Renault Megane: Megane Coupe F7R 2.0 16v start wel, maar slaat af met koude moto

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

De Megane van mijn vrouw start met koude motor wel, maar slaat vervolgens af. Eenmaal gestart, moet de motor even op toeren worden gehouden waarna de Megane wel stationair blijft lopen. Eenmaal stationair loopt de motor wat onregelmatig. Als je bijv. een keer een klein beetje kort gas heeft dan duikt het toerental redelijk ver naar beneden (net of ie neigt af te slaan) om vervolgens weer "gewoon" stationair te lopen. Tijdens het rijden is er geen enkel probleem.

Op zich geen groot probleem, maar het hoort niet. Waar kan dit aan liggen?

Ik heb zelf de gasklep losgehaald en gereinigd (was niet heel vuil) en het luchtfilter schoongemaakt. Ook heb ik voor de zekerheid nieuwe bougies erin gedaan. Ik heb daarna wel de stelschroef op het gasklephuis zodanig ingesteld dat de motor stationair ca 1200-1300 toeren draait ivm het afslaan en het naar beneden duiken van de toeren. Ook heb ik de computer een half uurtje losgekoppeld, maar dit mocht niet baten. Ik heb inmiddels een nieuwe lambdasonde en een einddemper besteld (einddemper is niet goed meer).

Moet ik het misschien zoeken in een of andere sensor? BDP?

Ed Ang

Geplaatst door Ed Ang (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Luchtregelschuif vervuild of defect.
Deze zorgt voor het stationiar toerental en het opvangen toerental afremmen.
Deze zit op het inlaatspruitstuk bij de gasklep in de buurt.

Ed Ang (0), 11 jaar geleden

Hehe, dank je. Ik zit toevallig net een beschrijving te lezen van iemand op het forum van de Meganeclub, die bij een dergelijk probleem ook o.a. de luchtregelschuif als veroorzaker aanwijst. Ik weet niet wat het is, is het hetzelfde als de nullastregelklep?

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Zoiets ja.

Ed Ang (0), 11 jaar geleden

Indien deze vuil is (wat ik hoop, gezien de prijs van het onderdeel) wat zie ik en wat hoe maak ik dit het beste schoon (WD40/remmenreiniger/etc..)?

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Remreiniger of carburateur reiniger

Ed Ang (0), 11 jaar geleden

Super bedankt, ik ga het morgen meteen checken. Mijn vrouw staat al achter me klaar met een grote knuppel....

Ed Ang (0), 11 jaar geleden

Ik heb inmiddels slechts het 1e gedeelte van regelklep kunnen schoon maken. Helaas is de kop van 1 van de torxbouten waarme de klep op inlaat is gemonteerd dolgedraaid, dus daar moet ik eerst iets op verzinnen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.