Renault Espace 2004: Espace 4 trilt bij vermogen geven

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci

Hallo,

3 weken geleden is het begonnen met een soort van uitlaatgeur in de auto bij het stationair draaien van de motor
Was zelf in de veronderstelling dat het lag aan dat ik stil stond in combinatie met weinig wind en dat dan de uitlaatgassen de auto langzaam binnen drong!!
Maar na een aantal dagen kreeg ik bij de koude start en gesis te horen wat bij de cilinders vandaan kwam. Tijdens het rijden was dit echt een flink geluid dus direct door naar de garage. Naarmate de motor warmer werd ging het geluid ook langzaam weg. Bij de renault hebben ze er direct naar gekeken en daar constateerde ze een lekke verstuiver (waarschijnlijk het brandplaatje). Direct een afspraak gemaakt voor na het weekend om dit euvel te laten verhelpen.
Bij de volgende koude start was dit geluid al niet meer waarneembaar maar ik heb toch de auto maar even bij de dealer gebracht. OOk daar konden ze niks meer vinden en ze hebben de verstuiver extra aangedraaid en klaar. De motor loop goed zeiden ze en ik was 180 euro lichter. Ze hadden nog wel een brandstofreiniger bij de tank gegooid want de auto gaf iets wat zwarte rook bij het rijden en overschakelen. Ik heb de auto naar huis gereden (om de hoek) en vervolgens een week niet meer mee gereden.
Maar toen begon het.
Met de caravan erachter draai ik de provinciale weg op en de auto begint bij het gas geven in z,n drie of hoger te trillen.
Zodra je het gas los laat was het weer weg maar bij het iets vermogen geven begint hij weer. Als je hem flink doortrek dan is het minder waarneembaar maar bij het iets versnellen in z,n 3 of hoger boven de 1800 toeren dan voel je de auto schudden en dan voornamelijk in je stoel. Het verbruik leek ook iets hoger mar echt zeker weet ik het niet want het was maar een half uurtje rijden. De auto doet het overigens ook zonder caravan. Dus als hij al iets wat kracht moet leveren en dan voornamelijk in de hogere versnellingen dan begint de auto te trillen/schudden maar zodra je de koppeling intrapt of gas los laat dan is het direct weer weg.
Hij heeft nu een aantal dagen bij de renault gestaan en daar weten ze het niet meer. Volgens hun loopt de motor goed en hebben ze de aandrijfassen van een andere espace bij mijn auto eronder gezet maar het probleem was nog niet verholpen. Ze hebben het tandwiel van het differentieel in de versnellingsbak al wel vervangen want ook dit is een bekend probleem bij renault. Deze was inderdaad uitgesleten en ze constateerde ook wat metaalgruis bij het aftappen van de versnellingsbakolie. Banden rondom gebalanceerd, gelijk ook maar even apk keuring erop losgelaten maar auto trilt nog steeds bij het vermogen geven.
Motorsteunen zijn nagekeken en 1 zelfs vervangen. Hun zijn nu van mening dat de vernellingsbak om een of andere reden de boosdoener is dus ze hebben voorgesteld om een ruilbak er in te zetten met nw koppeling en vliegwiel.
De auto schakelt voor de rest goed , koppeling voelt niet vreemd aan,koppeling slipt niet kortom ik heb sterk m,n twijfels of het daar wel vandaan komt.
Auto heeft altijd goed gereden totaal geen problemen mee maar sinds het verhaal met de lekkende verstuiver is het garage in en uit.
Hij doet het overigens alleen onder belasting dus niet op de brug of bij een verhoogd toerental.
Een stukje geschiedenis :
Auto heeft 161000 op de teller en er is bij de 130000 een nieuwe motor ingekomen vergoed door renault.
Ik zelf denk toch aan de verstuivers die dit probleem veroorzaakt..
Wie kan me wat logisch denkbeeld geven..

hagro

Geplaatst door hagro (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

limp (0) PRO, 11 jaar geleden

goedemorgen dit is inderdaad waarschijnlijk je hart van het diffrentieel (WAAR DE 3 LAGERS VAN DE AANDRIJFAS IN DRAAIEN) as aan de linker zijde er zitten dan deuken in de glijbanen en dit veroorzaakt deze oneenparigheid...
controleer dezeen dit kan heel eenvoudig bak aftappen en as demonteren vervolgens de spanveer verwijderen en je kunt het hart er zo uithalen. als dit nog steeds een probleem geeft controleer dan de motor steunen op hun juiste positie.(motor kanteld dan meer ) een andere optie is dat het diffrentieel te veel ruimte heeft vervangen is dan de enigste optie.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Inderdaad meestal zit het probleem in de linker as en kom van het differentieel.
Als deze kom beschadigd is moet je altijd as en kom vervangen.

hagro (0), 11 jaar geleden

Hallo..

Ze hebben dat tandwiel al vervangen en er zat inderdaad slijtage plekken op de glijvlakken.
Ze hebben dus ook direct daarna de linker en rechter aandrijfas van een andere espace geprobeerd maar hij blijft trillen.
Motorsteunen zijn nagekeken en 1 ook vrvangen maar ook dat mag allemaal niet helpen.
Auto rijd voor de rest goed ook met een constante snelheid maar zoals ik al zei als je iets wat geeft boven de 1800 toeren in z,n 3,4,5of 6 dan begint het.
Als je vanuit stilstand optrekt naar de 100 en dan gewoon flink gas geef dan lijk het ook allemaal wel mee te vallen.
Het is puur bij het iets vermogen geven. Het rare vind ik dat hij dit is gaan doen na de probemen met de verstuiver. Voor die tijd niks geen problemen gehad (althans opgemerkt)

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Misschien nog een verstuiver niet goed waardoor de motor een slechte verbranding heeft op een van de cilinders.
Verstuiverlektest uitvoeren.

hagro (0), 11 jaar geleden

Zou het nog iets te maken kunnen hebben met een egr klep??
Of pas dit verhaal daar niet bij

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Is moelijk te zeggen bepaalde klachten moet je zien en voelen.
Laat een prof er eens in rijden voor een diagnose.

hagro (0), 11 jaar geleden

bedankt voor je reactie in ieder geval.

Is het nu nog verstandig om een nieuwe aandrijfas te monteren want ze hebben de oude er terug onder gezet nadat ze andere hadden geprobeerd..

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Normaal is het zo wanneer de kom in de bak beschadigd is moet men altijd beide delen vervangen.
Omdat de as ook daardoor beschadigd is.
Voorschrift renault.

hagro (0), 11 jaar geleden

Ik zal de garage morgen daar toch maar eens op wijzen.. Hij is nu 4 dagen in de garage geweest en ben ondertussen 1000 euro lichter en het probleem is er nog steeds. Weliswaar direct apk gekeurd en het tandwiel vervangen en rondom gebalanceerd maar ik verwacht wel dat ze het dan ook gelijk goed doen en geen half werk afleveren..

hagro (0), 11 jaar geleden

Volgende week gaat hij naar een andere garaqe.
Daar gaat hun vermoeden toch ook uit naar de aandrijfassen of in het ergste geval het vliegwiel.
Word vervolgt

hagro (0), 11 jaar geleden

Opgelost.. verstuivers uiteindelijk laten testen en 3 werden afgekeurd. Motor loopt weer goed..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.