Renault Grand Espace: lek bij de krukas kering

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

ik heb een probleem met mijn espace van 1999. Deze lekt/verbruikt olie. de oprit wordt langzamer hand goed zwart en ik koop me te barsten aan olie.

het ziet er naar uit dat hij lekt bij de kruk as aan de achterzijde van het blok. blok al meerder keren schoongemaakt echter binnen een aantal km weer gewoon vies van de olie en stink als die warm is. ik vermoed dus dat de krukaskering lek is. De distrubieriem is al vervangen, nog geen 10.000km geleden. Echter de garage die het heeft gedaan heeft geen zin om aan de klus te doen, te zoeken naar het lek.
dus nu zit ik met een olielek.

nu de vraag is het moeilijk de krukas kering te vervangen? is het te doen voor de deur op de zwarte oprit :). en moet inderdaad het hele blok er uit? welke stappen moet ik doen?

als er iemand zin heeft te helpen ik woon in Helmond

vast bedankt voor jullie hulp met mee denken voor het dichten van het gat.

sebje

Geplaatst door sebje (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Motor hoeft er niet uit.
Distributie moet wel los om de keerring te kunnen vervangen.
Bij het vervangen heb je ook het huis nodig waar de keerring in zit.
Was in het verleden een modificatie.
Let op carterpan moet dan ook gedemonteerd worden.

Of lekt er olie tussen motor en versnellingsbak?
Dan is de vliegwielkeerring lek.
Dan moet de versn bak eruit.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Maak je geen vergissing tussen vliegwiel en distributiekeerring???


[quote=Ramjod]Motor hoeft er niet uit.
Distributie moet wel los om de keerring te kunnen vervangen.
Bij het vervangen heb je ook het huis nodig waar de keerring in zit.
Was in het verleden een modificatie.
Let op carterpan moet dan ook gedemonteerd worden.[/quote]

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Voordat je het vliegwielwiel gaat verwijderen om de keerring te vervangen?? moet je eerst controleren of de olie niet veel hoger wegkomt.. De koppakking kan aan de achterkant ook behoorlijk olielekken,, En Het huis achter op de cilinderkop waarop (vroeger) de verdeelkap was gemonteerd kan behoorlijk lekken...

Overigens ben ik bang dat ondanks de kekkage de meeste langs de klepgeleiders en de zuigerveren in de cilinderruimte terecht komt, of via de carterventilatie en het inlaatspruitstuk. zodoende verbrandt en als blauwe rook later uit de uitlaat komt. Als je na plotseling loslaten van het gaspedaal de motor langere tijd op de wielen laat afremmen en er verschijnt na het opnieuw gasgeven een behoorlijke blauwe wolk dan denk ik het eerste aan de inlaatklepgeleiders. (klephoedjes (laten) plaatsen) Het carterventilatiesysteem kun je preventief schoonmaken inclusief slangen en (gecalibreerde) openingen.

sebje (0), 11 jaar geleden

Gelukkig heb ik geen blauwe wolk of witte rook.

De kop is al gereviseerd geweest een kleine 12000km geleden. De bovenkant van t blok is helemaal schoon
Als ik t goed begrijp dan heeft iedereen er wel last van. Toen we hem kochten werd ons laten zien dat de zuigers ook vernieuwd zijn geweest.

Hoe kan ik t definitief vast stellen dat t de krukaskering is? En is t doen voor een amateur en op straat/oprit met krik?

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je geen sleutel ervaring hebt niet aan beginnen.
Je moet toch wat kennis hebben en het juiste gereedschap.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

ik denk niet dat iedereen er last van heeft. Maar als je van de 45 jaar meer dan 10 jaar aan Renault gesleuteld ben je intussen wel van alles tegengekomen.

Mijn ervaring is dat er soms zomaar gesleuteld werd zonder vooraf een goede diagnose te stellen. Bij achterstallig onderhoud voerden ook wij eerst de standaardinspecties uit en deden het standaard onderhoud. Het storingzoeken werd daardoor beperkt.


Als de olie uit het vliegwielcarter lekt, en niet van elders komt zul je altijd de versnellingsbak moeten verwijderen om ergens bij te kunnen. Mi9sschien is nu al duidelijk dat het motorolie betreft en geen versnellingsbakolie?? Als daarna het vliegwiel verwijderd is kun je echt wel zien waar de lekkage vandaan komt.

De krukaskeerring heeft meestal een behoorlijke scherpe groef in het vlak op de krukas gemaakt. op de plaats waar de keerring heeft gedraaid. er moet voor gezorgd worden dat die groef rondom nergens meer scherpe kantjes heeft. Door de niewe keerring iets verder of juist iets terug te houden laat je deze voortaan op een ongebruikt gedeelte van dat vlak lopen...

sebje (0), 11 jaar geleden

Het is motorolie. Deze moet ik gewoon om de 200km bijvullen, de sensor stoort dan.

Versnellingsbak is niks mis mee. Wordt ben ik bang dus toch een garage? Distributieriem moet ook los.
Achterstallig onder houdt we hebben de auto net 7 mnd. En de garage waar we hem hebben gekocht wil er niet aan beginnen of zelfs de moeite nemen te zoeken. Als ik t zo in schat dus minimaal dag werk?

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Beste is eerst loshalen en dan bestellen wat nodig is.

sebje (0), 11 jaar geleden

Ga t eens in t onderdelenboek zoeken hoe t te demonteren is.

En anders langs een garage. T hoort zich toch aan niet een van de makkelijkste klussen

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Het is zaak om als het olieniveaulampje gaat branden?/ eerst handmatig het oliepeil te controleren. Dit om te voorkomen dat het motorolie niveau veel te hoog wordt door een fout het niveau indicator systeempje..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.