Renault Clio: Elektronische storing

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6

Hallo,
Sinds enkele dagen heb ik elektronische storing op mijn Renault Clio van 2003.
Op onregelmatige tijden vallen volgende onderdelen uit (het kunnen er meer zijn, deze zijn mij alleszins opgevallen): pinkers, ruitenwissers, centrale vergrendeling. Wat zeker nog werkt zijn de lichten (binnen & buiten), radio.
Na een tijd (ook onregelmatig) springt alles weer terug aan.

Bijvoorbeeld:
- Gisteren op de weg van het werk naar huis werkte niets (dus de auto ook uitgezet met niets dat werkte)
- Gisteren avond startte de auto normaal (alles werkte), na een beetje rijden viel alles weer uit. Ik heb mij toen aan de kant gezet en zonder ik aan iets kwam begon alles weer normaal te werken.
- Vanochtend kon ik de auto starten en alles werkte. Na 10minuten rijden vielen de onderdelen weer uit, maar na 2minuten ging alles weer terug aan.

Wat ik denk/dacht dat er kapot kan zijn:
- batterij? het is nog de originele batterij. Maar ik heb ze uitgemeten en gaf een normaal voltage aan. (12,5 motor stil en 14.5 bij motor aan). Dus kan het niet zijn?
- relais? Ik heb de relais naast de motor er uit gehaald, geen enkele had een rare kleur of vorm. Dus kan het niet zijn?
- Kabeltje los? Gisteren avond stond de auto volledig stil toen alles weer begon te werken. Dus kan het niet zijn?
- ComputerModule? Op dit moment denk ik dat het dit wel zou kunnen zijn. Ik heb nog geen elektronisch schema kunnen vinden...

ps: ik heb gisteren de batterij los gekoppeld van de auto waardoor de radio nu telkens een code vraagt (4cijfers). Natuurlijk ben ik die code kwijt. Kan er iemand mij zeggen of er een programmatje bestaat waarmee ik deze code kan vinden?

christopheva

Geplaatst door christopheva (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Alles wordt aangestuurt door de uch in de auto links voor onder dashbord.
Accu kan deze gekke storingen veroorzaken.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

zal wel ergens een slechte verbinding zijn

Heino4267 (225), 12 jaar geleden

De code krijg je bij de Renault dealer (autopapieren meenemen). Vraag gelijk naar de methode voor het invoeren van de code....
Er is een programmatje voor, maar dan moet je eerst de autoradio uitbouwen (= meer werk) en alle nummers die er op staan fotograferen.

christopheva (0), 12 jaar geleden

@Ramjod: De batterij leek mij goed bij het uitmeten van voltage. Jij bedoelt misschien dat de batterij soms pieken geeft? Ik zal ze eens vervangen.
@jan5047: Dit betekent dat er een slechte verbinding is tussen de schakelaar (naast het stuur) en de zekeringen kast?

christopheva (0), 12 jaar geleden

Ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden.
Vanochtend viel weer alles uit, ik heb toen onder het stuur met wat kabels bewogen en alles sprong weer aan.
Straks ga ik het nog wat meer bestuderen. Ik vind het toch maar raar dat die connector los kan komen, het zag er mij een stevige connector uit.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

mischien de stekker verbrandt te veel overgangs weerstand

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.