Fiat Stilo: zagende motor

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine

Hallo ,
Ik heb een probleem met de motor van een fiat stilo.
Als ik voor het stoplicht stop gaat mijn toerental schommelen ongeacht of ik mijn rem gebruik of uitlaat rollen.dit doet hij een paar keer en gaat daarna stationair goed lopen, het toerental schommelt tussen de 800rpm en 500 rpm soms duikt hij lager tot bijna 0 en een keer sloeg hij zelfs uit hierdoor, ik heb al het een en ander vervangen dus dit kan uitgesloten worden dit zijn
*gasklephuis
*bougies
*luchtfilter
*ecu (dit ivm een ander probleem)
*accu (ligt nu een 75 amp in)
heb het gasklephuis ingeleerd heb de auto uitgelezen en uitlaten lezen kwmen geen storingscodes binnen.
Alleen gister avond reed ik op de snelweg de buiten temperatuur was ongeveer tien graden, toen ik merkte dat mijn temperatuur naalt schommelde tussen de helft en een streep minder.
ook ging het motor managment lampje branden , dus vandaag maar even aan fes gehangen en daar kwam een storingscode uit p0420.
Nu vraag ik mijn eigen af in hoevere deze twee zaken te maken kunnen hebben met elkaar , als ik nadenk kom ik op het idee dat mijn thermostaat het aan het begeven is of heeft begeven die storings code heeft met de cat en lambda sondes te maken maar dit an veroorzaakt worden door een foute temperatuur melding. Ik heb de temperatuur van de auto gemeten en die loopt goed op en blijft ronde de 85 graden hangen dus hoort de thermostaat niet open te gaan.(pas bij 88 graden)

Mijn grote vraag is dan ook gaat je motor zagen (schommelen) als je thermostaat kapot is ?????

liebherr-machinist

Geplaatst door liebherr-machinist (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Stilo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Als de temp naald schommelt, kan je ervan uit gaan dat de temp-sensor ziek is, en niet de thermostaat. En doordat een slechte sensor ook een foute temperatuur doorgeeft aan het motormanagement, kan het systeem af en toe 'denken' dat je met koude motor rijdt, en de inspuiting daaraan aanpassen. Rijker inspuiten en evt timing aanpassen. Hierdoor krijg je dan teveel brandstof, wat effect heeft op katalysator en lambda-sondes. Die op hun beurt een foutcode genereren.

liebherr-machinist (0), 11 jaar geleden

Schommelende temp is opgelost was thermostaat, zagende motor is er nog steeds....

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Zagen kan ook een verkeerd mengsel zijn.
Kun je de leerwaardes voor de lambdacorrectie vinden met jouw uitlees programma? Moet rond de 0% zitten.

P0420 is meestal de kat die is overleden, vaak als gevolg van andere storingen.

liebherr-machinist (0), 11 jaar geleden

Leerwaardes kan ik helaas niet zelf uitlezen, maar ik heb eerst een ander probleem sinds zaterdag (wat misschien met elkaar te maken heeft) nl. Zaterdag ging 10km van huis de auto spontaan op drie pitten lopen en kreeg de meldig lage olie druk toen ik een parkeer plaats opdraaide. Auto uitgezet even aflaten koelen olie bij gevuld (was nog niet leeg kwam melding door de scherpe bocht) en voorzichtig naar huis gereden 40kph moest wel vanwege baby van 8 maanden achterin en het koud was... Thuis op zondag uitgelezen en kreeg melding misfire cilinder 4. Heb de bougies en bobines gestest en gewisseld met cilinder 1 probleem bleef op cilinder 4 injecteor ook getest en doorgemeten ( waardes waren van alle vier gelijk) dus ik vermoed een kapotte koppakking (naar binnen doorgeslagen op cilinder 4 ) ook omdat het olieverbruik omhoog is gegaan laatste maand en hij zondagmiddag witte rook blies uit de uitlaat. Op dit moment word een compressie test gedaan maar ik denk sat mijn vermoede bevestigd word. Die code van de cat en lambdasonde heb ik ook nog maar een keet gehad, maar als ik alles bij elkaar optel kan het bijna niet anders san de pakking of de zuigerveren maar dat laatste lijkt me sterk gezien get aantal km. Ik laat het weten of dit het was .

Dennisapeldoorn (0), 10 jaar geleden

Hallo,

Ik heb het zelfde probleem ongeveer.. Weetje al wat het is?

Hoor het graag

Gr dennis

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Stilo of stel zelf een nieuwe vraag.