Volkswagen Transporter: Diverse waarschuwingslampjes en motorsturing niet uit te lezen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: AXG

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb samen met mijn kameraad de 1.9ld motor van zijn VW T4 transporter van 1993 gewisseld voor een 2.5tdi blok uit een multivan van 2002. Na een drietal weken te lopen vloeken, opzoeken, proberen en nogmaals opzoeken hebben we de bus aan de praat. Daarstraks een testritje gaan maken en rijden doet ze perfect. Ze komt mooi stabiel op temperatuur, klinkt goed en rijdt als een klok.

Er zijn echter nog een paar probleempjes, vooral elektronisch eigenlijk. De lampjes in het dashboard lichten op als een kerstboom. Motorstoring (gloeidraadje) begint na ongeveer een halve minuut na het contact aan te schakelen te knipperen net zoals het waarschuwingslampje van de remmen. Verder branden ook ABS, Airbag en remvoeringcontrole. Die laatste zijn echter normaal aangezien deze zaken niet zijn overgebouwd. Onze bus heeft deze dus niet. De lampjes aan de massa hangen zou dit moeten oplossen.

Nu, het probleem van het motorstoringslampje en het waarschuwingslampje van de remmen baart ons wel wat meer zorgen. Ik heb elders gelezen dat dit zou kunnen komen omwille van een slechte remlichtschakelaar. Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen? Dit is best mogelijk aangezien voorlopig de oude remlichtschakelaar met 2 aansluitpinnen er nog op zit. Blijkbaar moeten we nu een andere hebben waarop vier aansluitpinnen zitten. Indien dit het probleem zou kunnen verhelpen zijn we al ver.

Tweede groot probleem is dat we met vag-com niet in de motorsturing geraken. Vag-com probeert 3x te communiceren met de module om als resultaat aan te geven dat de module niet is gevonden. Met het instrumentenpaneel en de can-gateway kunnen we wel connecteren. Deze gaven beiden als foutmelding: "01314 - Engine Control Module - 49-10 - No Communications"

Het lijkt er dus op dat er geen verbinding is met de motorsturing. Het gekke is dat we die fouten gewist hebben en ze niet meer terug komen. Wanneer we nu het instrumentenpaneel en de can-gateway uitlezen zeggen ze beiden simpelweg "no faults". We geraken wel nog steeds niet met vag-com in de motorsturing...

Verder lijkt het instrumentenpaneel normaal te werken en dus wel degelijk te communiceren met de motorsturing. Toerenteller, snelheidsmeter, temperatuurmeter werken allemaal normaal.

Wel moet ik er bij vertellen dat dit een "unlockte" motorsturing is. De startonderbreking is er dus uit gehaald. We kunnen gewoon starten met de originele sleutel uit 1993 zonder transponder erin. Zou dit er iets kunnen mee te maken hebben dat de module op één of andere manier lichtelijk om zeep is geholpen tijdens het unlocken?

Ik heb de bekabeling gechecked en gedubbelchecked. Ik vind nergens geen can-bus lijn of K-lijn die niet is aangesloten. We zijn nu al zo ver geraakt en ik zou ze echt perfect willen krijgen. Ook hebben we de cruise-control kabelboom en hendel erbij en we zouden ook die graag activeren. Ik vrees echter dat zonder in de motorsturing te geraken dit ook nooit gaat lukken...

Is er nu echt iets dat ik over het hoofd zie? Het kan maar zo simpel zijn als één draadje dat niet is aangesloten. De vraag is welk draadje? De multivan waar alles uit kwam was redelijk goed uitgerust en nu steekt dit alles in een kale transporter. Ik heb dus nog een massa kabels over die niet zijn aangesloten.

Iemand enig idee wat ons probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt.

PS: De bus staat niet hier maar bij mijn kameraad. Ik kan dus eventuele oplossingen pas volgende vrijdag testen. Ik hou jullie echter zeker op de hoogte indien het opgelost geraakt.

Bimmerstyle

Geplaatst door Bimmerstyle (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, heb je alles, kabelboom/ zekeringskast etc overgebouwd ? Soms stoort de radio bedrading waar een diagnose aansluiting in kan zitten op de zelfdiagnose (radio loskoppelen en kijken of er bedrading verwisseld/veranderd is). Proberen uit te lezen zonder aangesloten radio.

Sommige Transpoters van de bouwjaren 1999 tot circa 2002 communiceren via de databus andere via de k lijn (check evenuele voedingen volgens stroomloopschema) .

Denk inderdaad dat je remlicht schakelaar je probleem met het voorgloeilampje (deels) veroorzaakt.

Groet Jan227

Bimmerstyle (0), 11 jaar geleden

Dag Jan,

Bedankt voor je antwoord. We hebben idd de volledige kabelboom samen met de zekeringkast omgebouwd. Evenals het dashboard, de voor- en achterophanging. De enige kabelbomen die nog van de oude bus zijn, zijn die naar de lichten vooraan en achteraan gaan. Al de andere kabelbomen komen uit de "nieuwe" bus.

Dat de radio problemen kan veroorzaken tijdens het uitlezen had ik ook al gelezen elders. Dit kan echter het probleem niet zijn aangezien de radio nog niet terug gemonteerd is.

Ik ga nogmaals de data en K-lijn nakijken volgens mij zit daar idd het probleem ergens. Nu, ik heb bij mijn weten drie can-bus stekkers. Eentje loopt naar de motorsturing, eentje naar de stuurkolom en eentje loopt de kabelboom naar het dashboard in. Op de kabelboom naar het instrumentenpaneel zit volgens mij geen can stekker (ik moet het nog eens terug demonteren en tegoei nakijken). Alle drie zitten ze in de verdeler vooraan op de relaiskast.

Ik begin stilaan te denken dat het instrumentenpaneel en de motorsturing niet compatibel zijn. Van alles weten we dat het uit dezelfde multivan komt behalve van de motorsturing. De verkoper had er meerdere liggen. Eerst had hij ons eentje meegegeven voor een andere motor. Hij had dit achteraf gezien en telefoneerde ons dat dit de verkeerde was. Een andere had hij op dat moment echter niet liggen. Wel was er eentje opgestuurd om te laten unlocken. Van de moment deze terug was mochten we die gaan afhalen wat we dan ook gedaan hebben. De nummers komen overeen. Het is dacht ik een "J"-versie voor de AXG motor. Nu ben ik wel vrij zeker van het feit dat deze motorsturing niet degene gaat zijn die in die multivan stak. Zou er een compatibiliteitsprobleem kunnen zijn aangezien jij zegt dat sommigen communiceren via de can-bus en andere via de K-lijn?

Probleem is dat de verkoper ondertussen voor een maand op verlof is naar het buitenland. We kunnen deze dus voorlopig niet contacteren om dit eventueel te bevestigen.

Bedankt ook voor je antwoord betreffende de remlichtschakelaar. We gaan deze maandag bestellen bij VW in de hoop dat dit toch al een deel van de problemen gaat oplossen. Best ook ineens de koppelingschakelaar mee bestellen aangezien we uiteindelijk toch de cruise control ook aan de praat willen krijgen en deze die schakelaar gaat nodig hebben.

Bedankt alvast. Ik hou jullie op de hoogte.

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, zou heel goed kunnen dat het motor regelapparaat niet kan communiceren via de data bus , omdat je wel met vag com in de gateway en instrumentenpaneel komt. Groet Jan227

Bimmerstyle (0), 11 jaar geleden

Kleine update. Ik ben gisteren eventjes aan de bus bezig geweest. De nieuwe remlichtschakelaar steekt erin maar deze brengt geen soelaas. De lampjes van de motorsturing en remmen blijven branden. Verder ben ik de kabelbomen aan't nakijken geweest en zowel op de kilometerteller als de motorsturing zit een can-bus draad. Beiden zitten ook in de verdeler aangesloten. Dit zou trouwens bij de AXG motor altijd zo zijn volgens wat ik erover gevonden heb. Deze hebben ze nooit gemaakt zonder can-bus. In principe zouden tacho en motorsturing dus sowieso compatibel moeten zijn.

Ik had gisteren mijn laptop niet bij dus ik heb hem ook niet meer proberen uit te lezen of er eventueel nieuwe fouten in stonden en of ik toevalling ineens wel weer in de motorsturing geraakte. Wat ik vrijdag nog eens ga doen is de derde can-bus draad uit de verdeler halen zodat enkel motorsturing en tellerbak er nog in zitten. Misschien zorgt die derde draad voor een storing op de één of andere manier waardoor ik niet in de motorstruring kom. It's a long shot maar de mogelijkheid bestaat...

Weet er trouwens iemand of een can-bus en K-lijn draad uit te meten valt? Kan je deze nameten om te zien of er signaal op zit met een multimeter? Dan kan ik eventueel toch al controlleren of de draden effectief iets doen.

Bimmerstyle (0), 11 jaar geleden

Update:

Vandaag en gisteren nog wat aan de bus bezig geweest en we zijn al weer wat verder. De lampjes van de airbag, remslijtage en ABS zijn uit. Deze heb ik gewoon aan de massa gehangen.

Het waarschuwingslampje en de bijhorende "tuut" van het remsysteem is ook uit. Het probleem hier was een slecht contact in de kabel naar de remolieniveausensor die op het vulpotje zit enerzijds en en licht verschil in de kabelboom naar de handrem tussen de oude bus en de nieuwe bus. Bij de oude liep deze van de massa aan stekker L achterop de zekeringkast naar het contact op de handrem en van daar terug naar stekker L. Bij het nieuwe systeem loopt hij van stekker L naar het contact en vervolgens recht naar de kilometerteller. Op de één of andere manier veroorzaakte de handrem aangesloten volgens het oude systeem telkens een foutmelding op het remsysteem waneer hij opgetrokken werd. Ik heb de draden een beetje verstoken volgens het nieuwe schema en dit bolt als een trein nu.

Nu brand er in de tellerbak nog één lampje, dit van de motorstoring. Ook kunnen we de motorsturing nog steeds niet uitlezen. We hebben er al drie testers aan gehangen (2x Vag-Com 1x Brainbee ST6000) en geen van allen geraken in de motorsturing. Waarschijnlijk gaat het storingslampje hier ook mee te maken hebben. Voorlopig gaan we het echter effe zo laten. We zijn de bus terug in mekaar aan't steken. We zijn bij een VW-specialist langsgeweest en deze had nu geen tijd maar binnen enkele weken zou hij er eens kunnen naar kijken. Dus dan gaan we de bus daar maar eens naartoe brengen. Zelf zijn we ten einde raad...

Er is ondertussen nog een bijkomend probleem maar hieromtrend ga ik een nieuw topic starten aangezien het weinig met deze problemen te maken heeft denk ik.

Edit: Nieuw topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.