Renault Laguna: Laguna II Stottert, poft en stinkt!

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Hallo allemaal,

Laat ik maar eens meteen beginnen met de problemen.

Sinds een paar weken begint de auto spontaan te stotteren met een poffend geluid uit de uitlaat.
Het poffend geluid gaat gepaard met een geur van net afgestoken vuurwerk. De auto zelf trilt hevig. Uitlaat in z'n geheel laten checken, was er een klein scheurtje,
maar dat was meteen dicht gelast. Voor de rest was de uitlaat in een goede staat.

Wanneer ik mijn climate control aanzet gaat de toerenteller in lagere toeren met veel schommeling en is het duidelijk voelbaar in de auto en qua
kracht van de auto als je bijvoorbeeld wilt optrekken is de gas response zeer traag of soms zelfs een schok geeft alsof die even uit wil vallen.

Ook merk ik als wanneer ik stil sta en mijn ramen bedien dat de motor ook in lage toeren gaat zolang ik mijn raam open/sluit. Dit is ook
wanneer ik de lichten aanzet. Ik vermoed zelf dat er iets met de elektronica aan de hand is.

Dashboard gaf meteen ook de (ABS) (HANDREM) (SERV) lampjes aan toen de auto met al deze problemen begon. Uit laten lezen, er was niets te bekennen dan dat de remblokken niet oké waren, deze meteen vervangen, maar de dashboard lampjes geeft hij nog steeds aan, ook na een reset te hebben gedaan.

Wat kan dit zijn?

gr. Bilal

B033

Geplaatst door B033 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Het hele verhaal klinkt als misfires (missen van verbrandingen) in 1 of meer cylinders.
Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)?
Wat doet je benzineveruik? Gelijk, hoger of minder dan vergeleken met een paar weken terug.
Wat doet je motor lampje (officeel heet die MIL)? Werkt die bij op contact zetten? En daarna, aan/uit?

Ik zou ook (laten) nameten hoeveel de dynamo nog bijlaad. Als dat te weinig is kan dat het ABS lampje verklaren.
En als dat lampje brandt, moet er een foutcode (door de dealer) uit te lezen zijn. Moet je alleen de motor even laten lopen en niet uitzetten.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Wanneer je een storing hebt in het ABS systeem moet je deze ook kunnen uitlezen.

Wat voor een storing heb je dan in het inspuitsysteem?

B033 (0), 11 jaar geleden

De bougies zijn niet zo oud, in oktober nog vervangen, aangezien ik weinig rij neem ik aan dat ze nog goed zijn.
Benzine verbruik is zeker hoog geworden, merk het vooral wanneer ik in de binnenstad rij.
Motorlampje geeft hij niet aan. Behalve wanneer die controle uitvoert als ik de kaart in steek, maar voor de rest geen last gehad van de motorlampje.

Ik heb ook zo mijn twijfels over de dynamo, want volgens mij maakt die ook wat bijgeluiden. (ook maar even checken)

Ik denk zelf niet dat de bougies kapot zijn, want die waren nog zelfs vorige week gecheckt. Wat er wel opviel er was er 1 die wat anders aan kleurt dan de andere 3. (zwart, als ik het me nog goed herinner, deze was wel vervangen door een ander, maar de probleem bleef zich voor doen.)

Zou het aan 1 of meerdere pen bobines kunnen liggen?

B033 (0), 11 jaar geleden

@Ramjod

Ik denk dat ik maar nog eens langs de Renault dealer ga om hem nogmaals uit te lezen. Over het inspuitsysteem gaf hij volgens mij geen fout

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Kan aan 1 (of meerdere) bobines liggen, het kan aan lekkende injectors liggen of aan een defecte sensor (b.v. lambda sonde).
Met deze symptomen had ik eigenlijk wel een brandend motor lampje verwacht.

Ik zou de auto naar de dealer brengen (of een andere goede universeel) voordat de katalysator ook nog beschadigd.
Kosten verdien je wel weer terug als het brandstofverbruik weer daalt.
Kijk na een ritje eens onder de auto. Staat de uitlaat/katalysator rood-gloeiend?

B033 (0), 11 jaar geleden

Wat ik nog vergeten was te melden, wanneer ik de kaart insteek en de controlelampjes even aangaan en uit, blijft de accu lampje aan staan ook kort na het starten.

ronny530 (0), 11 jaar geleden

"Het poffend geluid gaat gepaard met een geur van net afgestoken vuurwerk" rotte eieren lucht!! dan is de lambda sonde uitgevallen en als dat al een tijd zo is katalysator hemelen. Motor gaat in noodloop en schakelt alle overbodige systemen uit. Go see de dealer en neem een vooral de pinpas mee.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Kan een bobine zijn die wel werkt maar overslaat in de bougieschacht.
Waardoor de inspuiting geen storing ziet.
Met lopende motor een voor een de bobine omhoog tillen en kijken of de vonk niet aan de zijkant overslaat.
Zoja de defecte bobine vervangen.

ronny530 (0), 11 jaar geleden

De katalysator is al gaan hemelen door voor die tijd ontstane problemen. Ik zie geen andere oplossing dan de garage, je kunt wel hopeloos gaan sleutelen maar kost bakken met geld. Vuurwerklucht en mijn vergelijking met rotte eieren komt neer op zwavel uitstoot stinkt verschrikkelijk. Komt zonder professionele diagnose niet meer goed. Rijden is geen optie meer.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Lampje abs kan gaan branden omdat het gevraagde koppel is verstoord omdat de motor doet inhouden.
Genoemde test van bobines testen is zelf goed te doen een kwestie van goed kijken als de bobine 1 cm optilt of de vonk bovenin al overslaat dan weet je genoeg.
Als je lid bent van Renault route service komen ze bij je aan de deur.
Kunnen ze terplekke uitlezen en evt vervangen.

Heino4267 (110), 11 jaar geleden

En start alles met een gedegen controle van de boordspanning: die moet met motor uit boven 12,0 Volt zijn en met lopende motor (2000 tpm) minimaal 13,9 Volt, max. 14,4 Volt zijn.
Als die niet klopt (dynamo kapot? Accu slecht?) klopt er van alle foutmeldingen ook niets meer.

B033 (0), 11 jaar geleden

Gister heb ik de bougies en penbobines laten checken, 1 penbobine bleek niet 100% te werken en zag er ook niet goed uit meer (de meest linker). Heb voor de zekerheid 2 besteld bij Brezan om te testen hoe hij dan loopt. Bougies zagen er goed uit, alleen de gene die onder de wat mindere penbobine, zag er niet mooi meer uit. Deze meteen vervangen, auto begon al wat minder te trillen en wat beter te lopen. (vooruitgang?)

Zodra ik mijn climate control aan zet begint hij weer hevig te trillen (A.C. uit). Het lijkt dan ten kosten van de vermogen van de motor te gaan. Ik ga morgen meteen de spanningen checken, want voor mijn gevoel heeft het inderdaad te maken met de dynamo. Wanneer ik lichtjes gas geef dat de toeren teller rond 1000 komt (aangezien mijn toerenteller dan met AC aan zo laag komt dat hij net niet uitvalt), dan lijken alle problemen te zijn verholpen: geen rotte eieren geur, geen gestotter of trillingen, behalve de dashboard lampjes die aan blijven.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Het eerst maar de bobine vervangen en de storingen laten wissen.
Want er zijn gevallen dat een defecte of slechtwerkende bobine de gekste storingen geeft op het display.

B033 (0), 11 jaar geleden

De auto trilt niet, geen rotte eieren geur of een poffend geluid meer.

Oorzaak was dat er een aantal kleppen niet meer goed zaten waardoor één cilinder niet werkte of slecht functioneerde.

Alleen heb ik nog de storing (ABS, STOP, SERV) nog op mijn dashboard. Dit is nog het enige waar ik mee zit.

Gelukkig is het grootste al verholpen.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Dus de cilinderkop is eraf geweest nieuwe kleppen erin gezet of wat bedoel je met kleppen?

B033 (0), 11 jaar geleden

De cilinderkop is er af geweest en er waren 4 kleppen die kapot of krom waren, want de laatste dag begon de auto een harde ratel
Geluid te maken, dus meteen er mee bij de garage geweest, maar de motor liep nog wel.

Alle kleppen zijn meteen vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.