevolg schade indien de aangeleverde auto danwel producten in goede staat zijn. Ik zit nu op de ipad dus kan het niet inlezen. Maar dat staat zo ongeveer in de voorwaarden. Hun dit onder de neus gedrukt waarop ik samen met excuses nieuw ventiel kreeg zonder verdere kosten. En door ze ingelezen. Was een bandenfitter met bovag lidmaatschap.

FredAJ (0), 8 jaar geleden

Auto verkocht;geen probleem meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.