Renault Clio: Uitlezen Clio 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo,

Ik probeer een 1.2 8V Clio van bj 2000 uit te lezen met een handscaner de 480.
Echter deze geeft "connection link error"
Obd2 stekker zit in de asbak en de pinbezetting is: 1-4-5-6-7-14-15-16

Bij een Scenic van 2000, Astra van 2000 en Peugeot 106 van 2002 werkt hij wel.

Hoe kom ik er achter dat deze auto obd2 heeft of wat anders?

Dat wil ik éérst weten voordat ik naar evt. kabelbreuken zoek in de obd2 stekker van de auto.


Het gaat om een 1.2 8V Clio van 2000 met motor D7F-720 en zoek naar het volgende:
Motor stotters altijd lichtelijk tijdens het rijden, stationair loopt hij goed en verder geen klachten, motor loopt verder als een zonnetje.
Gasklephuis toch maar schoongemaakt en de bekende sensor en stekker op de bak schoongemaakt en gecontroleerd.
Nieuwe bougies.

marsan10

Geplaatst door marsan10 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

In Europa wordt OBD2 niet gebruikt, dat is iets wat in Amerika en Canada wordt gebruikt.
Hier hebben we EOBD en dat is pas verplicht vanaf 2001. Dus het is mogelijk dat de auto gewoon niet voldoet aan de eisen.

Voor verdere info zie: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

marsan10 (0), 11 jaar geleden

EOBD2 of OBD2 zijn dezelfde protocollen las ik op internet.
Alleen de landen noemen het anders.

marsan10 (0), 11 jaar geleden

Heb het al geprobeerd met 2 verschillende pocketscanners.

Vandaag nogmaals geprobeerd met de welbekende Elm327 interface.
Ik krijg geen connectie helaas!! spanningslampjes branden wel op de interface (apparaten zijn wel goed getest op andere auto's)

Volgens http://www.renaultbiler.no/diagnostics/i...
Is het een Fenix5 computer met ISO 9241-2 protocol, de Elm327 ondersteund dit protocol wel degelijk..

Verder lezende op internet zit er blijkbaar een computer in met een XR25 protocol ????

Het rare is dat de Clio wel een EOBD2 aansluiting heeft.

Wie wil mij helpen op basis van kenteken of chassisnummer welk protocol deze Clio is uit te lezen.

Of hoe ik op de "huis tuin en keuken" manier de Clio uit kan lezen (bv. met een lampje etc..)

Of iemand die misschien een clip heeft in de buurt van omg. Zwolle die mij even wil helpen???

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Op verzoek, nogmaals een bericht.

De ELM is een hobbiïsten-gadget, waarbij je eigenlijk meer verstand van poorttoewijzingen, softwareconfiguratie's, Communicatieprotocollen en baudrate's moet hebbben, dan van autotechnische kennis. Als die chip echt doet wat ze in alle advertenties beloven, dan moet elke universeelgarage zich kapot schamen dat ze een uitleeskast van 4000 euro hebben aangeschaft.

Die penbezetting van je stekker zegt me niets, ik kan het wel opzoeken als ik wil, maar comminicatie gaat in jouw geval maar over 2 pennen. Een massapin, en een K-line pin. Je auto is van 2000, en heeft een EOBD stekker, waarachter 2 verschillende ECU's schuil kunnen gaan, met 3 verschillende protocollen. EOBD, en dan afhankelijk van de Marelli of de Sagem ECU nog een bijbehorend protocol.

Jouw auto heeft zo te horen GEEN motorstoringslampje, dus GEEN foutcode's. Uitlezen zal zich beperken tot enkele motorwaarde's zoals gasklepstand, motortemperatuur, misschien, als je geluk hebt, een lambdawaarde en een MAP of LMM waarde.

Je bent nu inmiddels 6 weken bezig om "IETS STOTTEREN" uit je auto te halen, en geloof me, dit ga je niet uit kunnen lezen. Zoals ik het nu lees, ( Ik heb me niet verdiept in jouw motortype) heb je doorslaande bougiekabels. Dit euvel diagnotiseer ik met een plantenspuit in het donker. Vuurwerk, kost je een set kabels, geen vuurwerk, een uurtje langer zoeken. Jouw auto valt onder de categorie "NET NIET" dat wil zeggen, er zit wel een ecu in, die doet wel iets, maar je kan er eigenlijk geen donder mee zolang dat ding zelf geen foutcode ophoest.

Doe jezelf een lol. Mocht je echt de waarde's van de auto uitgelezen hebben, elke universeelgarage wil je hier voor een tientje of 2/3 wel mee helpen, en je hebt hetzelfde uur nog een antwoord. Ga met een spuitbus Remmenreiniger op zoek naar een vacuumlek, of met de plantenspuit op zoek naar doorslaande bougiekabels. Hiermee heb je 90% van de meest voorkomende oorzaken gedekt.

Just my 2cts

marsan10 (0), 11 jaar geleden

Hallo,

Bedankt voor de reactie!

Met een simpel pocketscannertje of bv. de ELM kun je goedkoop foutcodes wissen.
Deze verdienen zich vaak bij de éérste keer al terug..

Mij is/was gewoon niet duidelijk welk systeem deze auto gebruikt, lees wisselende berichten op de div. forums...
Blijkbaar is het dan toch een overgangsmodel, wel met een OEBD stekker maar met een "oude" XR25 ECU.
Hier is niet in te komen met de reguliere scannertjes.
Heb namelijk ook al 2x bij verschillende auto's dat er een breuk in de kabel van de EOBD zat.

Ben trouwens geen 6 wkn. bezig hoor haha.
Als ik tijd heb ga ik er ff mee bezig... is geen must.

Ik had voor deze vragen zelf ook al bezig geweest..
BDP sensor uitgewisseld.
Bougiekabels uitgewisseld.
plantenspuit geprobeerd.
Distributie gecontroleerd.
MAP sensor gemeten/uitgewisseld.
Gasklephuis schoongemaakt en tevens uitgewisseld.
Inlaatspruitstuk gespoten met Remmenreiniger.
Alle sensors uitgewisseld en nagemeten.
Uitlaatgassen laten controleren.
Benz. pomp druk gecontroleerd tevens filter vervangen.

Kunnen volgens mij alleen nog de ECU zelf zijn of de injectors.
De injectors wil ik dan ook demonteren om te controleren in neveldruk en hoeveelheid filtertje etc..
Staat een hele mooie "How To" op internet hoe je dit zelf kunt meten..

Iedereen tot zo ver bedankt voor het meedenken.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Klepspeling ?
Bougie's

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik hoop voor je dat het een bobby-auto is, want als ik zoveel werk moet verzetten aan een woon-werk gebakje, dan krijgt ie een rotschop en komt er een ander.

Protocol kan ik zo niet zien. Dat geeft mijn pc pas prijs als ie verbinding met een ecu heeft gemaakt, pas dan kan ik zien welk protocol hij voert.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Ga toch even naar een renault dealer en vraag of zij de auto kunnen uitlezen met de clip dan weet je tenminste iets nu is het ook maar klooien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.