Renault Espace: BDP Sensor vervangen Espace 2

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2

Hoi,

Recent heb ik een Renault Espace II gekocht als multi-vervoerder. Werkte bij het kopen prima, maar sindsdien toch wat startproblemen. E.e.a. heb ik eens uitgezocht en het lijkt erop dat wanneer de motor compleet koud is of nog goed heet van een rit, de auto prima start. Is ie echter lauwwarm tot warm, dan kan ik proberen te starten maar slaat ie niet aan. Een paar keer proberen heeft zelfs tot gevolg dat de accu leeg is, dus daar heb ik het eerst gezocht. Die lijkt echter voldoende spanning te leveren en als 'gewoon' wacht tot de motor afgekoeld is na een rit van zeker 20 minuten, is de accu voldoende bijgeladen en start de auto na een paar uur gewoon weer.

Wat ik her en der nu heb gelezen, is dat het wel eens aan de BDP-sensor kan liggen. Ik ben dus maar eens op onderzoek uit gegaan onder de kap, of ik daar misschien zelf iets aan kan doen. Wel iets van sensorwerk gevonden aan de voorkant, maar dat is het allemaal niet. Met een hoop speurwerk, zag ik met wat kunstlicht en een spiegeltje een sensor aan de achterkant van het blok zitten. Iets boven de versnellingsbak, tegen het blok aan. Als ik alle beschrijvingen moet geloven, zou dat 'm moeten zijn. Het grote probleem: hoe moet dat ding vervangen worden? Voor zover ik kan zien, kun je er met geen mogelijkheid bij komen met normaal gereedschap? Ik begon al te denken in de categorie 'motorblok demonteren' of 'middenconsole demonteren om via een gat in het schutbord erbij te komen', maar dat kan het toch niet zijn?

Ik ben nog niet bij de dealer geweest omdat die hier in de buurt je vaak het vel over de oren trekt, dus ik wil graag iets beter beslagen ten ijs komen. Ben best bereid om wat te betalen, maar het moet wel een reëel bedrag zijn en in verhouding staan tot de waarde van de auto.

Iemand met tips?

Groet.

Mike12345

Geplaatst door Mike12345 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

Mike,
Heeft de auto een toerenteller? Zo ja,komt die dan uit de 0 positie als de motor NIET aanslaat?? Zo nee,grote kans dat het inderdaad de bdp sensor is. Zo moeilijk zijn die niet te vervangen. Oke,soms zitten ze wat rot,maar met wat moed en beleid kom je ver.
Máár! Het kan ook best iets anders zijn! Denk aan een temperatuursensor o.i.d...
Ben je lid van een pechdienst? Die kunnen ter plekke thuis de auto uitlezen,dus ook het toerentalsignaal. (zorg er dan wel voor dat hij lauw is).

Mike12345 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Maarten!
Vanmiddag wilde de auto helemaal niet starten dus hij hangt nu even aan 't infuus, hopelijk komen we er van 't weekend wel aan toe.

Duidelijk is inmiddels wel dat de garage een dure optie wordt. De ene dealer geeft, indien het de bdp-sensor is, zo'n 300 euro aan. De andere spreekt over 190 euro als ze er makkelijk bij kunnen, anders wordt 't demontagewerk met 10 arbeidsuren...

Ik post een update zo gauw er meer bekend is!

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

Ja, en het antwoord op de vraag is? Beweegt de toerenteller als de motor niet aanslaat? Dat kan je nu goed bekijken....

Mike12345 (0), 11 jaar geleden

De accu was leeg dus hij deed helemaal niets. Auto staat nu niet bij mij dus heb de 'beheerder' even gevraagd om te checken. Update volgt :)

Mike12345 (0), 11 jaar geleden

Ik krijg het volgende terug van degene waar de auto nu staat:
"Op het moment van "niet" starten komt de naald niet uit de hoek. Alleen op het moment van pruttelen komt ie wel."
-> Dus bij in eerste instantie sleutel omdraaien gebeurt er niets (andere meters gaan dan wel lopen), pas als er gestart wordt, loopt de toerenteller. Op zich logisch, toch?

Dus als de startmotor aanslaat, werkt de toerenteller wel. Zie ook: https://vimeo.com/43692599.
Kan iemand hier iets mee? Mijn eigen idee is: Nee. :P. We moeten een moment hebben dat ie niet aanslaat, en kijken wat ie dan doet.

Opvallend is wel dat het lampje van de startonderbreker blijft knipperen, dat hoort niet. Die moet even knipperen, dan constant branden (als in: start is akkoord), en dan uit gaan. Maar dat kan ook komen doordat de beheerder/regisseur hier geen tijd voor neemt/geeft.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

De start vergrendeling wordt niet vrijgegeven.
betreft een infrarood systeem.
Is de de auto geopend met de afstandbediening?
Want hij moet het opensignaal hebben moeten gezien om van startblokkeering te gaan.

Staat er geen olie in de verdelerkap kwam vaak voor dat de verdeler inwendig lek is.

Mike12345 (0), 11 jaar geleden

Het probleem met de vergrendeling hebben we al eens eerder gehad. Dan geeft 'ie echt helemaal geen kik. Nu start ie wel (dus de startonderbreker geeft 'm vrij), maar slaat ie dus niet aan.

Net ook weer het verhaal geprobeerd: warm rijden en wegzetten, twee uur later starten. De motor is dan nog lauw. Starten met een volle accu, dus daar kan 't niet aan liggen.
Bij een lauwe motor: de naald van de toerenteller beweegt wel bij het pruttelen van de startmotor, maar doet niets meer als je motor niet aan slaat. Bij een koude of hete motor slaat ie meteen aan.

BDP sensor? Of iets anders? Met de koelvloeistoftemperatuur ofzo?

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

De startonderbreker heeft geen invloed op de startmotor, maar op de brandstofpomp.

Mike12345 (0), 11 jaar geleden

Maar hoe kan het dat bij dezelfde manier van starten, hij het bij heet en koud wel doet, maar bij alle varianten van lauw niet?

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

Mike,
ik zou toch wat actie gaan ondernemen. Een BDP sensor kost niet zo heel veel en als je je even kwaad maakt,zit ie er zo in. Als jij zeker weet dat de startonderbreker eraf gaat en de naald beweegd niet tijdens starten,zou ik voor de sensor gaan.
Wil je het nog zekerder weten,doe dan eens een bougie in een van de bougiekabels. Bougie aan massa leggen,tijdens starten geen vonk? Sensor vv.

Mike12345 (0), 11 jaar geleden

Helemaal vergeten nog even een update te geven, dus bij dezen alsnog.
De BDP-sensor bij de garage laten vervangen en een nieuwe accu gemonteerd, want die was ook slecht. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad, dus ik ga er vanuit dat die sensor inderdaad de boosdoener was. Bedankt voor alle tips!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.