Renault Twingo: Startmotor

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,2; 16 v

Startmotor maak gierend geluid. Maar start de motor wel!
Heb lagering nagekeken. Lijkt in orde. Geen abnormale speling. In het vet gezet.
Kracht genoeg; koolborstels e.d. goed(en daar komt zo'n geluid niet vandaan).
Type D7E1 Valeo.
Heb nog 2 andere startmotoren met dit zelfde typenummer geprobeert, D7E1 Valeo; daar is het volgende mee:
Ze pakken de starterkrans niet van deze versnellingsbak. Vind ik vreemd. Zouden het toch gewoon moeten doen!?
Er zit wel een nieuwe bak in, 2 jaar geleden geplaatst, type JB1-S133. Zeg mij op zich niet zoveel, maar goed, ik zoek oorzaken...
Is het mogelijk dat er een afwijkende strarterkrans op zit?
Het type startmotor D7E1 Valeo zit ook op de Clio, van wat oudere datum (met 1,2 motoren)

Walter7

Geplaatst door Walter7 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Blijft het rondsel hangen in het vliegwiel?
Zoja kan zijn dat het relias op de startmotor het probleem veroorzaakt.

Walter7 (0), 11 jaar geleden

Hallo Ramjod. Ronsel blijft niet hangen in mijn beleving. De veer drukt krachtig genoeg terug. Met de orginele startmotor slaat de motor snel aan. Van de drie doet alleen de orginele het. De andere 2 pakken de krans niet; aan het geluid te horen komen zij tegen de starterkrans aan, zonder in te haken. Relais overgezet op de orginele startmotor; doet het gewoon. Terug geplaatst op de ,,vervangende" startmotor, vervolgend gemonteerd om te proberen; ronsel wordt wel tegen de starterkrans aangedrukt, maar pakt de tanden niet. De starterkrans enigzins gedraaid; het wil wel eens gebeuren dat dit helpt, maar geen beter resultaat. Blijf dus nog met de vraag zitten: zelfde typenummer startmotor, zie ook visueel geen verschillen, maar werkt (nog) niet. Ik ga nog wat vragen verzamelen; als u er ook nog hebt.. hou ik mij aanbevolen!

ronny530 (0), 11 jaar geleden

Ik zit meer aan het rondsel ansich te denken. Bij het naar voren schuiven maakt het tandwiel een draaiende beweging om goed in de starterkrans te kunnen grijpen. Een defect rondsel kan gaan gieren. Het startrelais is voorzien van een vork die het rondsel eerst in de starterkrans beweegt en dan pas de startmotor activeert. Om te kunnen zien of e.e.a. kan de starter ook getest worden. Accu+ aansluiten en uiteraard de massa, op het startrelais de kleine plus aansluiting met een draad op de + van de accu houden en de starter gaat werken, je kan dan zien of het rondsel goed naar voren komt en het tandwiel een draaiende beweging maakt.

kaleido 1 (1445) PRO, 11 jaar geleden

Ik zou eens kijken of de neus van startmotor zelf niet ingesleten is door het tandwiel van de startmotor.
Daardoor gaat het tandwiel tijdens het starten tever naar buiten en kan niet snel genoeg terug komen als de motor aanslaat , wat een gierend geluid veroorzaakt omdat de motor de startmotor even een zet na geeft.

Walter7 (0), 11 jaar geleden

Een kapot rondsel...? Daar ben ik nog niet uit. De auto start prima; dat is het probleem niet.
De begrenzing van het rondsel gebeurd door een ,,ring'' die op de as bij de kop zit. De kop is niet ingesleten door het rondsel. De kop van de startmotor heb ik vervangen door een zelfde type, in een poging uit te vinden of dat verandering zou geven, maar dat gebeurde niet. Wel een goed idee om daar alsnog eens naar te kijken; bedankt voor jullie bijdragen. Wordt vervolgd..
Wat ik aan moet met het gegeven dat een zelfde type startmotor (D7E1 Valeo) niet 1 op 1 past, is mij ook nog niet duidelijk. Mogelijk worden er verschillende rondsels gebuikt op een zelfde type startmotor.

ronny530 (0), 11 jaar geleden

Ik heb bij een dynamo/startmotor revisiebedrijf gewerkt en ga er maar vanuit dat het rondsel is gaan hemelen. het rondsel is een complex ding want de motor ansich levert geen kracht dat doen de tandwielen in het rondsel. Je kan wel blijven knutselen met de starters maar bespaar je de moeite en ga voor een ruil exemplaar. Kost wel wat maar een starter die blijft hangen en verbrand moet je echt niet willen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.