Renault Scenic: Trillen en happen tijdens remmen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Doordat bij mijn Scenic de voorschijven "hapten of trilden" zijn bij mij nieuwe voorschijven gemonteerd. (TRW en bijbehorende blokken) Deze schijven gingen na ongeveer 30.000 km wéér "happen" en trillen. De voorschijven zijn toen afgedraaid en het euvel was voorbij !!! Helaas begint het nu weer voor de tweede keer....Hoe kan dit iedere keer voorkomen ? Ik houd nooit mijn voet op de rem nadat de auto stilstaat (warmte, kan dan kromtrekken) .....en rijdt zeer defensief.......Kunnen die schijven nu wéér worden afgedraaid of kan dit maar 1 keer ? Of kunnen er technisch "betere" schijven worden gemonteerd (sport remschijven) Ik word hier een beetje niet goed van en wil graag een oplossing........Bij voorbaat dank........(en weet iemand een echt goede remmenspecialist ?)

stoeltie

Geplaatst door stoeltie (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Heino4267 (110), 11 jaar geleden

Zit de oorzaak niet in dat defensieve remmen (dat is op het rempedaal drukken terwijl je de auto niet echt laat vertragen)?
Je krijgt daarvan plaatselijk verglaasde remblokken (die wrijven tegen de schijven, waardoor ze daar te heet worden en je op die plek verglazing krijgt) waarvan je weer groeven in je schijven krijgt doordat de verglaasde plekken slecht remmen (te glad) en ze bovendien hardeer zijn dan het ijzer van je remschijven, waardoor het ijzer wordt weggebeiteld met als resultaat groeven). Vaak gaat dit óók gepaard met piepende remmen.

Je huidige situatie is verknald: voordat je de schijven laat afdraaien/vernieuwen éérst een aantal malen op een veilige manier flink remmen (bv. op de afrit van een snelweg, zonder verker achter je) om de verglaasde plekken weg te slijten. Daarna afdraaien/vernieuwen van de schijven en in het vervolg óf niet remmen óf echt afremmen (op een normale manier).
Dit ligt niet aan de auto, noch aan het materiaal. Het is een logisch resultaat van een verkeerde rij/remstijl.

(Het "de voet op de rem houden na het remmen" heeft met dit verschijnsel niets te maken: dat zorgt ervoor dat na flink remmen de schijven ongelijkmatig worden afgekoeld waardoor ze kromtrekken..)

stoeltie (0), 11 jaar geleden

Dank voor de uitleg....misschien heb ik daar wel iets aan....................

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.