Renault Espace: Stuurbekrachtiging werkt ineens niet meer

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2dCi

Voor de derde keer deze week naar Renault. Vandaag hield plotseling de stuurbekrachtiging er mee op. De motorkap opengetrokken en zag dat er olie? tegen het blok aanzat en over de generator droop. De garage snapte er niks van en zijn nu een onderzoek gestart waar het aan kan liggen. Eerst motor schoonmaken, dan bijvullen en dan maar zien waar de olie uitstroomd. Ik had al aangegeven dat ik het wel verdacht vind dat het allemaal zo'n beetje in dezelfde hoek zit, en of ze niet per ongeluk iets geraakt hebben wat niet mocht. Ik wacht met schrik en beven af wat hier weer uitkomt. Het is zo jammer dat het zo'n verrekt fijne reiswagen is en een goede trekker van de paardentrailer anders had ik allang een cliootje gekocht ofzo. Ik laat wel weten als er meer bekend is.

AlOmbreDuFort

Geplaatst door AlOmbreDuFort (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

AlOmbreDuFort (0), 11 jaar geleden

De pomp van de stuur bekrachtiging is kapot. Nu hebben ze er een occasion pomp ingezet ( auto heeft 273000km+) maar die maakt behoorlijk wat geluid en als de auto stilstaat met lopende motor is het stuur met geen mogelijkheid te draaien (uiteindelijk wel maar gaat heel zwaar). Een nieuwe pomp kost ongeveer 350 euro bij Renault. Nu heb ik op internet er een gevonden voor bijna 100 euro met een jaar garantie nieuw uit de doos, nog nooit gebruikt. Is zoiets gemakkelijk zelf te vervangen en waar moet je dan op letten? Ik denk eerst de multiriem los en dan..... motortype is JE0K. Merci

AlOmbreDuFort (0), 11 jaar geleden

Ok vandaag heb ik hem weer opgehaald bij de garage. De oude pomp was intern gesprongen waardoor er stukjes door het systeem dreven. Hierdoor werd een slang geblokkeeerd waardoor er geluid geproduceerd werd en hij bij stilstand het stuur niet liet draaien. Deze stukjes hadden de occasion pomp om zeep geholpen. Het systeem helemaal leeggezogen, andere pomp erop, afvullen en ..... weer helemaal de oude. Geen herrie en altijd bekrachtiging, ook bij stilstand van voertuig ( uiteraard met lopende motor). Ok hier kan slotje op.

abc (0) PRO, 11 jaar geleden

er zijn speciale filters op de markt die in de leiding kunt zetten om het hele fijne slijpsel nog eruit te filteren

AlOmbreDuFort (0), 11 jaar geleden

[quote=abc]er zijn speciale filters op de markt die in de leiding kunt zetten om het hele fijne slijpsel nog eruit te filteren[/quote]
Bedankt voor uw reactie, ik heb even gegoogeld op uw gebruikersnaam in Uden en ben benieuwd of u een richtprijs zou kunnen geven voor zo een filter en waar deze dan in het circuit op te nemen. De ruimte onder de motorkap van een Espace 3 is erg beperkt. Is zo iets eenvoudig zelf te plaatsen?

abc (0) PRO, 11 jaar geleden

Tijdens de montage van een nieuw stuurhuis of een stuurpomp moet het systeem altijd goed gespoeld worden. Ondanks zorgvuldig spoelen, blijft de kans altijd bestaan dat er door bezinking kleine (metalen) deeltjes in het systeem achterblijven. Als deze deeltjes opnieuw in het systeem komen, kan dat tot schade of lekkages leiden. En de garantie van nieuwe stuurhuizenen pompen vervalt als de storingen veroorzaakt worden door verontreinigde olie.

De oplossing is montage van een Magnefine magnetisch inline filter. Deze eenvoudig te monteren filters reinigen het stuurbekrachtigingsysteem en verlengen de levensduur ervan door het te beschermen tegen kleine, zwevende (metalen) deeltjes. Het geheim van de Magnefinefilters: een uniek filterconcept dat meer dan 99 procent van alle zwevende deeltjes filtert. Het filter wordt gemonteerd in de retourleiding van het stuursysteem, dit is de lagedrukleiding die van het stuurhuis naar het reservoir loopt. Magnefine-filters zijn verkrijgbaar in drie maten: filterkit 5/16” ( 8 mm), voor automatische transmissies en turbochargers; filterkit 3/8” (10 mm), voor stuurbekrachtiging en automatische transmissies; filterkit 1/2” (12 mm), voor stuurbekrachtiging.

is te koop bij de meeste automatrialenzaken

AlOmbreDuFort (0), 11 jaar geleden

Heb zojuist op internet gekeken en ze gevonden. Alleen vraag ik me af wat bij een Espace 3 de lage druk leiding is van het stuurbekrachtigingscircuit waar deze dan gemonteerd zou kunnen worden?

abc (0) PRO, 11 jaar geleden

lage druk is 1 van de slangen op het reservoir

AlOmbreDuFort (0), 11 jaar geleden

[quote=abc]lage druk is 1 van de slangen op het reservoir[/quote]
Als ik het goed begrijp kan hij dus tussen een van deze slangen geplaatst worden, Even potje leegzuigen ( overhevelen) slang los en filter ertussen. Bedankt ik ga er een bestellen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.