Renault Scenic: Bandenspanning corrigeren / Scenic

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel

Onze Renault Scenic geeft ineens aan dat we de bandenspanning moeten corrigeren. Gister voor het eerst, toen heeft mijn man bij een tankstation de bandenspanning precies zo gezet als dat er in het plaatje bij de deur staat. Er zat teveel lucht in vertelde hij mij, dus heeft er uit laten lopen. Een paar weken terug hebben we wel 2 nieuwe banden voor gekregen maar eerst gaf hij niks aan. Vanmiddag belde mijn man om te zeggen dat de auto het vanmorgen weer aangaf. Wie weet hier meer van?

joumar

Geplaatst door joumar (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

Eerst moet je naar de kleurcode van de ventielen kijken: elk ventiel heeft zijn eigen kleur.
In de deurstijl bij de bestuurder staat een kleurcodetabel.

Stel: de auto meldt dat linksvoor de bandenspanning niet goed is. Dan kijk je in de tabel, die bv. zegt dat de kleur van linksvoor rood is. Je zoekt dan rondom naar het rode ventiel. DAAR klopt de bandenspanning niet en DAAR moet je die corrigeren naar de juiste waarde.

Advies: blijf ruim weg van de uiterste waarden voor de bandenspanning: stel dat voor een band 2.0 Bar - 2.4 Bar wordt geadviseerd. Zet hem dan op 2.1 Bar: bij koud weer zakt de bandenspanning dan niet snel onder de 2.0 Bar (= foutmelding over de bandenspanning!) en bij warm weer / snelweg / belading komt de bandenspanning niet snel boven de 2.4 Bar (= foutmelding over de bandenspanning!).

Als de auto meteen óók de waarde van de bandenspanning aangeeft, hou dan altijd de waarde aan die de auto meet/aangeeft en niet de waarde op de meter van het tankstation!

Sloopkogel (0) PRO, 11 jaar geleden

Het gebeurt vaak dat bij het vervangen van banden op het bandenmontage apparaat de transponders worden geraakt (beschadigd) die verantwoordelijk zijn voor het bandenspanning controle systeem.
die dingen zitten aan de binnekant van de velg op het ventiel gemonteerd.
Klinkt voor mij aannemelijk dat ze die gemold hebben.(mits het probleem wederom de kop op steekt)

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

Een niet werkende transponder geeft een heel andere foutmelding op je dashboard.

Sloopkogel (0) PRO, 11 jaar geleden

transponder kan ook gescheurd zijn en nog wel (niet corect) werken.
uit eigen ervaring. (soms moet je iets gemold hebben om te leren)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.