Renault Laguna: Distributie snaar gebroken

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v 99kw

Hallo medemonteurs,
Waarschijnlijk heb ik een gebroken distri snaar bij mijn laguna. De startmotor gaat gewoon rond. Moet voor controle de kop eraf of niet?
Ik ga morgen kijken of dit zo is.

ik hoor graag van jullie

mike la

Geplaatst door mike la (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Je kunt via de olievuldop een van de twee nokkenassen zien .
Iemand laten starten en even kijken of deze draait.
Bij een 16 klepper kun je erop rekenen dat er kleppen krom zijn als de riem springt..
Dus kop eraf.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 11 jaar geleden

inderdaad, zorg ook voor speciaal gereedschap, deze motoren zijn namelijk spie loos, vervang ook de krukaspoelie bout !!!

mike la (0), 11 jaar geleden

bedankt voor jullie feedback. ik heb t gecheckt nokkenassen draaien mee. ga nu maar verder zoeken, maar vind de startmotor snel rondgaan.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Vermoedelijk een van de nokkenas moeren of krukas bout niet goed vast waardoor de timing is versprongen en de kleppen heeft geraakt.

mike la (0), 11 jaar geleden

Kan dat zomaar loslopen? Ik heb wel de bougies eruit gehad en zie op de zuigers niet dat er kleppen geraakt zijn.
Morgen maar compressie meten

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je het specialgereedschap hebt kun je het makkelijk controleren dmv de 2 doppen uit de cilinderkop en de bdp stift in de motor te duwen .
wanneer de bdp is vastgezet moet het nokkenasgereedsschap makkelijk gemonteerd kunnen worden de inkepingen van de nokkenassen moeten in een lijn liggen.
Zoniet dan weet je genoeg.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 11 jaar geleden

@ mike, als bv de krukaspoelie bout niet op moment en hoekverdrading is vast gezet, dan gaat het mis. of het hergebruiken van een oude bout bv

mike la (0), 11 jaar geleden

De snaar zelf is niet gebroken, wel voor de helft opgevreten. uit de kap onder het blok kwam een bosje opgekrult blik, ik denk van een loop of spanrol.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Dit is de geleide -rand van een nokkenaswiel. Je zou om zeker van je zaak te zijn alles opnieuw met hulpgereedschap monteren . Zie of er weer compressie is op alle cilinders . Als dit zo is en de motor weer aanslaat been jij de eerste die zoveel geluk heeft. Succes.

mike la (0), 11 jaar geleden

Ik heb net de 1e zuiger op bdp gezet en de sleuven van de nokkenassen bekeken. Die van de inlaat is iets verlopen

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Haal geen wielen los maar zet de riem en dus ook de nokkenassen zoals het zou moeten zijn en probeer. Groeten.

mike la (0), 11 jaar geleden

Komt het wel meer voor de deze geleiderand van het nokkenastandwiel(inlaatkant) eraf komt zetten? Ik hoorde van t weekend iemand met het zelfde motortype en kmstand 205000 die had de distrisnaar gebroken.

mike la (0), 11 jaar geleden

moet er eigenlijk een nieuw nokkenastandwiel gemonteerd worden omdat die opstaande rand eraf is of kan dit geen kwaad?

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Advies poelie vervangen en alle andere tandwielen controleren op beschadigingen en zonodig vervangen.

van nistelrode (0) PRO, 11 jaar geleden

vergeet niet de multieriem en spanner te controleren/vernieuwen , het komt nl. nog al eens voor dat de multieriem er af loopt en tussen de distributieriem komt

mike la (0), 11 jaar geleden

ben gisteravond nog bezig geweest. De nokkenas uitlaatkant was iets terug gelopen. Alles weer op tijd gezet dmv speciaal gereedschap en distrisnaar en rollen vervangen. straks weer afbouwen en eerst kijken of ie lopen wil.

mike la (0), 11 jaar geleden

ik heb gister geprobeerd te starten, maar lopen homaar. ik ga nu de kop eraf halen. Zijn er nog punten waar ik op moet letten??
alvast bedankt

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Nokkenassen niet verwisselen anders sta je straks voor verassingen.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Was er wel compressie ?? Succes met sleutelen.

mike la (0), 11 jaar geleden

compressie heb ik niet gemeten, maar kon zo al horen dat er geen verschil was.

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

zeker weten juiste timinggereedschap gebruikt ??????

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Let op bij een 2.0 moet de krukas blokkeren met de stift in beide richtingen.
En zorg ervoor dat je geen balanceergat neem want daar past de stift ook in.
Beste gebruik je een lange schroevendraaier via bougiegat en zet cil 1 in bdp daarna de stift erin dan weet je zeker dat je goed zit.

mike la (0), 11 jaar geleden

heb ik gedaan en ook volgens de handleiding de spie omhoog gezet

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Alle tandwielen/spieen gecontroleerd ???, in een ver grijs donker hoekje van mijn geheugen kan ik nog een verhaal herinneren van afgebroken nokkenasspieén.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Is geheel spieloos.

mike la (0), 11 jaar geleden

sorry voor de late reactie, ben erg druk en op vakantie geweest. Uiteindelijk waren alle 16 kleppen krom. Zelf nieuwe kleppen en de hele ratteplan vervangen. Bij demonteren ook nog de laatste kopbout het torxkroontje afgebroken, moeten uitboren en met linkse tap aan de gang. Naar alle waarschijnlijkheid is de krukaspoelie voor v snaar de oorzaak geweest, de ze was in twee losseschalen verdeeld.

bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.