Renault Laguna: rammelend geluid bij het optrekken

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

bij het optrekken hoor ik een rammelend geluid wat doet denken aan een plaatje los of een schotje in een demper
ben bij Kwik Vit geweest niets te vinden.

Bij een snelheid van 110km 3000 toeren een zwaar gebrom bij 135km weer over .

Motor start prima loopt goed stationeer heeft 148000 km gedraaid en rijd voor de rest prima.

Via wat informatie zij iemand het geluid komt mogelijk uit de inlaat ?? lucht wervelings kanaal ''mechanisch'' ???.

Heeft iemand hier iets ooit over gehoord !!!!!

pietro11

Geplaatst door pietro11 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Heino4267 (215), 11 jaar geleden

Ik heb jouw auto ook gehad met dezelfde motor.
Die brom en dat gerammel komen doordat je uitlaat in resonantie raakt bij dat toerental.
Ik ben destijds óók bij "Kwik Vit" geweest en zij hebben tot driemaal toe een uitlaat uit hun gamma op mijn auto gezet, steeds aanbevolen voor deze auto en deze motor, van verschillende merken. Het resultaat was elke keer een diepe brom bij pakweg 3000 toeren en een heel diepe brom bij het wegrijden. Dt was niet "sportief", maar ergerlijk en neit passend bij dit type auto.
Al deze uitlaten hadden gemeenschappelijk dat ze géén plaats hadden voor de originele trillingsdemper op de middelste demper.
In overleg (en na proefrijden waarbij zij mijn klacht ook overduidelijk waarnamen) hebben zij bij de Renault dealer een originele uitlaat gehaald (de middelste en achterste demper) en die gemonteerd, mét de trillingsdemper op de middelste demper (die had ik wijselijk bewaard).
Resultaat: een fluisterstille motor, zonder enig gebrom, die trillingsvrij werkte met veel trekkracht.

Trouwens: de originele Renault dempers waren goedkoper dan de alternatieven die zij verkochten.....

Als je uitlaat er af ligt, moeten ze ook even voelen/trekken aan het hitteschild dat boven de tweede demper tegen de onderkant van de auto zit. Dat kan namelijk als het loszit, dezelfde rammel veroorzaken.

pietro11 (0), 11 jaar geleden

bedankt Heino ..Ik ga dit zeker proberen.
Wat jij verteld is inderdaad het geluid..
Ik ga er zeker mee aan de slag bedankt en je hoort nog hoe het afloopt..
Maar wat is dan het verhaal over lucht werveling in de inlaat.....

Heino4267 (215), 11 jaar geleden

Het lijkt mij sterk dat je dat binnen in de auto hoort, als daar een luchtfilter + "zoveel auto" (motorkap, voorruit enz.) tussen zit.
Het zou m.i. wel kunnen als je inlaattraject lek is of als je een sportluchtfilter hebt.
In mijn auto heb ik nooit of te nimmer ook maar een hint van het inlaatgeluid gehoord.....

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Geluiden zijn moeilijk te beoordelen van achter de computer zoiets moet je horen en voelen.

Zitten alle luchtkanalen goed op het luchtfilterhuis?
Want die zorgen voor de demping van je luchtstroom.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.