Renault Scenic: Koelvloeistoflamp aan tijdens rijden? Lekke kop?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: K7M A7 (1.6E)

We hebben enkele maanden terug een oude Scenic als tweede auto gekocht voor de korte ritten met twee kinderwagens.
Met 2 ton op de klok lekt en zweet hij wat olie (helaas ook precies op de uitlaat, dus dat stinkt!), maar verder rijdt (reed) hij toch prima.

Tegen het stotteren heb ik net nog twee nieuwe bobines besteld (bougies en kabels zijn al vervangen) en een paar weken terug heb ik er zelfs nog een nieuwe radiateur in gezet.
Maar vanaf daar begon het....

Vorige week liet de auto mijn vrouw opeens staan.
Er zat 'maar' een halve liter koelvloeistof te weinig in (slordig) en dus was het expansietankje leeg. (Slang stond wel vol)
Na een rit was de motor op temperatuur en de waarschuwingslamp lichtte toen op (temperatuur meter ook op 'hoog').
Daarna sloeg de motor af en was de auto niet meer te starten.

Renault er dus maar bij gehaald en de monteur begon meteen zorgelijk te doen over het te lage koelvloeistofniveau.
Hij heeft de koelvloeistof bijgevuld, maar nog immer wilde de auto niet starten, dus uiteindelijk de sleepwagen erbij en de auto naar de dealer gebracht.
Vanaf daar kwam de melding dat het einde oefening was voor onze oude Renault.
De kop was volgens de heren technici duidelijk gescheurd en er volgde toen een lange lijst onheil en kosten die we moesten maken om de auto weer bruikbaar te krijgen.

Omdat de investering in deze auto niet erg groot geweest is en excessieve reparatiekosten dus geen optie zijn, ben ik hem dit weekeinde maar op gaan halen om te zien wat er er mee aan moeten.
Tot mijn verbazing startte hij direct en zonder problemen bracht hij mij netjes thuis. (geen lampjes, geen gestotter)
Ik ben daarom een dag later maar eens een ruim een uur durende testrit gaan maken met alle soorten wegen en omstandigheden. Snelweg (140km/h), hard rijden, rustig rijden, binnenwegen, stadsverkeer etc.
Ik heb hem flink aan de tand gevoeld en daarbij geen problemen gemerkt op een enkele 'hik' na die tijdens een nog koude motor optrad, op een moment waarop het stationair toerental erg laag leek (bobine?)

De auto gebruikt geen olie of koelvloeistof en er is geen donkere walm of witte stoomwolk uit de uitlaat waarneembaar.
Olie uit de oliedruksensor lekt wat op de uitlaat, dus dat stinkt en rookt een beetje (stoomcleaner doet dit ook periodiek verhelpen)
Ook het uitlaatspruitstuk is gescheurd en lekt wat uitklaatgassen (maar die vervang ik pas als ik zeker weet dat de auto dat nog waard is)
Al met al merk ik geen symptomen die mij op een gescheurde kop wijzen of misschien lekke koppakking of ander groot onheil.

Naast de bekende ouderdomskwalen die ik dus wel gedoog merk ik niets aan de auto.
De computer is uitgelezen, maar hoe die computer een 'gescheurde kop' aan kan geven begrijp ik niet.
(Heb geen uitdraai gehad)
N.B. Had vanuit die uitlezing juist info verwacht over kapotte bobines of sensoren!

Nu geeft mijn vrouw aan dat tijdens een normale rit het temperatuurlampje brand en ook de temperatuurmeter op max staat.
Dit zou volgens de monteur op foute boel duiden.
Op geen enkel forum vind ik iets over het koelvloeistoflampje en haar functie
(Uitgangspunt: thermostaat werk en koelvin slaat aan)

Wat moet ik met deze auto aan?

zeniek

Geplaatst door zeniek (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Een gescheurde kop kun je pas beoordelen wanneer de kop eraf en is afgeperst bij een revisie bedrijf.
Komt zelden voor .
Meest voorkomende is de koppakking zelf deze wil wel vaker doorslaan waardoor er koelvloeistof in de cilinder staat daardoor slecht aanspringt of helemaal niet. Olielekkage vertonen achter het uitlaatspruitstuk komt vaak voor.

zeniek (0), 12 jaar geleden

Lekkage kop of koppakking lijkt me dus nog steeds niet erg aannemelijk, want de auto verliest geen vloeistoffen.
Vermogen genoeg ook, dus compressieverlies lijkt me ook niet aan de orde.
Het onderbuikgevoel zit 'm in de soms plots aanspringende controlelampen (koelvloeistof) en hun diepere (?) betekenis....

zeniek (0), 12 jaar geleden

Zaterdag een set nieuwe bobine's gemonteerd, de draadverbinding van de oliesensor dik in de teflontape verpakt en alle vacuumslangen gecontroleerd.
Auto loopt weer als een zonnetje!
Geen hik, hort of stoot meer gevoeld en ook de olielekkage is aanzienlijk minder.
(Jammer dat ik die O-ring van die sensor niet los kon krijgen)

Ik weet niet wat die Renault-garage de vorige week allemaal tegen mijn vrouw heeft lopen kletsen, maar bovenstaande diagnose hadden ze ons volgens mij voor die EUR 85,- ook best mogen geven!

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Een zwaluw maakt nog geen zomer.
Plotseling koelvloeistof verlies en heet lopen terwijl je geen lekkage op de grond hebt duid er toch echt op dat het via de cilinders verdwenen is.
Het moet ergens blijven,het is niet uit zichzelf verdwenen.
Templampje en meter op max duid echt wel op een koelprobleem.
Waarschijnlijk ben je niet van het probleem af.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.