Renault Megane: Afslaan bij koude motor inhouden

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Ik heb dus een vrij bekend probleem met mij 1.6 16V uit 2005.
Bij mij begon het allemaal met een ritje in de file dat de wagen ineens uit begon te vallen.
Daarna viel de wagen telkens uit bij een koude motor.
Destijds de voorste lambdasonde en de koelwatersensor laten vervangen en het probleem was even weg.
Tijdje geleden kwam hetzelfde probleem weer terug en toen zelf 2 bobines gekocht en vervangen (zonder het op te lossen) en later de bougies.
Met het vervangen van de bougies was het probleem grotendeels opgelost, alleen bij stationair wilde hij af en toe een beetje stotteren (alsof 1 cilinder even geen vonk kreeg)
Gisteren weer in de file dat de auto deze problemen gaf en na uitzetten van de motor wilde hij ook niet meer starten en bleef de startmotor doordraaien tot ik weer op de knop gedrukt had.
Vanochtend de auto gestart en hij wilde weer niet stationair blijven draaien.
Heb dus inmiddels vervangen:
-BDP sensor (electrische storing melding, maar bleek wat anders te zijn)
-Lambdasonde
-Tempratuursensor
-2 Bobines
-Motorsteun (voor het trillen)
-bougies
-Gasklephuis is brandschoon

Het probleem lijkt zich altijd voor te doen na langdurig stationair gedraaid te hebben, daarna 1 maal niet willen starten en daarna dus het niet stationair willen blijven lopen bij koude motor.
De auto is meerdere malen uitgelezen en daarbij komen telkens 2 storingen naar boven namelijk de: Nokkenasversteller en de sensor van de airco.
De nokkenasversteller heeft geen invloed op het stationair lopen is mij meerdere malen verteld en de airco heeft al helemaal niks ermee te maken want die is simpelweg gewoon leeg.
De auto draait verder prima stationair, alleen als je weg wilt rijden met koude motor hoor je ook geplof in de uitlaat en ruik je benzine als het probleem zich voor doet.

Duidelijker kan ik het probleem niet uitleggen denk ik... Wie o wie weet de oplossing??

Jeremiahhh

Geplaatst door Jeremiahhh (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

De nokkenasversteller is wel belangrijk dat deze goed werkt.
Deze moet namelijk zorgen dat de inlaatnokkenas kan verstellen aan de hand van vermogen.
Variable kleptiming genoemt.

Bdp sensor die kuren heeft kan ook.

Jeremiahhh (0), 11 jaar geleden

Oke, maar mij is verteld dat deze in een dusdanig stadium van slijtage zit dat deze nauwelijks voor problemen kan zorgen aangezien ik de bekende ratel bij de start echt heel zelden heb (1x in de 1 á 2 maanden)
Bdp sensor geeft geen melding en is anderhalf jaar geleden nog vervangen.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je pech hebt kan de versteller zoveer stellen dat de kleppen worden geraakt.

Mijn advies vervangen.

Jeremiahhh (0), 11 jaar geleden

Vandaag een bevriende monteur er naar laten kijken en hij denkt de brandstofpomp of het brandstoffilter, Want hij vind het lijken alsof de motor dus ineens geen benzine meer krijgt en hij hoorde ook dat de pomp onregelmatig loopt...
Kan iemand deze vermoedens bevestigen? ik ga sowieso maandag de boel weer uit laten uitlezen om te kijken of de benzine druk voldoende is.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

De benzinedruk wordt afgeregelt in de tank in de pompunit zelf.
Dat kan onregelmatige geluiden veroorzaken..

Jeremiahhh (0), 11 jaar geleden

Dat was bekend, maar is het een plausibel dat dit de mogelijke veroorzaker is?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.