Fiat Doblo: Foutcode P1204 in Doblo 1.9MJ van 2007

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9MJ

Wie weet wat deze code inhoud en wat ik er aan kan doen ?
Ik ben op vakantie en toen ging het motormanagementsysteem EOBD lampje constant branden. Ik heb hem laten uitlezen en kreeg deze code door al kan het zijn dat het code T1204 moet zijn, kon de persoon moeilijk verstaan.
De monteur heeft het verwijderd en ik moest het even uitproberen of het terug kwam en na 25km kwam het inderdaad weer terug.
Ter informatie, het betreft een Doblo 1.9 MJ met roetfilter van 2007 en 90.000km op de teller.

gsm3844

Geplaatst door gsm3844 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Doblo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

P1204 Injector Circuit Open / Kortsluiting - Cylinder #4.
Dit is bij Fiat de betekenis die ik ken. Het probleem is dat deze bij verschillende motoren anders ZOU KUNNEN zijn.

Heb je een omschrijving van het probleem gekregen? Anders ben je op de Fiat-dealer aangewezen.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Nee, ik heb verder niets gehoord alleen zei die dat er een service beurt gedaan moest worden vandaar dat ik dacht dat het de roetfilter zou zijn want die zit er denk ik al zo´n 15000km in.
Maar ook dacht ik aan de EGR of LMM maar dan had dat een andere code opgeleverd denk ik
Probleem is dat die al enige tijd iets wat inhoud bij een klein beetje gas geven maar trap je het gas verder in dan trok die gewoon goed. Er was geen foutcode gevonden bij het uitlezen in Nederland dus werd er niets aan gedaan en ook al omdat het bijna niet te voelen was. De melding van service vereist was er wel maar was vergeten er uit te halen en daar rij ik dus al even mee. Nu ben ik op vakantie in buitenland en ging ineens het EOBD lampje branden en ben ik dus naar de garage geweest die hem uitgelezen heeft en dat kwam er uit.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Ik heb net de garage gesproken en die hebben gebeld met de Fiat importeur in Stockholm en daaruit kwam dat de filter vervangen moet worden. Helaas heb ik niet begrepen welke filter maar het kost ongeveer een uur werk.
Woensdag gat die er heen en als ik uitslag heb daarvan zal ik het melden.
Als iemand nog iets weet dan hoor ik het graag zodat ik dat eventueel daar kan melden.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Vandaag terug geweest naar de garage en het bleek code P1206 te zijn, roetfilter
Deze is schoongemaakt en tot op heden geen foutmeldingen meer

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Totaal bijna weer 2000 km gereden op de vakantie en terug naar huis en net thuis gaat het motor lampje weer branden en krijg ik weer de melding "defect motor"
Foutcode is nu P2002
Even de foutcode gereset en na ±20km kwam die weer terug en wat me toen opviel is dat de Doblo slechter trok en kwam het toerental niet boven de 3200
Na een paar km trok die wel door.
Kan iemand mij zeggen wat de foutcode inhoud en wat het probleem is i.c.m. van de foutcode en power ?

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

P2002 - Diesel Particulate Filter Efficiency Below Threshold
Motorcomputer vindt dat het roetfilter niet meer werkt.

Kontroleer je motoroliepeil. Is dit normaal of gestegen?

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Lijkt mij gestegen want het staat net boven het merkteken

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Olie moet ververst worden, want deze is vermengd met diesel.
Door problemen met regenereren is er waarschijnlijk te veel diesel ingespoten, wat het carter ingelopen is.
Hoeveel diesel? Tja, wat was het peil voor de problemen?

Vervolgens het roetfilter? Dat kan verstopt zitten, maar er kunnen ook problemen met sensoren zijn.
Vooral de verschildruksensor en de aansluitingen hiervan zijn verdacht.
Dat is niet iets voor de gemiddelde particulier, zelfs de dealers hebben er problemen mee om te vinden wat het is.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Ok bedankt
Olie incl. oliefilter vervangen zijn niet de kosten en ook niet het grootste probleem maar ik heb ±2000km geleden de roetfilter laten schoonmaken in Zweden, kan het dan zo snel weer vervuild raken ? Ik had toen foutcode P1206 - heeft die foutcode er mee te maken ?
Of duid dit meer richting de sensors ?
Is dat te checken met het inlezen ?
En waar moet ik dan aan denken qua kosten voor de sensors ?
Ik schrok namelijk dat als de roetfilter vervangen moet worden dat dit wel 1700 kan gaan kosten. ik weet niet of dat zoveel is en of dat het probleem is maar ben liever even voorbereid.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Ik ga het zelf niet doen dus dat is zeker maar ik heb contact gehad met de garage en die kan hem wel vervangen of leeghalen maar schoonmaken niet
Wat is het advies om te doen ?

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Een roetfilter raakt in ongeveer 800 KM vol. Door een actieve regeneratie (tijdens het rijden) wordt deze weer schoongebrand. Hierbij wordt extra brandstof ingespoten, wat ook de olie vervuilt. Na de olieverversing moet dus ook een RESET uitgevoerd worden.
De auto berekent helemaal zelf wanneer het roetfilter "vol" zit. Voor de zekerheid is er een drukverschilsensor gemonteerd die de druk voor en na het roetfilter vergelijkt. Er zal dus moeten worden gekeken wat het drukverschil is, en wat de berekende vervuiling is.
In de garage kunnen ze weer een geforceerde regeneratie uitvoeren, het roetfilter controleren en de drukverschilsensor controleren. En olie+filter vervangen + RESET in de motorregeleenheid

Maar als de auto niet zelf regenereert, of te laat, is er iets mis in het voertuig. Bv brandstof, EGR of turbo, te sterkveruilde olie. Zo is een roetfilter wel te vervangen, maar helpt dit niets en zal ook het nieuwe filter vervuilt raken. Als ze vergeten zijn de olieservice te resetten stopt de auto ook met regenereren om motorschade te voorkomen, en zal ook het roetfilter vollopen.

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Laat de dealer ook even in de service news van Fiat duiken. Er zijn enkele service bulletins voor deze voertuigen mbt deze klachten.
Eventueel een mogelijke update laten uitvoeren.

Een roetfilter heeft een theoretische levensduur van 400.000 km. Maar kan door heel veel factoren dramatisch verkort worden.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de reactie met goede uitleg.

Als je terug kijkt dan kan je zien dat ik op vakantie in Zweden eerst foutcode P1206 had en toen hebben ze het roetfilter schoongemaakt maar hoe dat weet ik niet en nu ±2000 km verder krijg ik foutcode P2002.
Wat betreft het regenereren, de olie is 15000km geleden vervangen mar ik weet niets van het resetten van de olieservice. Ik heb ook geen melding hiervan gezien.
Toen ik hem kocht heeft die een aflever service gekregen maar toen bleek dat er een melding kwam in de display dat service nodig was en ik ben toen terug gegaan en ze zeiden toen, 1,5 jaar geleden, dat service wel gedaan was maar vergeten was de melding er uit te halen. En ook in Zweden kreeg ik zoiets maar ik weet niet meer exact wat toen de melding was en ze hebben dat er ook uit gehaald
Laatste vragen voor ik actie ga ondernemen naar mijn garage of de dealer :
Is het beter om een 100.000 km service beurt te laten doen en zal dan alle problemen opgelost worden ?
Of moet ik mijn garage of de dealer verder laten uitlezen en laten afhandelen ?
Wat bedoel je met de brandstof ?

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik zou de dealer kiezen. Aangezien alleen zij de laatste update kunnen installeren in de motorregeleenheid.
Waarschijnlijk knippert je oliedruklampje al een tijdje?! Dit geeft aan dat de olie ververst moet worden. En dus ook een reset geven van de olieservice.
Van het regenereren merk je niet veel, behalve dat de ventilator meestal gaat draaien, en de auto wat meer leven kan maken.
Of alle problemen worden opgelost ligt aan de werkelijke staat van het roetfilter. Mogelijk is deze reeds verstopt. In zweden hebben ze met een geforceerde regeneratie je filter schoongemaakt. Hierbij stuurt een diagnose computer de regeneratie aan.
Om de regeneratie te starten wordt er na de normale inspuiting een hoeveelheid brandstof extra ingespoten, deze belandt in het roetfilter en zal daar tot ontbranding komen. Hierdoor wordt het filter schoongebrand. Dit is erg simpel vertelt. Het systeem is enorm complex.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Vanmorgen bij de dealer geweest en nu was het code P1206, zelfde als in Zweden en niet P2002 wat eerder hier was uitgelezen.
Ze hebben weer een geforceerd geregeneratie gedaan en toen nog enkele testen gedaan zoals oliestatus en drukverschilsensor en alles was goed TOT het toerental omhoog werd gedaan en toen liep de drukverschilsensor op van 8-10 op stationair naar 125 op hogere toeren.
Nu hebben we besloten om de drukverschilsensor te vervangen en uit de historie bleek dat die al eens vervangen was. Misschien een zwak punt bij de Doblo 1.9 MJet ?
Ik wordt gebeld als die binnen is en zal dan het resultaat laten weten of die kapot is geweest want dat zullen ze wel gelijk weer testen.
Alvast iedereen bedankt tot zover en wordt vervolgt

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Niet alleen bij de Doblo. De Ducato kan hier ook last vanhebben. En laatst een Renault Master met problemen met de drukverschilsensor.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Druk verschil schakelaar is vervangen en nu waren de testen goed dus afwachten of dit zo blijft.
Geen bericht betekend goed bericht en dan is dit het probleem geweest.
Bedankt.

PS:
Weet iemand of er een foutcodeboek of website bestaat en of dat op internet te downloaden is ?

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

In deze topic staan wat goede websites: http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=11...
Het enige probleem met EOBD is dat foutcodes beginnend met P1 geheel vrij zijn en per fabrikant verschillen.
Van Fiat zijn er niet veel P1xxx omschrijvingen te vinden.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Voor de 3e keer weer na 2000 km rijden is het motor lampje weer gaan branden en weer is het P1206 - roetfilter verstopt
Iemand nog raad voor ik terug moet voor ???
Ik zit in Zweden en ze nemen weer contact op met de importeur in Stockholm, daarna hoor ik wat ze gaan doen en dan wil ik het advies van hier meenemen.

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Laat sensor opnieuw controleren.
Controleer extreem goed of de leidingen vanaf het roetfilter naar de sensor onbeschadigt zijn en niet geblokkeerd.
Zorg dat ze luchtdicht zijn.

Mocht dit het probleem niet verhelpen dan vrees ik voor het roetfilter.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Even een update en onverwachte melding.
Inmiddels met lampje 200-300km gereden in afwachting van reactie van de garage, Fiat Stockholm had dit niet meegemaakt en vermoed dat er een softwarematige error in zit.
Gisteren een afspraak gemaakt om de koolfilter weer manual te regenereren en dat staat voor donderdag maar vanmorgen bleef het lampje uit en ook het vermogen is weer terug dus noodloop is weer uit.
Onbegrijpelijk of toch een software probleem ?
Kan software de oorzaak zijn en wat is daar aan te doen ?
Ik denk er nu wel over om gewoon naar Nederland te rijden.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Vandaag de nederlandse garage gebeld en ik kan gewoon naar huis rijden alleen wel even het filter op verzadiging laten controleren en het drukverschil. Deze zijn 68% en 3 mbar
Helaas dus nog geen definitieve oplossing maar hopelijk komt dat snel in Nederland.
Omdat Fiat Stockholm een software probleem vermoed is mijn vraag of er een software update voor foutcode P1206 bestaat ?
Of spits ik me nu teveel op dit ?

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Het is mogelijk dat er een softwareupdate is. Maar het is niet altijd duidelijk of deze specifiek voor deze foutcode is.
Ik zou erg goed laten kijken naar de sensor. Laat ze de sensor eens uitwisselen met een andere (nieuwe) sensor en dan de waarden uitlezen en deze vergelijken.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Ik zal dat doorgeven aan mijn garage in Nederland want die hebben net de sensor vervangen door een nieuwe

gsm3844 (0), 10 jaar geleden

Sensor is gecontroleerd en was goed
Sinds 17 september 2012 ook geen probleem meer gehad maar op 5 mei opweg naar Zweden ging het lampje weer branden met foutcode P1206 Ik weet niet hoeveel km ik er toen op had zitten.
Het advies van de garage om DPF cleaner te gebruiken op een lange rit had ik niet opgevolgd want hij deed het goed maar omdat het nu toch weer opkwam heb ik volgetankt en DPF cleaner er bij gedaan en de foutcode gewist. Dit was op km stand 109118
Daarna liep die weer perfekt.
Op 19 juni kwam ik weer zonder problemen in Nederland maar vandaag 21 juni weer foutcode P1206 op km stand 113265 dus na 4147 km
Dit heb ik uitgelezen, misschien verduidelijkt het iets :
EGR valve opening : 38,33%
Particle filter temperature : 58,56°C
Differential pressure sensor : 21mBar (Bij 2500t/m = 136mBar)
Particle filter status : normal clogging
Particulate filter clogging : 64,67%
Odometer at last DPF replacement : 111380km
Odometer at last regeneration : 775,5km
Average distance last 5 generations : 757km
Last 5 regeneration average duration : 592sec
Average temperature of last 5 regenerations : 617,76°C
Oil change counter : 4
Oil degradation level : 49,00%
Odometer at last oil change : 0,0km
Distance to next oil change : 24500

Voor het geval dat het de ECU is zijn dit de ECU gegevens :
ECU ISO code : FD 86 CB 85 A8
Fiat drawing number : 51809513
Hardware number : 0281013675
Hardware version : 00
Software number : 1037388119
Software version : 3442
Homologation number : 22344
ECU programming date : 03/27/2007

Ik kijk uit naar een oplossing want we gaan over 4 weken weer naar Zweden en het moet voor die tijd in orde zijn.

gsm3844 (0), 10 jaar geleden

We zijn inmiddels in Zweden en het probleem blijkt nog steeds niet opgelost te zijn.
We hebben overwogen om de auto te verkopen vanwege het probleem maar na beraad houden we hem toch want de auto rijd perfect alleen het kl*te roetfilter.
Als ik mijn bovenstaande bericht erbij gehaald dan is het als volgt gegaan :
Op 5 mei kreeg ik na 1000km snelweg rijden weer storing P1206 en heb toen dpf cleaner toegevoegd aan de diesel.
Daarna heb ik 4147km probleemloos kunnen rijden, snelweg en stadsverkeer. Ik was toen weer terug in Nederland.
Toen kreeg ik weer P1206 en heb ik hem zelf regeneratie uitgevoerd met de gekochte software.
Ik heb al die tijd geen dpf cleaner toegevoegd.
Nu op de heenweg naar Zweden na 1200km over de snelweg weer P1206.
Foutcode gewist en weer zelf regeneratie uitgevoerd en weer dpf cleaner toegevoegd, ik ben benieuwd hoelang die nu weer probleemloos blijft rijden.
Maar ik ben meer benieuwd wat er nu loos is ?
Is het de roetfilter of ligt het aan de software of is er iets anders loos ?
Want ik vind het erg vreemd dat die storing P1206 ook na 1000 - 1200 km snelweg opkomt en dan zou je denken dat de regeneratie niet uitgevoerd wordt en dat terwijl ik dan al meer dan 700km op de snelweg met een gangetje van 120km/h heb gereden en gereneratie elke 600km uitgevoerd behoord te worden, daarom denk ik dat er iets met de software is.
Ik ben benieuwd wat de experts hier over te melden hebben.
Ik wil de auto niet kwijt en als het zo gaat is het niet goed maar kan ik het zelf wel elke keer oplossen (handmatig regenereren) al weet ik niet of dit consequenties heeft voor andere dingen zoals de EGR klep bv.

Ik hoor graag de mening en adviezen van de experts en wenst iedereen een fijne vakantie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.