Renault Clio: startproblemen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 Chippy

Geacht forum

Als mijn Clio 2 tot 3 dagen heeft stilgestaan dan start hij slecht of niet.

Startmotor draait zo langzaam rond dat de motor niet aanslaat.

Met starthulp slaat hij dan wel aan.

Dus de startmotor en de accu zijn de oorzaak niet. (Denk ik)

Zou de dynamo niet goed bijladen ? Maar dan zou het oplaadlampje op het dashboard gaan branden neem ik aan.

Wie weet raad ? Of een oorzaak waar ik nog niet aan had gedacht ?

Een half jaar geleden is er door ATU een nieuwe accu geplaatst van 35 AMP.


bedankt alvast voor uw reactie

jaap.

jaap1060

Geplaatst door jaap1060 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Heino4267 (215), 11 jaar geleden

(Die accu zal wel 35 Ah zijn.)

Dat lijkt meer op een lekstroom. Blijft er niet ergens stiekem een lampje branden (bv dashboardkastje of zo)?

Als je dat niet kunt (laten) nameten:
Als je een autoradio zonder antidiefstalcode hebt, zou je bij gelegenheid eens kunnen proberen om de + klem van je accu los te nemen en de auto zo drie dagen te laten staan. Als je dan de klem (goed) terug monteert en de auto start als een tierelier, is het inderdaad een lekstroom.

jaap1060 (0), 11 jaar geleden

beste Heino

Bedankt voor je reactie.

Zou het kunnen dat de dynamo niet goed oplaadt ? Dan zou het controlelampje laadstroom toch gaan branden ?

Onlangs reed ik een stuk naar een winkel, toen ik 2 minuten later wilde starten doofden alle dashboard lampjes.

Zou dat kunnen duiden op slechte massa of accu-aansluitingen ?

Als ik de motor heb gestart mbv startkabels en ik rijd slechts 2 km dan blijft hij 1 tot 2 dagen goed starten uit zichzelf.

Heb je verdere ideeen. ?


Bedankt jaap.

Heino4267 (215), 11 jaar geleden

Meet eens de accuspanning met motor uit en ook een keer met motor aan (bij pakweg 2000 toeren).
Als je dynamo in orde is, moet je bij 2000 toeren ergens tussen de 13, 9 V en 14,4 Volt meten....
Als de accuspanning met draaiende motor niet boven de 13 Volt uit komt, laadt de dynamo niet bij.
In dat geval kan het de spanningsregelaar zijn (met geïntegreerde koolborstels). Die zit met twee schroeven achter op je dynamo geschroefd en die kan je los vervangen.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Laadspanning meten.
Accu test uitvoeren kan toch een cel defect zijn die sluiting maakt.
Massa controleren tussen carrosserie en motor ( bij de versn bak massastrip.)
Lekstroom meten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.