Renault Scenic: "roffelende"motor

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo, ik zit met het volgende . Ik reed afgelopen week op snelweg(cruisecontrole) toen mijn auto plotseling een "roffelend" geluid maakte. Alsof deze soms op 3 soms op 4 cilinders liep. Hij reed verder wel, sloeg niet af. Bij het gasgeven en optrekken lijkt het net of deze niet genoeg benzine krijgt, dus met licht horten en stoten komt deze wel weer vooruit. Je voelt ook een lichte vibratie op moment dat je rijdt. Geen aparte melding op display. Wel soms een knipperend motormanegmentlampje. (emmissie controleren als melding maar deze had ik al heel lang). Wat kan er aan de hand zijn? Niet goed functionerende bougie, of wat anders. gr, Wim

wmpi

Geplaatst door wmpi (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Het knipperende lampje geeft aan dat de verbranding wegvalt in minimaal 1 cylinder (misfire).
Het waarschuwt je ook dat het een ernstige storing is, die de katalysator kan vernielen - en die zijn vrij prijzig.

Begin met laten uitlezen van de foutcodes, misschien zijn er behalve de misfire(s) nog meer codes.
Ook het feit of de misfires alleen voorkomen op 1 bepaalde cylinder of op meerdere cylinders is een aanwijzing.

Hoe oud zijn de bougies? En het brandstoffilter?

wmpi (0), 11 jaar geleden

Beste oldford,
Bedankt voor je snelle reactie. Zal maar eens vlug de auto laten uitlezen. Wat betreft de bougies , die zijn ongeveer 2,5 jaar oud. Weet niet of dit oud is voor bougies. Weet wel dat ze vrij prijzig zijn. Vorige keer ongeveer 40 euro per stuk, en volgens de garage moeten ze altijd allemaal vervangen worden, Was dus vorige keer met inzetten erbij 200 euro kwijt. Voor zoveel geld mag ik toch verwachten dat deze wel een tijdje meegaan. Brandstoffilter zou ik niet weten. Voor zover ik kan nagaan(heb de auto bijna 6 jaar in bezit) is deze nog nooit vervangen. Nogmaals, ik zal de auto z.s.m. laten uitlezen en houdt je verder op de hoogte. gr Wim

harnak (0), 11 jaar geleden

het zullen wel je bobines en niet je bougies zijn geweest die toen vervangen zijn.En ja die mogelijkheid is er nu weer

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

xx euro per stuk voor een bougie is afzetterij dat kosten die van een bmw m3 nog niet eens.
xx euro voor de 4 zeg ik Ok.

Je verhaal te horen is er een bobine defect.

wmpi (0), 11 jaar geleden

hallo heren harnak en Ramjod,

Idd zijn het bobines en geen bougies. Ik ben ook maar een eenvoudige amateur. Nogmaals, zal morgen langs de garage gaan en zal als ik meer weet het jullie laten weten. gr Wim

wmpi (0), 11 jaar geleden

Hallo Old Ford, Harnak en Ramjod,

Vandaag bij de garage geweest. Bobines waren goed, echter 1 bougie was kapot. De kern was er helemaal uit en zat "los". De overige bougies waren volgens hem al heel oud. Het leek erop dat ze nooit vernieuwd zijn geweest, zo slecht zagen ze eruit. Heb volgens de garage wel geluk gehad, gelukkig niets tussen de kleppen gekomen. Alle bougies vernieuwd, storingen eruit gehaald en voila, motor loopt weer als een zonnetje. Allen bedankt voor de bijdrage en misschien tot een volgende keer.
gr, Wim

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Bougie's moeten om de 60000 km vervangen worden.

wmpi (0), 11 jaar geleden

Aii, dan ben ik bang dat dit nog de 1e bougies waren. Op zich niet slecht als ze meer dan 126000 km meegaan. Maar ook slecht van de garage(s) (overigens niet die garage waar ik vandaag geweest ben), waar ik ooit de auto in onderhoud heb gegeven dat zij nooit de bougies hebben vernieuwd. Hoewel dit moeilijk te bewijzen valt, zal ik dit toch eens met hun bespreken.

wmpi (0), 8 jaar geleden

renault niet meer in mijn bezit

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.